خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۲۱ تا ۲۶ تیر ۱۴۰۴)

این هفته از 21 تا 26 تیر  ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

بازار: منوچهر صدری، با سابقه مدیریت اجرایی در شرکت‌هایی چون «تپسل» و «سنجاق»، به عنوان مدیرعامل جدید «بازار» جانشین شهاب خدابخش شد. تغییرات ساختاری و افزایش سودآوری، پذیرش در فرابورس، راه‌اندازی سرویس ویدیو و افزایش امنیت اطلاعات از جمله اقدام‌های دوران مدیریت شهاب خدابخش بود.

بلوبانک: بلوبانک سامان از سرویس جدید انتقال وجه با کیوآر کد رونمایی کرد. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به اشتراک‌گذاری شماره کارت، یک کد اختصاصی (با یا بدون مبلغ مشخص) برای دریافت وجه بسازند. این سرویس که با هدف افزایش سرعت، امنیت و حذف خطا در تراکنش‌های روزمره طراحی شده، رایگان بوده و جایگزینی برای روش‌های سنتی است.

دیجی‌پی: دیجی‌پی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بحران اخیر، جایگاه‌های تبلیغاتی خود را به صورت رایگان در اختیار پذیرندگانش قرار می‌دهد. این طرح که از 23 تیر به مدت یک ماه اجرا می‌شود، با هدف کمک به رشد و دیده شدن مجدد این کسب‌وکارها در شرایط اختلالات اینترنتی صورت می‌گیرد.

جی‌پی‌اس: احسان چیت‌ساز، معاون وزیر ارتباطات، ضمن تایید اختلالات گسترده در جی‌پی‌اس که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را مختل کرده، از برنامه ایران برای کوچ به سامانه چینی «BeiDou» خبر داد. او دلیل این اختلالات را کنترل سیاسی آمریکا بر جی‌پی‌اس و همچنین مشکلات داخلی دانست و گفت این جایگزینی برای استقلال از سیستم آمریکایی و افزایش دقت خدمات انجام می‌شود.

استارنت: پلتفرم وی‌اودی تازه تاسیس «استارنت» که با حمایت گروه میهن وارد بازار نمایش خانگی شده بود، با بحران جدی مواجه شد. فیلمبرداری دو سریال اصلی این پلتفرم به دلیل مشکلات مالی و توقف تزریق بودجه، متوقف شده است. گفته می‌شود دلیل اصلی این اتفاق، بروز اختلاف عمیق میان مدیران پلتفرم و سرمایه‌گذاران بر سر شیوه مدیریت هزینه‌ها است.

آچاره: داده‌های پلتفرم «آچاره» از جهش چشمگیر تقاضا برای خدمات پس از پایان جنگ اخیر خبر می‌دهد. سفارش‌ها در بخش‌هایی چون اسباب‌کشی، تعمیرات ساختمانی و خدمات زیبایی و تشریفات رشدهای چند صد درصدی را تجربه کرده‌اند. این آمار نشانگر تلاش گسترده شهروندان برای بازسازی، ترمیم و بازگشت به روال عادی زندگی پس از یک دوره بحرانی است.

دیوار: پلتفرم دیوار با ارتقای «پشتیبان هوشمند» خود، امکان گفتگوی متنی مستقیم با هوش مصنوعی را برای کاربران فراهم کرد. این سیستم که با هدف حل دقیق‌تر و سریع‌تر مشکلات طراحی شده، علاوه بر پاسخگویی ۲۴ ساعته، قابلیت‌هایی چون دسترسی به تاریخچه گفتگو و اتصال به کارشناس انسانی را ارایه می‌دهد و به تدریج برای همه کاربران فعال می‌شود.

اسنپ: اسنپ با انتشار گزارشی، عملکرد خود را در جنگ ۱۲ روزه تشریح کرد. اسنپ اعلام کرد با وجود کاهش ۴۲ درصدی سفرهای درون‌شهری و اختلالات جی‌پی‌اس، از طریق حمایت مالی رانندگان، تمدید اشتراک‌ها و بازپرداخت وجوه، توانست خدمات ضروری را حفظ کرده و در کنار کاربران و کسب‌وکارها بماند.

اسنپ‌تریپ: اسنپ‌تریپ اعلام کرد بازپرداخت هزینه تمام سفرهای لغو شده پس از جنگ 12 روزه را تکمیل کرده است. این شرکت تاکید کرد این تسویه حساب علی‌رغم بلوکه ماندن وجوه توسط ایرلاین‌ها، با اتکا به منابع مالی داخلی گروه اسنپ انجام شده تا حقوق کاربران تضییع نشود.

