اسنپ اکسپرس نخستین گزارش تحلیلی خود از بازار کالاهای سوپرمارکتی ایران در سال ۱۴۰۰ را طی مراسمی ارایه داد. در این گزارش اندازه بازار FMCG در ایران، بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان (۲۰ میلیارد دلار) برآورد شده است.
در مراسمی که روز دوشنبه دهم مرداد ماه با حضور مدیران اسنپ اکسپرس و خبرنگاران رسانههای جمعی در خانه کارمان تهران برگزار شد، اولین گزارش جامع این شرکت که طی بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با بررسی بیش از ۳۰ میلیون فاکتور فروش در بیش از ۸۰ شهر کشور بدست آمده، ارائه شد. گزارشی از صنعت آنلاین و آفلاین محصولات FMCG در ایران که به گفته مدیران اسنپ اکسپرس با کمک شرکت «ایلیا» تهیه شده است.
در ابتدای این مراسم مسعود طباطبایی، مدیرعامل اسنپ اکسپرس و مدیر توسعه کسبوکار گروه اسنپ در مورد تاریخچه راهاندازی اسنپ اکسپرس گفت: «اواخر سال ۹۸ همزمان با همهگیری ویروس کرونا در بخش سوپرمارکت اپلیکیشن اسنپفود با تقاضاهای گسترده کاربران برای خرید کالاهای سوپرمارکتی روبرو شدیم و در بازهای دو تا سه ماهه رشدی چند برابری را تجربه کردیم. این موضوع باعث شد تا به توسعه این سرویس توجه بیشتری نشان دهیم و در سال ۱۴۰۰ برند جدید اسنپ اکسپرس را با تمرکز بر روی سه ارزش تحویل سریع، تنوع کالایی و تخفیف کالا راهاندازی کنیم.»
به گفته مدیرعامل اسنپ اکسپرس در حال حاضر بیش از ۳ هزار سوپرمارکت و فروشگاه زنجیرهای در بیش از ۹۰ شهر کشور با این شرکت همکاری میکنند. به گفته طباطبایی اکنون اسنپ اکسپرس حدود ۵۰۰ نفر نیروی مستقیم دارد.
گزارش جامع بازار
در ادامه این مراسم حامد غضنفری، معاون توسعه کسبوکار و مدیر کسبوکار مارکتپلیس اسنپ اکسپرس بخشی از گزارش تحلیلی این شرکت از بازار کالاهای سوپرمارکتی در سال ۱۴۰۰ را برای حاضران شرح داد. براساس این گزارش اندازه بازار صنعت کالاهای سوپرمارکتی در ایران تا انتهای سال ۱۴۰۰، حدود ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. به گفته غضنفری هر ایرانی در ماه ۲.۵ میلیون تومان برای محصولات سوپرمارکتی هزینه میکند. این سرانه برای کشور ترکیه با جمعیتی مشابه ۱۴۲۴ دلار در سال است. بالاترین سرانه در میان کشورهای مورد بررسی به فرانسه با ۴۹۶۹ دلار تعلق دارد. همچنین سهم بازار آنلاین از کل بازار کالاهای سوپرمارکتی ایران ۰.۸ درصد است.
به گفته مدیر کسبوکار مارکتپلیس اسنپ اکسپرس، در گزارش تحلیلی سال ۱۴۰۰، محصولات سوپرمارکتی در ۱۴ گروه بررسی شدهاند که براساس آن گروه لبنیات و بستنی با سهم ۱۹ درصدی از کل بازار بیشترین فروش را در بین کالاهای سوپرمارکتی داشته است. سیگار، پرفروشترین محصول خرید حضوری و شیر، پرفروشترین محصول از نظر خرید آنلاین مبلغی بوده است. از نظر فروش تعدادی نیز بخش بستنی و فالوده بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
رکوردهای اسنپ اکسپرس
مدیر کسبوکار مارکتپلیس اسنپ اکسپرس در ادامه به تشریح وضعیت کنونی این شرکت پرداخت و گفت : «اسنپ اکسپرس در حال حاضر با بیش از ۲ هزار سوپرمارکت و یک هزار فروشگاه زنجیرهای همکاری دارد و کاربران ما میتوانند کالاهای مورد نظر خود را از میان ۱۸۰ هزار محصول متنوع انتخاب کنند. بیشترین کالای فروخته شده در سال ۱۴۰۰ به گروه چیپس پفک و پاپکورن با فروش بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قلم کالا اختصاص داشت. همچنین خوشحالیم که در سال گذشته بیش از ۶۶ هزار کاربر با بیش از ۴ بار سفارش در هفته داشتهایم و امیدواریم که این اعداد در سال ۱۴۰۱ رشد زیادی داشته باشد.»
به گفته مدیر کسبوکار مارکتپلیس اسنپ اکسپرس طبق آخرین نظرسنجی مرکز پشتیبانی، ۸۳ درصد از کاربران اسنپ اکسپرس از خدمات این شرکت اعلام رضایت کردهاند.
سهم ۴۹ درصدی اسنپ اکسپرس از بازار
در بخش پایانی این مراسم نشست پرسش و پاسخی با حضور محمد خلج، مدیر عامل اسنپ، مسعود طباطبایی، مدیر عامل اسنپ اکسپرس و حامد غضنفری، معاون توسعه کسبوکار اسنپ اکسپرس برگزار شد.
محمد خلج، مدیر عامل گروه اسنپ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر همکاری این شرکت با رقبای خود همچون دیجیکالا اعلام کرد، این شرکت آمادگی دارد هرجا برای بهبود شرایط اکوسیستم استارتاپی کشور لازم بود با در نظر گرفتن منافع کلی اکوسیستم با شرکتهای رقیب همکاری داشته باشد. خلج گفت اسنپ اکسپرس در حال حاضر با رقیب فیزیکی خود یعنی افق کوروش همکاری میکند.
مسعود طباطبایی، مدیرعامل اسنپ اکسپرس در پاسخ به سوال خبرنگار استارتاپ۳۶۰ در خصوص نحوه فروش سیگار گفت: «به کمک سامانه شاهکار سن افراد را احراز هویت میکنیم تا فروش غیرقانونی صورت نگیرد.»
حامد غضنفری، معاون توسعه کسبوکار و مدیر کسبوکار مارکتپلیس اسنپ اکسپرس در مورد سرویس شبانه سوپرمارکتی گفت: چالش اصلی پیکها هستند که شبها در دسترس نیستند. اما رفع این موضوع و فروش ۲۴ ساعته در اسنپ اکسپرس جز اولویتهایمان است.
مسعود طباطبایی، مدیر عامل اسنپ اکسپرس در پاسخ به سوالی در مورد اهداف این شرکت از انتشار گزارش تحلیلی بازار کالاهای سوپرمارکتی گفت: «داشتن اطلاعات جامع و شفاف از بازار کالاهای سوپرمارکتی همواره یکی از دغدغههای ما در اسنپ اکسپرس بوده است. در این راستا تصمیم گرفته شد تا گزارشی کامل، گسترده و دقیق از این بازار تهیه شود و برای کمک به تمامی فعالان این صنعت ارائه شود. این گزارش به کمک پایگاه داده بسیار بزرگی که از آن بهره گرفته شده، میتواند دورنمای جامع و روشنی را برای توسعه کسبوکارهای فعال در این صنعت ترسیم کند».
مدیر عامل اسنپ اکسپرس در پاسخ به سوالی درباره سهم این شرکت از بازار و حضور رقبای جدید گفت: «طبق برآوردهای انجام شده اسنپ اکسپرس در حال حاضر ۴۹ درصد از بازار فروش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی را در اختیار دارد و نقش رهبر بازار را ایفا میکند. با توجه به سهم زیر یک درصدی فروش آنلاین از بازار کالاهای سوپرمارکتی نیز از حضور رقبای جدید استقبال میکنیم چرا که معتقدیم توسعه هر چه بیشتر این بازار به سود همه کسبوکارهای فعال این حوزه خواهد بود».
به گفته مدیرعامل اسنپ اکسپرس، بررسی آمارهای بدست آمده نشان میدهد که سهم بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی متاثر از توسعه زیرساختها و تغییر سبک زندگی افراد با سرعت بیسابقهای در حال رشد است. به گونهای که این عدد در بازار جهانی کالاهای سوپرمارکتی بیش از ۷ درصد و در بازار ایران به نزدیک یک درصد رسیده است.
گزارش تحلیلی اسنپ اکسپرس از بازار کالاهای سوپرمارکتی ایران در سال ۱۴۰۰ را از اینجا دریافت کنید.
۱ دیدگاه. Leave new
بهترین تخفیف اسنپ اکسپرس کجاست؟ میگن تخفیف هات داره اره؟