جنگ هوش مصنوعی به محیط‌های آموزشی رسید؛ تلاش آنتروپیک برای جذب نسل زد

شرکت هوش مصنوعی آنتروپیک با راه‌اندازی «باشگاه‌های سازندگان کلاد» در بیش از ۶۰ دانشگاه معتبر جهان، استراتژی جدیدی را برای جذب کاربران آغاز کرده است. این شرکت با ارایه اشتراک رایگان و پرداخت حقوق به نمایندگان دانشجویی، قصد دارد نسل جدید را با اکوسیستم خود همراه کند.

تا پیش از این، دانشگاه پنسیلوانیا با داشتن بیش از ۸۰۰ انجمن دانشجویی، برای هر علاقه‌ای از بانکداری گرفته تا زنبورداری و حتی پنیر، یک باشگاه داشت. اما حالا باید هوش مصنوعی را هم به این لیست اضافه کرد. در ماه سپتامبر، ده‌ها دانشجو در سالن دانشکده مهندسی گرد هم آمدند تا شاهد افتتاح «باشگاه سازندگان کلاد» (Claude Builder Club) باشند؛ باشگاهی که مستقیماً توسط شرکت «آنتروپیک» (Anthropic) حمایت می‌شود.

در طول این ترم، باشگاه سازندگان قصد دارد رویدادهایی مانند هکاتون و شب‌های دمو برگزار کند تا دانشجویان فرصت خلق پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را داشته باشند. البته جذابیت ماجرا برای دانشجویان فراتر از یادگیری صرف است. «کریستال یانگ» (Crystal Yang)، دانشجوی سال اولی که در جلسه افتتاحیه شرکت کرده بود، می‌گوید: «من برای یک سال به اشتراک پرمیوم کلاد نیاز دارم.» او شنیده است که مدل هوش مصنوعی کلاد در کدنویسی بهتر عمل می‌کند و لحن نوشتاری انسانی‌تری دارد.

حقوق دلاری برای نمایندگان دانشجویی

مانند یانگ، بسیاری از شرکت‌کنندگان در وهله اول جذب اشتراک رایگان «کلاد پرو» (Claude Pro) و اعتبار API شده‌اند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد تعدادی از دانشجویان نیز مشتاق حل چالش‌های مربوط به آب‌وهوا، بهداشت و تولید با کمک هوش مصنوعی هستند.

برای مدیریت این باشگاه‌ها، آنتروپیک به دانشجویان منتخب حقوق پرداخت می‌کند. «آلن ولیور» (Alain Welliver)، دانشجوی مهندسی و یکی از سفیران باشگاه در پنسیلوانیا، مسئول تبلیغات و توسعه برنامه‌هاست. او بابت این کار مبلغ ۱۷۵۰ دلار کمک‌هزینه دریافت می‌کند. ولیور این فرصت را تابستان امسال در لینکدین دید و پس از پر کردن فرم درخواست و مصاحبه، برای این نقش انتخاب شد.

نبرد غول‌ها در زمین دانشگاه

این باشگاه‌ها بخشی از طرح گسترده «کلاد برای آموزش» هستند که شامل حالت یادگیری در کلاد و دسترسی رایگان دانشگاه‌های همکار می‌شود. اولین دور از این باشگاه‌ها پاییز امسال در بیش از ۶۰ دانشگاه، از جمله هفت دانشگاه برتر آمریکا که با عنوان «آیوی لیگ» (Ivy League) مشهور هستند و دانشگاه‌های بین‌المللی مانند مدرسه اقتصاد لندن راه‌اندازی شده است.

به گفته «گرگ فینگولد» (Greg Feingold)، مدیر برنامه باشگاه‌های سازندگان در آنتروپیک، تاکنون بیش از ۱۵ هزار دانشجو در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از ۲۵ شعبه دانشگاهی، اعضایی فراتر از ۱۰۰ نفر دارند. فینگولد امیدوار است دانشجویان غیرفنی را نیز جذب کند تا کسانی که هرگز کدنویسی نکرده‌اند هم بتوانند اپلیکیشن بسازند.

البته آنتروپیک در این مسیر تنها نیست. «ویکتور لی» (Victor Lee)، استاد دانشگاه استنفورد معتقد است شرکت‌های فناوری همواره برای موقعیت‌یا‌بی در میان پایگاه کاربران اصلی خود تلاش می‌کنند. پیش از این، «اوپن‌‌ای‌آی» (OpenAI) دسترسی رایگان به چت‌جی‌پی‌تی پلاس را ارایه کرده بود و گوگل نیز با برگزاری رویدادهای پاپ‌آپ و توزیع بطری‌های آب برند «جمنای» (Gemini)، سعی در جلب نظر دانشجویان داشته است.

در حالی که نگرانی‌هایی بابت استفاده از هوش مصنوعی برای تقلب وجود دارد، نمایندگانی مانند «آنوجا اوپالوری» (Anuja Uppuluri) معتقدند ابزاری مثل کلاد بیشتر شبیه یک «برنامه‌نویس همراه» عمل می‌کند تا صرفاً یک ابزار تقلب. ولیور نیز تأکید دارد که رویکرد اخلاقی آنتروپیک و تمرکز آن بر ایمنی هوش مصنوعی، دلیلی است که او حاضر شده سفیر این برند باشد.

 

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید