گزارش رفتار سفر مردم در فصل تابستان و پاییز ۹۹ توسط علی‌بابا منتشر شد

یکی از صنایعی که بیشترین و شاید می‌توان گفت بدترین تاثیر را از پاندمی کووید ۱۹ به خود گرفت، گردشگری بود. بسیاری از سفرها لغو شد و حتی برخی کشورها اجازه ورود مسافر یا توریست را به خانه خود نمی‌دادند؛ اتفاقی که کماکان ادامه دارد و مشخص نیست چه زمانی به حالت سابق خود بازگردد.

شرکت علی‌بابا در گزارشی که بتازگی منتشر کرده می‌نویسد: «با شیوع کرونا گردشگری به عنوان یکی از آسیب پذیرترین صنایع دنیا در برابر این پاندمی شناخته شد. معادلات و الگوهای سفر تغییر کردند و رفتارهای جدیدی از سوی ارایه‌دهندگان خدمات گردشگری و مسافران شکل گرفت و امروز پس از گذشت بیش از ۸ ماه از شیوع این ویروس در ایران، شاهد رفتارهای جدیدی در این بازار هستیم.»

برای این گزارش علی‌بابا مطالعه‌ای را توسط نظرسنجی در راستای شناسایی رفتار سفر ایرانیان در تابستان ۹۹ و پیش‌بینی برنامه سفر در پاﯾﯿز ۹۹ انجام داده است.

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی که برای این گزارش استفاده شده است (تصویر از گزارش علی‌بابا)

علی‌بابا در گزارش خود می‌گوید تا پیش از شیوع ویروس کرونا مردم حداقل دو مرتبه در تابستان سفر می‌کردند. البته نوع سفر (داخلی یا خارجی) در اینجا مشخص نشده است.

نمودار دفعات سفر مردم در تابستان پیش از شیوع کرونا

گزارش علی‌بابا نشان می‌دهد بسیاری از مردم که جامعه آماری مورد بحث این گزارش بوده‌اند حداقل یک مرتبه در تابستان امسال به مسافرت رفته‌اند. با توجه به توصیه‌های رسمی مبنی بر کاهش سفرها و در خانه ماندن در این ایام این آمار قابل توجه است. نکته قابل توجه در این است که در ایام کرونا و توصیه به در خانه ماندن، ۴۳ درصد دلیل سفرها به منظور دیدار بستگان بوده است.

۹۴ درصد مسافران گفته‌اند پس از بازگشت از سفر به کرونا مبتلا نشده‌اند. در صورت صحت و دقت، این آمار می‌تواند باعث افزایش سفرها در ماه‌های آتی شود.

شهرهای شمالی و تهران در تابستان ۹۹ پرطرفدارترین مقاصد سفر مردم بوده است.

افرادی که در نظرسنجی علی‌بابا شرکت کرده‌اند مقاصد زیر را به عنوان برنامه سفر خود در فصل پاییز ذکر کرده‌اند:

بر خلاف رشد چشم‌گیر سفر با وسیله نقلیه شخصی در تابستان امسال، جامعه آماری این گزارش بیان کرده‌اند در پاییز امسال بیشتر با هواپیما و وسایل دیگر سفر خواهند کرد.

جمع‌بندی

مطالعه این گزارش نشان می‌دهد ۳۲ درصد مردم حداقل یک بار به سفر رفته‌اند که ابتلای ۶ درصد آن‌ها به بیماری کرونا محرز شده است. بیشتر مسافران تابستانی، از خودرو شخصی برای سفر استفاده کرده‌اند و در منازل شخصی خود اقامت داشته‌اند. هدف آن‌ها از سفر بیش از همه گردشگری و تفریح بوده و دیدن اقوام و آشنایان دومین هدف آنان از سفر شناسایی شده است. مسافران تابستان ۹۹ بیشتر شهرهای تهران، رشت و ساری را برای سفر انتخاب کرده‌اند و بیش از همه ۲ تا ۴ روز سفرشان طول کشیده است.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ۸۱ درصد ایرانیان برای پاﯾﯿز برنامه سفر ندارند، اما بیشتر کسانی که می‌خواهند در پاﯾﯿز به سفر بروند رشت، تهران و مشهد را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند. مثل فصل تابستان، استفاده از خودرو شخصی برای سفر، اصلی‌ترین انتخاب آن‌هاست و بیشتر تصمیم دارند در منزل شخصی یا منازل دوستان و آشنایان اقامت داشته باشند.

فایل PDF کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۶۹ این پادکست، از برخورد تامین اجتماعی…
خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم