گزارش سالانه ابردراک با عنوان « سال پرفراز و نشیب کاربران» منتشر شد. این گزارش در ده عنوان شامل تحلیل رفتار کاربران ایرانی در اینترنت است که میتواند نشان دهنده وضعیت اینترنت ایران برای علاقهمندان و فعالان این صنعت باشد.
گزارش سال ۱۴۰۱، در قالب ده عنوان به تحلیل رفتار کاربران ایرانی در اینترنت پرداخته است که شامل موضوعاتی مانند میزان استقبال کاربران ایرانی از سرویسدهندگان اینترنت، دستگاههای محبوب کاربران برای اتصال به اینترنت، تغییرات بهوجود آمده در انتخاب مرورگرهای مورد استفاده، توزیع ساعات استفاده کاربران ایرانی از اینترنت و… میشود. محتوای این گزارش میتواند نشان دهنده وضعیت اینترنت ایران و مرجعی برای علاقهمندان و فعالان این صنعت باشد.
ابردراک به عنوان یک شرکت داده محور در ۹ کشور شامل ۴ شهر ایران و ۱۰ شهر خارج از ایران با ظرفیت ۲ ترابیت بر ثانیه در مراکز داده مختلف به شبکه اینترنت متصل است و در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۸ میلیارد لاگ در سطحهای مختلفی سرویسهای خود را جمعآوری و تحلیل کرده است.
ابردراک به عنوان یک شرکت دانشبنیان شیرازی، همواره در تلاش است با پردازش دادههای حاصل از فعالیت کاربران خود، سرویسهای ابری مطمئن و هوشمندتر را ارایه دهد. از بین دادههای مختلف که در زیرساخت پردازش داده ابردراک پالایش، تحلیل و نگهداری میشوند، «دادههای شبکه» حاصل فعالیت کاربران ابردراک است و جمعآوری و تحلیل آنها به صورت سالانه میتواند نشاندهنده عادتها و رفتارهای کاربران در اینترنت باشد.
در گزارش ابردراک وضعیت پایداری اینترنت برای پلتفرمهای محبوب همچون اینستاگرام و واتساپ در دو نیمه سال ۱۴۰۱ تشریح شده است. برای نمونه اینستاگرام در نیمه اول سال ۱۴۰۱، ۱۰ ساعت و ۵۳ دقیقه و در نیمه دوم سال ۱۷۹ روز و ۲۱ ساعت در دسترس نبوده است.
سارا راد، نایب رییس هیات مدیره ابردراک در خصوص این گزارش گفت: «در راستای بهبود کیفیت سرویسهای آنلاین و شبکه اینترنت، ابردراک هم مانند دیگر شرکتهای ابری سراسر دنیا، با انتشار گزارشهای تحلیلی در تلاش است عملکرد موثرتری ارایه دهد. دادههای این گزارش به روایت تیم فنی ابردراک قابل دفاع و بررسی هستند چرا که این نتایج از رصد و پایش دادههای مرتبط با فعالیت کاربران به دست آمده است.»
بنا بر اعلام روابط عمومی ابردراک، گزارشهای سالانه این شرکت از سال ۹۸ با عنوان «تحلیل رفتار کاربران ایرانی در اینترنت» در رسانههای ایرانی منتشر شدهاند. با این حال به دلیل شرایط، محدودیتها و اختلال اینترنت در نیمه دوم سال گذشته، فرصتی برای انتشار گزارش سالانه ۱۴۰۰ به وجود نیامد و تنها گزارش کوتاهی از وضعیت اینترنت در زمان اختلال شامل مقایسه رفتار کاربران در ده روز پایانی شهریور و ده روز ابتدای مهر ماه، منتشر شد.
سینا سلطانی، مدیرعامل ابردراک در رابطه با این گزارش گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، ناپایداریهای بسیار در اینترنت و تغییرات اساسی نحوه استفاده کاربران از سرویسهای ابری را شاهد بودیم. مواردی که باعث بروز مشکلاتی در ارایه سرویس مطلوب و همچنین تغییر در برنامهریزیها و توسعه زیرساخت محصولات ابری ابردراک شد.
از بین کاربران ابردراک، ۹۲ درصد آنها از زیرساختهای امن، مطمئن و هوشمند ابردراک در ایران و خارج از ایران برای وبسایتها و سرویسهای فارسی زبان بهره میبرند. به همین دلیل امکان تحلیل و ترسیم رفتار کاربران ایرانی بر اساس همین اطلاعات در بازههای سالانه، دیدی جامع از فعالیت کاربران را در اختیار قرار میدهد که ابردراک در ۱۰ گزارش از دیدگاههای مختلف آنها را بررسی و نمایش میدهد.
فایل این گزارش را از اینجا دریافت کنید.