اقتصاد نوین: بانک اقتصاد نوین از برنامه خود برای راه‌اندازی صرافی ارز دیجیتال در سال جاری با هدف کسب مزیت رقابتی و درآمد خبر داد. این در حالی است که این اقدام با انتقاد انجمن فین‌تک مواجه شده است. به گفته این انجمن، ورود بانک‌ها به این حوزه طبق قانون ممنوع بوده و رقابتی نابرابر با بخش خصوصی ایجاد می‌کند.

آپارات: براساس گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ آپارات، این پلتفرم مجموعا ۱۹۷ میلیارد تومان به تولیدکنندگان محتوای خود پرداخت کرده است. تعداد کاربران درآمدزای این سرویس با رشد ۳۰ درصدی به بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ نفر رسید و ۱۴ کاربر موفق به کسب درآمدی بیش از یک میلیارد تومان شدند. این درآمدزایی با ثبت نزدیک به ۲۰ میلیارد بازدید از ویدیوها پشتیبانی شده است.

بیمه: در اقدامی مشترک، سه پلتفرم بزرگ بیمه آنلاین شامل ازکی، بیمه دات‌کام و بیمه بازار، با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات، به شدت به سیاست‌های محدودکننده بیمه مرکزی اعتراض کردند. آنها معتقدند اقداماتی چون تلاش برای راه‌اندازی سوییچ مرکزی و افزایش هزینه استعلام، به انحصارطلبی منجر شده و بقای کسب‌وکارهای نوآور را تهدید می‌کند و خواستار ورود فوری وزیر ارتباطات شدند.

وزارت ارتباطات: وزارت ارتباطات با تخصیص بسته حمایتی ۱۰ هزار میلیارد ریالی، فرایند حمایت از کسب‌وکار‌های دیجیتال آسیب‌دیده از قطعی اینترنت در جنگ اخیر را آغاز کرد. این تسهیلات که با هدف جبران خسارت و افزایش تاب‌آوری اکوسیستم دیجیتال ارایه می‌شود، در حالی کلید خورده که هنوز گزارش رسمی از میزان دقیق خسارات وارد شده منتشر نشده است.

اینترنت ایران: در نشست «اینترنت و آینده ایران» که در وزارت ارتباطات برگزار شد، فعالان و مسوولان به چالش‌های اینترنت کشور پرداختند. مدیرعامل کارزار از فیلترینگ مکرر و رویکرد “کودکانه” به اینترنت انتقاد کرد. رییس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خواستار توقف مانع‌تراشی شد. معاون وزیر ارتباطات نیز به حملات سایبری شدید و آسیب‌پذیری شبکه کشور اشاره کرد و لزوم بازتعریف ساختار تصمیم‌گیری برای قطع اینترنت را مطرح ساخت.

معاونت علمی: معاونت علمی ریاست‌جمهوری و بانک رفاه کارگران تفاهم‌نامه‌ای برای انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانکی امضا کردند. هدف، تامین مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی طرح‌های دانش‌بنیان از طریق مشارکت مردمی و شبکه بانکی است. همچنین، ۱۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۱۰۰ میلیون دلار ارزی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق توسعه ملی فراهم شده که طرح‌های هوش مصنوعی در اولویت هستند.

تاکسیرانی: سازمان تاکسیرانی تهران از راه‌اندازی قریب‌الوقوع تاکسی اینترنتی رسمی پایتخت خبر داد. این سرویس که فاز نهایی هوشمندسازی تاکسیرانی است، به شهروندان امکان می‌دهد تا همانند پلتفرم‌های موجود، از هر نقطه شهر به صورت آنلاین درخواست تاکسی دهند. این طرح با هدف ارایه خدمات الکترونیک به شهروندان و تسهیل امور برای رانندگان تاکسی اجرا می‌شود.

منا: پلتفرم تحویل آنلاین سعودی «جاهز» با قراردادی به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار، حدود ۷۵ درصد از سهام رقیب قطری خود، «اسنونو» را خریداری کرد. این معامله بزرگ که با هدف گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای جاهز و تقویت حضورش در بازار قطر انجام می‌شود، سیگنالی مثبت برای اکوسیستم استارتاپی خاورمیانه و بهبود روابط تجاری دو کشور محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید