خطر توقف تولید بوش و فولکس‌واگن؛ بحران تراشه نکسپریا در اروپا

مناقشه تجاری چین و هلند بر سر شرکت «نکسپریا» به بحران جدید خودروسازان اروپایی تبدیل شده است. «بوش» هشدار داد در صورت عدم حل مشکل، تولید خود را متوقف می‌کند.

شرکت آلمانی تامین‌کننده قطعات خودرو «بوش» (Bosch) در حال آماده شدن برای توقف موقت کار کارکنان در کارخانه «زالتسگیتر» خود است. این اقدام در صورتی اجرایی می‌شود که مناقشه تجاری میان چین و هلند بر سر شرکت تراشه‌ساز هلندی «نکسپریا» (Nexperia) به زودی حل نشود.

این هشدار در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در صنعت خودروسازی اروپا اعلام شده است.

ریشه بحران تراشه نکسپریا

بوش و سایر تامین‌کنندگان پس از ممنوعیت صادرات محصولات نهایی نکسپریا توسط چین، به شدت در جستجوی گزینه‌های جایگزین هستند. این اقدام پکن، پاسخی به اقدام هلند در به دست گرفتن کنترل نکسپریا بود.

مالک چینی این شرکت، «وینگ‌تک» (Wingtech)، پیشتر توسط ایالات متحده به عنوان یک خطر احتمالی برای امنیت ملی شناسایی شده بود.

از آنجایی که تراشه‌های نکسپریا به طور گسترده در قطعات خودرو استفاده می‌شوند، این بن‌بست تجاری می‌تواند مشکلات بخش خودروسازی اروپا را تشدید کند؛ بخشی که پیش از این نیز با تعرفه‌های آمریکا و محدودیت‌های صادراتی مواد معدنی کمیاب از سوی چین دست به گریبان بود.

سخنگوی بوش در بیانیه‌ای ایمیلی به «خبرگزاری رویترز» گفت: «ما در حال حاضر تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به مشتریان خود خدمات ارائه دهیم و از محدودیت‌های تولید جلوگیری کرده یا آن را به حداقل برسانیم.»

خطر توقف تولید در کارخانه‌های آلمان

این سخنگو افزود: «ما هنوز هیچ تغییری در ساعات کاری در سایت‌های آلمانی خود ایجاد نکرده‌ایم، اما در حال آماده شدن برای انجام این کار، به ویژه در زالتسگیتر هستیم.» کارخانه زالتسگیتر با حدود ۱۴۰۰ نیرو، کارخانه اصلی بوش برای واحدهای کنترل موتور خودروهای احتراقی و الکتریکی است.

پیش از این، «فولکس‌واگن» اعلام کرده بود که تولید در آلمان را برای هفته کاری آینده در سراسر گروه، که شامل برند اصلی «فولکس» (VW) و زیرمجموعه لوکس آن «پورشه» (Porsche) می‌شود، تضمین کرده است.

سخنگوی فولکس‌واگن گفت: «با این حال، با توجه به وضعیت پویا، نمی‌توان به طور کلی تأثیرات کوتاه‌مدت بر شبکه تولید گروه فولکس‌واگن را رد کرد.»

«بی‌ام‌و» و «مرسدس» نیز هشدار داده‌اند که شبکه‌های تامین آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است.

هشدار اتحادیه‌های کارگری

«هورست اوت» (Horst Ott)، مدیر منطقه‌ای اتحادیه «آی‌جی متال» (IG Metall) آلمان در ایالت جنوبی بایرن، نسبت به وخامت اوضاع هشدار داد. او گفت برخی از تامین‌کنندگان خودرو در حال حاضر با «مشکلات شدید» روبرو هستند و طرح‌هایی را برای مرخصی اجباری کارگران آغاز کرده‌اند.

بوش اعلام کرده است که برای جلوگیری از توقف تولید، در حال استفاده از تامین‌کنندگان جایگزین و بهینه‌سازی موجودی در شبکه تولید جهانی خود است. اگرچه اکثر تراشه‌های نکسپریا در اروپا تولید می‌شوند، اما بسته‌بندی نهایی آن‌ها در چین انجام می‌شود.

منابع صنعتی می‌گویند تغییر تامین‌کننده امکان‌پذیر است و شرکت‌هایی مانند «اینفینیون» (Infineon)، «ان‌ایکس‌پی» (NXP) و «تگزاس اینسترومنتس» (Texas Instruments) گزینه‌های جایگزین هستند، اما این فرآیند به دلیل مراحل تأیید، زمان‌بر است. نهادهای صنعت خودرو خواستار یک راه‌حل سیاسی شده‌اند و نخست‌وزیر هلند نیز این موضوع را در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بحث قرار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید