شرکت زودرسان کیهان کریمان که با نام تجاری زودکس به عنوان یک پلتفرم سفارش برخط غذا در 9 شهر ایران در حال فعالیت است از اسنپفود بخاطر انواع مختلفی از رفتارهای انحصاری شکایت کرد.
شورای رقابت پیشتر در سال ۱۳۹۸ در پرونده شکایت شرکت چیلیوری از اسنپفود، اسنپفود را به خاطر قراردادهای انحصاریاش محکوم کرده بود. با این حال، متأسفانه این رأی در دیوان عدالت اداری نقض شد و در نتیجه اقدامات اسنپفود، شرکت چیلیوری مجبور به خروج از بازار شد! از آن پس اسنپفود که تنها رقیب واقعی خود را از بازار خارج کرده بود، تبدیل به تنها بازیگر بازار سفارش آنلاین غذا در اکثر شهرهای ایران شد.
حالا پس از گذشت حدود ۵ سال از آن شکایت، این بار زودکس که تبدیل به یک رقیب قدرتمند و چالشبرانگیز برای اسنپفود خصوصا در جنوب کشور یعنی استانهای کرمان، هرمزگان، فارس و قم شده بود، از رفتارهای ضدرقابتی و قراردادهای انحصاری اسنپفود در بازار به ستوه آمده و شکایتی را به صورت رسمی در شورای رقابت همراه با ارائه مدارک و مستندات خود ثبت کرده است.
جزئیاتی از این شکایت و رفتارها متعاقبا اعلام خواهد شد، اما در این میان مهمترین مسئلهای که از شورایملیرقابت درخواست شده بررسی و رسیدگی به رفتار اسنپ فود در خصوص قراردادهای اختصاصی است که با رستورانها منعقد میکند که نتیجه این نوع قراردادها میتواند حذف رقبا از بازار و نیز ایجاد مانع برای ورود بازیگران جدید باشد.
شرکت زودکس که فعالیت خویش را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده و توانسته در برخی از شهرهای ایران موفقیت چشمگیری بدست آورد اکنون برای توسعه فعالیت خویش به سد ناشی از قراردادهای انحصاری اسنپفود برخورد کرده است و مصممتر از قبل خواستار بررسی تمامی جوانب رفتارهای اسنپ فود در بازار شده است و از شورای رقابت به عنوان تنها مرجع دارای صلاحیت در این حوزه خواسته است که با سرعت و دقت متناسب با پویایی اقتصاد دیجیتال به این حوزه توجه و تمامی جوانب را بررسی کند.
مرکز تخصصی مطالعات توسعه و رقابت (بانا)، با شعار «افزایش رقابت پذیری اقتصاد ایران»، با تنظیم لایحه حقوقی-اقتصادی زودکس علیه اسنپ فود، و جمع آوری آمار، شواهد و مستندات و استدلالات مختلف به کمک زودکس شتافته تا او را در این مسیر همراهی و پشتیبانی کند.
مطالب مرتبط