حضور پررنگ کیش در نیمه اول سال
طبق آمار علیبابا، مشهد در این دوره بیشترین سهم را در هتلهای داخلی به خود اختصاص داده است. با ۲۹ درصد سهم سفارشات، این شهر بار دیگر جایگاه اول خود را تثبیت کرد. مسافران بهطور میانگین ۲.۵ شب در مشهد اقامت داشتند و هزینه هر شب اقامت به طور میانگین برای هرنفر، 1.8 میلیون تومان برآورد شد.
تهران در رتبه دوم، با ۲۱ درصد سهم فروش قرار گرفت. هرچند میانگین اقامت در تهران تنها ۱.۷ شب بوده است، اما هزینه هر شب اقامت در هتلهای پایتخت با ۳.۲ میلیون تومان به ازای هرشب، بالاترین رقم میان کل مقاصد کشور را ثبت کرده است.
کیش با بیش از ۱۴ درصد سهم فروش، سومین مقصد هتلی کشور بود. این اولین بار در سالهای گذشته است که کیش در ماههای گرم سال به عنوان یک مقصد پرمسافر در میان آمارهای گردشگری داخلی دیده میشود. مورد دیگری که این جزیره را در میان دیگر مقاصد متمایز میکند، طولانیترین میانگین مدت اقامت و کمترین میانگین هزینه برای اقامت در هتل بوده است. مسافران کیش به طور متوسط ۳.۱ شب در هر رزرو ثبت کردهاند که میانگین هزینه این اقامت نیز به ازای هرنفر برای هر شب، ۱.۲ میلیون تومان بوده است.
پس از این سه مقصد، شیراز، اصفهان و تبریز در ردههای بعدی قرار گرفتهاند.
اقامتگاه؛ شمال در مرکز توجه
«اقامتگاه» در صنعت گردشگری ایران به ویلاها، آپارتمانها، کلبهها و مراکز اقامتی بومگردی اطلاق میشود و بخش دیگری از دادههای علیبابا نشان میدهد که بازار اقامتگاه در نیمه نخست سال، چهرهای کاملاً متفاوت داشته است. در این بخش، رامسر با ۸ درصد از کل سفارشها ، صدرنشین مطلق بوده است. هزینه هرشب اجاره اقامتگاه در رامسر به طور میانگین ۴ میلیون تومان گزارش شده است.
پس از رامسر، مشهد با ۷ درصد سهم از سفارشها و میانگین هزینه ۲.۱ میلیون تومانی در جایگاه دوم اقامت غیرهتلی قرار دارد. این شهر به دلیل ثبت کف قیمت ۹۰۰ هزار تومانی ، ارزانترین مقصد میان مقاصد پرتقاضا به حساب میآید. اقامت غیرهتلی، در نیمه نخست سال، ارزانترین نوع اقامت بوده است.
تهران و شیراز نیز در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند؛ هزینه هر شب در اقامتگاههای تهران به طور میانگین ۲.۷میلیون تومان و در شیراز حدود ۳.۲ میلیون تومان بوده است.
کردان نیز، در میان شهرها، بیشترین هزینه اقامت را با سقف قیمتی هرشب ۷.۳ میلیون تومان داشته است.
در عین حال، بندر انزلی و ماسال نیز با سهم بالایی از بازار اقامتگاهها نشان دادند که انتخاب بیشتر مسافران شمال کشور، اقامت در اقامتگاهها است.
به این ترتیب، صنعت گردشگری ایران در نیمه نخست سال ترکیبی از سفرهای مدرنتر را در کلانشهرها و سفرهایی با اقامتهای سنتیتر را در خطه شمالی ایران را در خود جای داده است؛ الگویی که میتواند مبنای تصمیمگیری برای فعالان حوزه اقامت و سیاستگذاران گردشگری در نیمه دوم سال باشد.
دیدگاهتان را بنویسید