برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb، در مصاحبهای به تشریح سه تفاوت عمده میان بنیانگذاران شرکتها و مدیران پرداخته است. او بنیانگذاران را به «والدین بیولوژیک» کسبوکار تشبیه کرده که عشق و شناختی منحصربهفرد از آن دارند.
به گفته چسکی، بنیانگذاران برخلاف مدیران که اغلب پس از شکلگیری شرکت به آن میپیوندند، «اجازه» یا اختیار کامل برای ایجاد تغییرات بزرگ، مانند بازطراحی برند شرکت را احساس میکنند. علاوه بر این، آنها ریشهها و جزئیات بنیادین شرکت خود را بهتر از هر کس دیگری میشناسند و به همین دلیل توانایی بازسازی آن را نیز دارند.
با این حال، مدیرعامل ایربیانبی به دو چالش بزرگ برای بنیانگذاران نیز اشاره کرد: ناتوانی اغلب آنها در مدیریت شرکتهای بسیار بزرگ در مقیاس وسیع، و مواجهه با واقعیت مرگ و نیاز به برنامهریزی برای جانشینی، چالشی که افرادی چون استیو جابز و شرکت دیزنی نیز با آن روبهرو بودهاند.
این مصاحبه در حالی منتشر شده که برخی شرکتهای فناوری به تعدیل مدیران میانی روی آوردهاند و خود ایربیانبی نیز با معرفی «سرویسهای Airbnb» شامل خدماتی چون سرآشپز خصوصی، در پی تغییراتی برای رقابت با هتلها است.
مطالب مرتبط
مخارج مربوط به کاربران راننده و مسافر دارایی نامشهود است یا هزینه عملیاتی؟
خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۳ تا ۸ خرداد ۱۴۰۴)
ارزش ناخالص رزرو ۸۱/۸ میلیارد دلاری برای ایربیانبی در سال ۲۰۲۴
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
ژوبین علاقبند؛ روایت یک دهه کارآفرینی و نگاه به آینده ایران
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
پادکست زوم