خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۱۰ تا ۱۵ آبان ۱۴۰۴)

این هفته از 10 تا 15 آبان ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

🔹 یکتانت: «بلوبانک سامان»، «یکتانت» و «یکتاپی» با آغاز یک همکاری راهبردی، خدمات بانکداری شرکتی را توسعه می‌دهند. این توافق با هدف ایجاد اکوسیستم یکپارچه، شامل ارایه تسهیلات سازمانی، وام تا ۵ میلیارد ریال، خدمات B2B2E و ابزارهای پرداخت نوین برای کسب‌وکارها، با تکیه بر زیرساخت مالی و دیجیتال بلو، شبکه یکتانت و اعتبار یکتاپی است.

🔹 دیوار: اشکان آرمندهی، مدیرعامل «دیوار»، در یادداشتی از احضارهای قضایی متعدد خود به شهرهای مختلف انتقاد کرد. او نوشت به جای توسعه محصول برای ۴۵ میلیون کاربر، وقتش در دادسراها به اتهام «معاونت در کلاهبرداری» کاربران می‌گذرد. آرمندهی خواستار درک ماهیت «میزبان» بودن پلتفرم‌ها و اصلاح رویه‌های قضایی شد.

🔹 گروه پگاه: گروه «پگاه داده کاوان شریف» با برگزاری هکاتون سه‌روزه هوش مصنوعی، فرصتی برای خلق ایده‌های نوآورانه فراهم کرد. تیم‌هایی از شرکت‌های زیرمجموعه مانند «تپسل» و «بازار» در این رویداد شرکت داشتند که هدف آن تقویت فرهنگ نوآوری و استفاده از هوش مصنوعی برای شکل‌دهی به آینده دیجیتال کشور بود.

🔹 آچاره: شرکت «آچاره» سرویس نصب پنل خورشیدی در پشت‌بام خانه‌ها، با وام ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی (سود ۱۴ درصد، بازپرداخت ۵ ساله) را با همکاری بانک ملت و ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران) راه‌اندازی کرد. این طرح امکان کسب درآمد ماهانه ۳ تا ۸۰ میلیون تومان بسته به مقیاس پنل‌ها را برای مالکان از طریق فروش تضمینی ۲۵ ساله برق مازاد به دولت فراهم می‌کند.

🔹 اسنپ‌مارکت: کمپین «سوپرسنج» اسنپ‌مارکت با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده، تغییر عمیق رفتار مصرف‌کننده ایرانی را در پی ناپایداری‌های اقتصادی نشان داد. این گزارش بیان می‌کند که کاربران از خریدهای هیجانی و وفادار به برند به سمت «برنامه‌ریزی دقیق» و «حساسیت به قیمت» حرکت کرده‌اند.

🔹 بلوبانک: بلوبانک در جشنواره تابستانی کیش، بیش از ۱۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار ۱۵ میلیون تومانی به ۸۸ هزار گردشگر و کیشوند اختصاص داد. این اعتبار که فقط در جزیره قابل استفاده بود، منجر به رشد ۲۰۰ درصدی تراکنش‌های محلی و افزایش ۱۲ درصدی ورود گردشگر شد و اقتصاد منطقه را پویا کرد.

🔹 آبان‌تتر: صرافی «آبان‌تتر» سقف اعتبار خرید کالا با وثیقه رمزارز را از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داد. این سرویس، با همکاری «دیجی‌پی» و بدون نیاز به ضامن، به کاربران امکان می‌دهد در آستانه بلک‌فرایدی، بدون فروش رمزارزهای خود، خرید اقساطی انجام دهند.

🔹 هوش مصنوعی: حسین افشین، معاون علمی رییس‌جمهور، تاکید کرد که ستاد هوش مصنوعی معاونت علمی منحل نمی‌شود. او گفت کشور برای زیرساخت‌های هوش مصنوعی نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که مدیریت آن باید به اپراتورهای بخش خصوصی واگذار شود. همزمان، مجلس با تشکیل «مرکز توسعه و شبکه‌سازی خدمات پردازشی هوش مصنوعی» ذیل وزارت ارتباطات موافقت کرد.

🔹 اقتصاد دیجیتال: احسان چیت‌ساز، معاون وزیر ارتباطات، از جذب 1/6 میلیارد دلار سرمایه خارجی (از جمله در اپراتورها و هوش مصنوعی) در اقتصاد دیجیتال کشور طی یک سال گذشته از کشورهایی چون امارات، قطر، عربستان و چین خبر داد. او تحقق هدف ۱۰ درصدی سهم ICT از تولید ناخالص ملی کشور را منوط به جذب ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

🔹 تاکسی اینترنتی: طرح جدید تامین اجتماعی برای بیمه اجباری رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، منجر به قطع مستمری بازنشستگان شاغل در این پلتفرم‌ها خواهد شد. این اقدام، همزمان با افزایش هزینه سفر و الزام رانندگان به پرداخت حق بیمه، معیشت بازنشستگانی را که به دلیل حقوق ناکافی مجبور به کارند، تهدید می‌کند. رضا الفت‌نسب، رییس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، طرح بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی را تهدیدآمیز و غیرشفاف خواند.

🔹 تلگرام: ابتدای این هفته خبرگزاری مهر اعلام کرد وزارت ارتباطات مذاکره با تلگرام و سایر پلتفرم‌های فیلتر شده را براساس مصوبه زمستان ۱۴۰۳ شورای عالی فضای مجازی آغاز کرده است. یکشنبه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، خبر توافق دولت با تلگرام را کذب خواند و گفت هر پلتفرم باید قوانین داخلی را بپذیرد. همزمان، رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی، ضمن تایید مذاکرات، بیان کرد تلگرام باید به ایران هم مثل فرانسه پاسخگو باشد. مصطفی پوردهقان، نماینده مجلس، از نهایی شدن مذاکرات و رفع فیلتر تلگرام تا پایان هفته جاری خبر داد.

🔹 یوتیوب: این هفته یوتیوب برای ۸ دانشگاه بزرگ کشور از جمله تهران و امیرکبیر رفع فیلتر شد. با وجود تکذیب وزارت ارتباطات، این اقدام عملی شده است. به گزارش شرق برخی منابع در بدنه دولت این اقدام را تاکتیک و رویکردی تازه‌ برای تغییر در سیاست‌های فیلترینگ معرفی می‌کنند. از سویی منتقدان این تصمیم را اولین گام عملی در اجرای طرح موسوم به «اینترنت طبقاتی» می‌دانند.

🔹 تجارت‌الکترونیک: پلتفرم‌های «دیجی‌کالا»، «خانومی»، «باسلام» و «تکنولایف» با Wildberries، یکی از بزرگترین خرده‌فروشی‌های آنلاین روسیه نشستی آنلاین برگزار کردند. طبق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، طرفین درباره اتصال فروشگاه‌ها، تبادل داده و تسهیل لجستیک گفت‌وگو کردند و بر ادامه مذاکرات در نشست‌های آتی توافق نمودند.

🔹 پلتفرم طلا: هیات وزیران دستورالعمل معاملات آنلاین طلا را تصویب کرد. «بانک مرکزی» موظف شد ظرف سه ماه سامانه‌ای ناظر برای پایش موجودی و معاملات راه‌اندازی و ساعت‌های معاملاتی را تعیین کند. پلتفرم‌های فعال دو ماه فرصت انطباق دارند. این اقدام با هدف شفافیت، چالش‌هایی را برای انعطاف‌پذیری کسب‌وکارهای دیجیتال ایجاد می‌کند.

🔹 مرکز تتا: حمید توفیقی با حکم سیدمحمد اتابک، وزیر صمت، رسما رییس «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» (تتا) شد. توفیقی که از دی ‌ماه ۱۴۰۳ سرپرستی این مرکز را بر عهده داشت، در مراسمی با حضور مشاور وزیر، حکم ریاست خود را دریافت کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید