در انباری در شمال کپنهاگ، «هرمان مویانو» (Herman Moyano)، پستچی شرکت پست ملی دانمارک، در حال آماده شدن برای مسیر روزانه خود است. او هفت سال است که برای شرکت «پستنورد» (PostNord) کار میکند و شاهد سبکتر شدن تدریجی محمولههایش بوده است. او میگوید: «قبلا فکر میکردم همه منتظر یک نامه خاص هستند، اما این روزها بیشتر صورتحساب و نامههای بانکی توزیع میکنم.»
این کاهش شدید در حجم نامهها، که به گفته مویانو در چند سال اخیر شتاب گرفته، شرکت پستنورد را بر آن داشت تا اعلام کند در پایان سال جاری میلادی، پس از چهار قرن فعالیت، به خدمات ارسال نامه خود خاتمه میدهد. این تصمیم، نشانهای آشکار از تغییرات عمیقی است که عصر دیجیتال بر جوامع تحمیل کرده است.
چرا دانمارک دیگر نامه ارسال نمیکند؟
دانمارک یکی از دیجیتالیترین کشورهای جهان است. از ایمیل و پرداختهای بدون پول نقد گرفته تا کارتهای سلامت دیجیتال روی گوشیهای هوشمند، تقریبا برای هر کاری یک اپلیکیشن وجود دارد. دولت دانمارک بیش از یک دهه است که سیاست «دیجیتال به عنوان پیشفرض» را در پیش گرفته و مکاتبات خود با مردم را به صورت الکترونیکی انجام میدهد.
«کیم پدرسن» (Kim Pedersen)، رییس پستنورد دانمارک، میگوید: «دانمارکیها دیگر به ندرت نامه دریافت میکنند؛ به طور متوسط یک نامه در ماه.» از سال ۲۰۰۰، حجم نامههایی که این شرکت جابجا کرده بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته و از حدود ۱.۴ میلیارد به ۱۱۰ میلیون نامه در سال گذشته رسیده است. در مقابل، دانمارکیها عاشق خرید آنلاین هستند و تجارت الکترونیک جهانی به سرعت در حال رشد است. به همین دلیل، پستنورد با اخراج ۲۲۰۰ نفر از بخش نامهها، قصد دارد بر کسبوکار پرسود ارسال بستههای پستی تمرکز کرده و ۷۰۰ شغل جدید در این بخش ایجاد کند. هزینه بالای ارسال نامه (حدود ۴.۵ دلار برای هر نامه) نیز در این کاهش بیتاثیر نبوده است.
آینده پست در دانمارک و نگرانیها
با خروج پستنورد، خدمات ارسال نامه در دانمارک به طور کامل متوقف نخواهد شد. یک شرکت تحویل خصوصی به نام «دائو» (DAO) وارد عمل شده و این مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت. دائو که در اصل یک توزیعکننده روزنامه و مجله با دسترسی سراسری بوده، اکنون به یکی از شرکتهای بزرگ حملونقل بسته در کشور تبدیل شده است.
با این حال، این تغییر نگرانیهایی را نیز به همراه داشته است. گروه حامی سالمندان «دینایج» (DaneAge) و اتحادیه کارگران پست نگرانند که سالمندان و ساکنان مناطق روستایی با این تغییرات دچار مشکل شوند. اما مدیرعامل دائو این نگرانیها را رد میکند و اطمینان میدهد که شرکتش به تمام خانوارها، حتی در دورافتادهترین مناطق روستایی، دسترسی دارد. یک نظرسنجی اخیر حتی نشان داده که تحویل نامههای دائو سریعتر از پستنورد بوده است. این شرکت قصد دارد با نصب یک دستگاه سورتینگ جدید و استخدام ۲۵۰ نیروی کار بیشتر، خود را برای حجم کاری جدید آماده کند.
یک روند جهانی: افول نامه فیزیکی
کاهش شدید تعداد نامههای پستی یک پدیده جهانی است. بر اساس گزارش شرکت مشاوره «مکینزی» (McKinsey)، در تمام بازارهای بزرگ جهانی، حجم نامههای فیزیکی از اوج تاریخی خود حداقل ۳۰ درصد کاهش یافته است. در اروپا این کاهش بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و در آمریکا ۴۶ درصد بوده است. شرکتهای پستی بزرگی مانند «دویچه پست» (Deutsche Post) آلمان و «رویال میل» (Royal Mail) بریتانیا نیز در حال کاهش خدمات و تعدیل نیرو هستند. به نظر میرسد تجربه دانمارک، پنجرهای به سوی آینده خدمات پستی در سراسر جهان باشد؛ آیندهای که در آن بستههای تجارت الکترونیک جای نامههای کاغذی را گرفتهاند.
دیدگاهتان را بنویسید