با خرید ۷۰ درصد سهام تپسی به ارزش نهایی ۲.۱ هزار میلیارد تومان در تاریخ ۱۵ و ۱۶ بهمن، از این پس هلدینگ گلرنگ مالک اصلی یکی از بزرگترین استارتاپهای کشور خواهد بود.
ماه گذشته بود که سازمان بورس در اعلامیههایی جداگانه از عرضه عمده ۴ بلوک سهام تپسی در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن خبر داد. نقلوانتقال اشارهشده که مجموعا ۶۸.۹۵ درصد از سهام تپسی را شامل میشد، دیروز و امروز از طریق تابلوی معاملات عمده فرابورس کشور انجام و شرکت گلرنگ با مبلغ بیش از ۲.۱ هزار میلیارد تومان (معادل ۳۸ میلیون دلار) برنده این مزایده شناحته شد. به گفته روابط عمومی تپسی، تیم مدیریتی تپسی و گلرنگ در ادامه بر نحوه مدیریت شرکت و نقشه راه توسعه تمرکز خواهند کرد.
میلاد منشیپور بنیانگذار تپسی پس از عرضه گفت: «امروز یک روز تاریخی برای تپسی و در نگاه من اکوسیستم استارتاپی کشور است. خرید توسط یکی از معتبرترین هلدینگهای صنعتی کشور نویدبخش آیندهای روشن برای تپسی در مسیر رشد پرشتاب و تاثیرگذاری حداکثری در اقتصاد کشور است. امروز سرمایهگذاران تپسی توانستند با نرخ بازگشت مناسبی، برای اولین بار از طریق بازار بورس سرمایه خود را نقد کنند. امیدوارم این مسیر برای همه سهامداران و کارآفرینان استارتاپی کشور میسر شود و منجر به افزایش تمایل سرمایهگذاران به ورود به این اکوسیستم شود.»
منشیپور اضافه کرد: «امروز تپسی با شبکهای از کاربران شامل ۲۳ میلیون مسافر و بیش از ۲.۵ میلیون راننده، زیرساخت فنی کارآمد، هوش مصنوعی مقیاسپذیر و نیروهای متخصص، بستری آماده برای رشد چند دهبرابری در اقتصاد دیجیتال کشور است. این در حالی است که صنعت دیجیتال کشور هنوز به حوزههای بسیاری ورود نکرده است. از طرفی تیم مدیریتی ما همواره ایدهها و برنامههای بزرگی برای رشد و توسعه کسبوکار در حوزههای خدماتی جدید در ذهن داشته که تحقق آن نیازمند ورود سرمایه معنادار است.»
او با اشاره به چرایی این تغییر و خروج بنیانگذاران تپسی ادامه داد: «بنابراین با مطالعه شرایط موجود، تصمیم گرفتیم تا با همراهی تمامی سهامداران عمده، ضمن یکپارچه کردن ساختار سهامداری و تامین پشتوانه مالی مناسب، زمینه را برای توسعه همهجانبه تپسی در آینده نردیک فراهم کنیم. آنچه مسلم است تپسی با این تغییرات، وارد مرحلهای جدید از چرخه عمر خود خواهد شد.»
به این ترتیب تپسی به اولین استارتاپ کشور تبدیل شد که پس از ورود به بورس و ارزشگذاری توسط بازار، توانسته مسیر خروج را برای سرمایهگذارانش فراهم کند؛ آنچه شاید بتوان مهمترین اتفاق اکوسیستم استارتاپی ایران در چند سال گذشته لقب داد. گفتنی است تپسی در بدو ورود به بازار بورس ۱۱۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود که با ارزش عرضه انجامشده رشدی ۹۰ درصدی را در بازه ۱.۵ ساله نشان میدهد.