گزارش موبایل مارکتینگ ایران؛ در سال ۱۴۰۲ یک میلیون نصب تقلبی اپلیکیشن شناسایی شده است

گزارش جامع موبایل مارکتینگ ایران که پلتفرم اتریبیوشن ادتریس آن را تهیه کرده، بازار موبایل مارکتینگ در ایران را براساس داده‌های سال ۱۴۰۲ دقیق و جامع بررسی می‌کند.

این گزارش با هدف ارائه اطلاعات کاربردی به کسب‌وکارها و متخصصان موبایل مارکتینگ، شامل تحلیل نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک، شناسایی تقلب‌ها و رفتار کاربران به تفکیک دسته‌های مختلف اپلیکیشن است.

گزارش موبایل مارکتینگ ایران با بررسی اطلاعات بیش از ۱۶۰ میلیون دستگاه ثبت‌شده در ادتریس آمار مربوط به ۷ دسته اپلیکیشن شامل ابزار، اپلیکیشن‌های مالی، پخش فیلم، آموزش، خرید، بازی و سبک زندگی را بررسی کرده است.

تعداد اپلیکیشن‌های بررسی‌شده بیش از ۷۰۰ عنوان، تعداد کلیک‌ها بیش از ۶۰۰ میلیون کلیک و تعداد نصب نیز ۱۴۵ میلیون نصب اپلیکیشن ذکر شده است.

تعداد نمایش‌ها بیش از یک‌میلیارد و تعداد سشن‌ها نیز بیش از ۱۱ میلیارد در ادتریس ثبت شده است.

وضعیت تقلب در بازار موبایل مارکتینگ ایران

یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش به بررسی نصب‌های تقلبی و روش‌های شناسایی آن‌ها اختصاص دارد.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد تعداد کل تقلب شمرده‌شده در سال گذشته بیش از یک میلیون نصب تقلبی و میانگین نرخ تقلب در ایران ۵ درصد بوده است. بیشترین نرخ تقلب در سال ۱۴۰۲ در دسته «خرید» بوده و رایج‌ترین نوع تقلب Click Injection بوده است. نتایج این گزارش همچنین نشان می‌دهد که با تشخیص تقلب برای کسب‌وکارها بیش از ۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی ایجاد شده است.

در این گزارش درباره این صرفه‌جویی نوشته شده است: «ادتریس در سال گذشته با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص تقلب، موفق به ایجاد صرفه‌جویی اقتصادی بیش از ۵ میلیارد تومانی برای اپلیکیشن‌ها شده است. امکان تشخیص تقلب به کسب‌وکارها کمک کرده تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و از این طریق به افزایش سودآوری خود دست یابند.»

گزارش موبایل مارکتینگ نشان می‌دهد در دسته‌های مختلف، ۱۰ درصد کل نصب‌های دسته خرید، تقلبی بوده‌ و در دسته‌های پخش فیلم، ابزار و آموزش هم ۸ درصد نصب تقلبی دیده می‌شود. در اپلیکیشن‎‌های دسته سبک زندگی نیز ۷ درصد نصب‌ها تقلبی بوده‌اند.

در این گزارش ادتریس با اشاره به اینکه «تقلب در نصب موجب هدر رفتن بودجه تبلیغاتی می‌شود و با ایجاد تغییر در داده‌های شما، می‌تواند باعث گمراهی شود» در لحظه تقلب را شناسایی و از داده‌ها و بودجه تبلیغاتی شما محافظت می‌کند. انواع تقلب‌های تبلیغاتی‌ای که از طریق ادتریس قابل تشخیص است:

  • Click Injection
  • Click Capping
  • Anonymous IP
  • Wrong Signature
  • Missing Signature
  • Suspicious Signature
  • Distribution Modeling

در میان انواع این تقلب‌ها سهم Click Injection هشتاد و دو درصد، Suspicious Signature هفت درصد و Click Capping شش درصد است.

سامسونگ و همراه اول، پرطرفدارترین‌ها

همچنین از مجموع دستگاه‌های ثبت‌شده در ادتریس، دستگاه‌های برند سامسونگ بیشتر از همه بوده‌اند که با اطلاعات سهم بازار گوشی‌های تلفن همراه کشور همخوانی دارد.

اما در میان گوشی‌های سامسونگ نیز گوشی گلکسی A12 سپس گوشی‌های A10 و A14 پرطرفدارترین گوشی‌ها بوده‌اند. البته افزایش سهم بازار شیائومی نیز قابل‌توجه است.

دلیل حضورنداشتن برند آیفون در نمودار مربوط به برند گوشی‌های مورداستفاده نیز تمرکز اپلیکیشن‌های ایرانی بر کاربران سیستم‌عامل اندروید است.

در میان اپراتورها نیز همراه اول در مجموع تمامی دسته‌ها پراستفاده‌ترین اپراتور بوده است.

دی ۱۴۰۲؛ نقطه اوج تبلیغات موبایلی

این گزارش در بخش دیگری نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک را در دسته‌های مختلف اپلیکیشن‌ها مقایسه می‌کند.

بیشترین میزان کمپین‌های تبلیغاتی برای اپلیکیشن‌ها در سال گذشته در دسته ابزار بوده که در دی‌ماه انجام شده است.

گزارش موبایل مارکتینگ نشان می‌دهد سال ۱۴۰۲ از ابتدای تابستان تا اوایل زمستان روند روبه‌رشدی در میزان تبلیغات مشاهده می‌شود که نقطه اوج آن دی‌ماه است. علت این رشد را می‌توان با کمپین‌های متعدد، مانند شب یلدا و بلک فرایدی در این بازه زمانی مرتبط دانست.

سال ۱۴۰۲ دسته بازی رشد قابل‌توجهی در تمایل به تبلیغات برای جذب کاربر جدید کرده است و نکتـه قـابل‌تـوجه کـاهش میزان تبلیغـات در سـه دسـته آمـوزش، خرید و ابزار نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

در این میان، دسته بازی تمایل بیشتری به تبلیغات برای جذب کاربران جدید نشان داده و در مقابل، تبلیغات در دسته آموزش نسبت به سال قبل بیشترین کاهش را داشته است.

ساعات اوج فعالیت کاربران

این گزارش رفتار کاربران در دسته‌های مختلف اپلیکیشن‌ها را نیز بررسی کرده است.

بر این اساس دسته پخش فیلم و بازی بیشترین مدت سشن و دسته مالی کمترین مدت سشن را داشته که دلیل آن انجام تراکنش‌های سریع است.

این اطلاعات می‌تواند به مارکترها در تعیین زمان بهینه برای تعامل با کاربران کمک کند؛ به‌عنوان مثال، بیشترین زمان فعالیت کاربران در روز بین ساعت ۱۲ تا ۱۴ و شب بین ساعت ۲۰ تا ۲۲ بوده است.

گفتنی است که ادتریس «پلتفرم اتریبیوشن در صنعت موبایل مارکتینگ کشور» است. کاربری اصلی پلتفرم‌های اتریبیوشن در سه زمینه شناسایی منابع نصب کاربران، تحلیل رفتار کاربران داخل اپلیکیشن به تفکیک منابع نصب و شناسایی نصب‌های تقلبی خلاصه می‌شود. گزارش جامع موبایل مارکتینگ حاصل تحلیل رفتار کاربران در ۷۰۰ اپلیکیشن و بازی کشور است. به دلیل حفظ حریم خصوصی اپلیکیشن‌ها نام آنها ذکر نشده‌ است.

فایل PDF این گزارش را از اینجا دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۶۹ این پادکست، از برخورد تامین اجتماعی…
خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم