رشد ۳ برابری درآمد و بازدهی ۱۹۷ درصدی سهام تپسی

مجمع عمومی عادی سالیانه تپسی با حضور جمعی از سهام‌داران این شرکت، ۱۷ خردادماه ۱۴۰۴ برگزار شد. در این جلسه، مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل این شرکت با ارائه آمار و اطلاعات به بیان توضیحاتی در خصوص عملکرد تپسی در سال ۱۴۰۳ و برنامه‌های آتی پرداخت و در پایان نیز به سؤالات سهام‌داران پاسخ گفت. همچنین در پایان این مجمع، توزیع ۸۵ ریال سود نقدی به ازای هر سهم، توسط مجمع به تصویب رسید.

رشد ۳ برابری درآمد و ۲/۷ برابری تعداد سفرهای تپسی

بررسی روند درآمدی تپسی نشان می‌دهد این شرکت در زمستان ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته‌اش توانسته است نزدیک به سه برابر رشد درآمدی را تجربه کند؛ در حالی که درآمد تپسی در زمستان ۱۴۰۲ رقم ۳۰۷ میلیارد تومان را نشان می‌دهد، این عدد در زمستان ۱۴۰۳ به ۸۶۷ میلیارد تومان رسیده است. به گفته سیدحسینی، این رشد درآمدی را نمی‌توان از منبع تورم دانست، زیرا تعداد سفرها نیز در این بازه رشدی ۲.۷ برابری را تجربه کرده و گزارش اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که شرکت در این ماه نیز در حال ادامه‌دادن همین روند است.

همچنین سود عملیاتی این شرکت در سال گذشته رشدی ۱۰۰درصدی را تجربه کرده و از ۲۷۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۵۵۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده، در حالی که درآمد عملیاتی رشدی ۱۲۵درصدی را نشان می‌دهد. به‌علاوه سود ناخالص تپسی ۱۱۲ درصد و سود خالص این شرکت ۱۵ درصد رشد را نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته است. به گفته مدیرعامل تپسی، علت پایین بودن سود خالص نسبت به سود ناخالص و درآمد عملیاتی را می‌توان در دو مورد جست‌و‌جو کرد. یکی عدم پذیرش «معافیت مالیات بر ارزش افزوده» توسط دیوان عدالت اداری و دیگری شناسایی کاهش ارزش به دلیل توقف دو سرویس مدرسه و تپسی پک. این رویکرد نشان‌دهنده مدیریت محتاطانه و تمرکز شرکت تپسی بر پایداری مالی است.

رشد معنادار سهم بازار تپسی در هشت شهر اصلی

بر اساس برآوردهای شرکت تپسی که در این جلسه ارائه شد، سهم بازار این شرکت در هشت شهری که در سال گذشته تمرکز خود را روی آن قرار داده بود، رشد چشمگیری داشته و در تهران از ۱۶ به ۳۲ درصد رسیده است. مطابق توضیحات مدیرعامل این شرکت، تخمین سهم بازار با در نظر گرفتن داده‌های شرکت و اطلاعات ارائه شده توسط رقیب در گزارش‌های سالیانه تخمین زده شده است. تپسی در ۵۵ درصد بازار از نظر تعداد سفر و در ۷۰ درصد بازار از نظر ارزش سفر در پایان سال ۱۴۰۳ حضور داشته است. همچنین بر اساس برآوردهای تپسی، بازار تاکسی آنلاین از نظر تعداد سفر در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

این اتفاق نتیجه نوآوری‌هایی است که این شرکت در سال گذشته برای توسعه بازار خود انجام داده است که از آن جمله می‌توان به توسعه سفرهای اقتصادی «باهمسفر» تپسی در سه کلان‌شهر تهران، مشهد و کرج، قابلیت تخفیف سفر بازگشت، توسعه باشگاه وفاداری رانندگان تپسی در پیوند با خدمات گاراژ و افق کوروش و افزایش آگاهی از برند به واسطه تبلیغات آنلاین و آفلاین اشاره کرد، به طوری که در شهرهای بزرگ آگاهی از این برند به ۹۷ درصد می‌رسد.

تأیید افزایش سرمایه تپسی در انتظار طولانی

در بخشی از مجمع، مدیر عامل تپسی به طولانی شدن روند تائید افزایش سرمایه این شرکت در بورس اشاره کرد و گفت که در صورت تأیید، رقم سرمایه ثبتی این شرکت به ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید. به گفته سیدحسینی این افزایش سرمایه قریب به یک سال است که منتظر تأیید سازمان بورس است و به نظر می‌رسد نگاه این سازمان در مورد مخارج انتقالی تغییر داشته و علت این تأخیر در تأیید نیز همین عامل است. مدیرعامل این شرکت تأکید کرد که پیگیری‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد تا این افزایش سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی حتما برای شرکت اتفاق بیفتد، در غیر این صورت مسیر رشد این شرکت دچار چالش می‌شود که باعث متضرر شدن تپسی و سهامدارانش خواهد شد. او اظهار امیدواری کرد سازمان هم به‌زودی در این مورد بررسی‌های خود را انجام داده و اعلام نظر کند.

برنامه‌های آینده تپسی

به گواه آمار ارائه‌شده در این جلسه، بازدهی سهام این شرکت در سال گذشته رقم ۱۹۷.۱۷ درصد را به ثبت رسانده و به گفته مدیرعامل تپسی، برنامه‌ها و اهدافی نیز برای بهبود عملکرد تپسی در سال جاری در نظر گرفته شده و در صورت تحقق افزایش سرمایه، روند رشد تپسی ادامه‌دار خواهد بود. بر این اساس، در سال ۱۴۰۴ توسعه تمامی کسب‌و‌کارها و سرویس‌های سوپراپلیکیشن تپسی و تکمیل سبد خدمات، توسعه سرویس‌های اقتصادی و ارائه سفرهای ترکیبی با هدف جذب تمامی اقشار جامعه است. همچنین، توسعه حضور در مراکز استان‌ها و در شهرهای پرتردد نیز در برنامه کار تپسی قرار دارد که در سه ماهه ابتدای سال جاری، فعالیت مجدد در ۹ شهر کرمان، کرمانشاه، نیشابور، رشت، قزوین، آمل، بابل، ساری و قائم‌شهر آغاز شده و ادامه روند توسعه‌ای در سایر مراکز استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ اتفاق خواهد افتاد.

درخواست سهام‌داران از نماینده سازمان بورس؛ تسریع در تأیید افزایش سرمایه تپسی

در پایان این جلسه، مدیرعامل شرکت تپسی به سؤالات سهام‌داران پاسخ گفت. او در خصوص گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند تپسی هزینه‌های بازاریابی خود را به‌عنوان سرمایه‌گذاری شناسایی کرده است، گفت: «تپسی هیچ‌یک از مخارج تبلیغات و بازاریابی را به‌عنوان مخارج انتقالی شناسایی نمی‌کند.»

او همچنین افزود: «تپسی می‌تواند سریعاً و در کوتاه‌مدت با هزینه‌کرد مخارج انتقال سودآور باشد، اما انتخاب ما مسیری است که به رشد و توسعه شرکت بینجامد.» او تأکید کرد که چنین مسیری پایدار و مطلوب سهامداران خواهد بود.

در این جلسه، با اشاره به طولانی‌شدن روند تأیید افزایش سرمایه ثبتی تپسی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، برخی سهامداران خواستار پاسخگویی نماینده سازمان بورس در این خصوص شدند و درخواست خود را از این نماینده مبنی بر تسریع صدور مجوز افزایش سرمایه اعلام کردند.

link

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم