این بوتکمپ با هدف کاهش شکاف مهارتهای نرم مورد نیاز برای ورود به بازار کار و ایجاد پیوند موثر میان دانشگاه و صنعت طراحی شده است. آغاز این مسیر از اردیبهشت ۱۴۰۴ و از یک جلسه هماندیشی در پارک علم و فناوری بود؛ جایی که کارشناسان بر دشوارتر بودن مسیر اشتغال برای بسیاری از دانشجویان دارای معلولیت نسبت به دیگر دانشجویان تأکید کردند. روند اجرایی از شهریورماه شکل جدی گرفت، برنامهریزیها در مهر نهایی شد و کارگاهها در آبان برگزار شد. این بوتکمپ با حضور ۲۴ شرکتکننده از مقاطع و نوع معلولیتهای مختلف برگزار شد.
بوتکمپ «توسعه استعدادها و مسیر شغلی دانشجویان دارای معلولیت» با همکاری پلتفرم دیوار، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد و هدف آن ارتقای مهارتهای ارتباطی، کار تیمی، رزومهنویسی، جستوجوی شغلی و کارآفرینی و ایجاد فرصتهای برابر برای دانشجویان دارای معلولیت بود.

تمرین مسیر منصفانه ورود به بازار کار
اشکان آرمندهی، مدیر عامل پلتفرم دیوار، در مراسم اختتامیه «طی مسیر منصفانه و دسترسپذیر از دانشگاه تا اشتغال برای افراد دارای معلولیت» را یکی از اهداف اصلی این بوتکمپ دانست. به گفته او، شرکتکنندگان طی این دوره مهارتهایی مانند رزومهنویسی، ثبت رزومه در پلتفرمهای کاریابی، کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند جستوجوی شغلی و کار تیمی را تمرین کردند.
تحقق ماموریت جدید دانشگاهها
ایجاد پیوند مؤثر میان دانشگاه، صنعت و بازار از اهداف اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی است. به همین دلیل، این پارک بهعنوان یکی از سه ضلع اصلی برگزاری بوتکمپ «توسعه استعدادها و ساخت مسیر شغلی ویژه دانشجویان دارای معلولیت» حضور داشت تا نقش خود را در حمایت از ورود این دانشجویان به بازار کار ایفا کند.
فریبرز مسعودی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، بر اهمیت مهارتهایی که در بوتکمپ آموزش داده شد تأکید کرد و آن را مصداق مأموریتهای جدید دانشگاهها یعنی ارتباط فعال با صنعت، شرکتها و حل مسائل واقعی دانست. او گفت دانشگاهها علاوه بر آموزش، باید در حوزه پژوهش کاربردی، حل مسئله و ایجاد اشتغال نیز نقشآفرینی کنند.
دو تصور اشتباه درباره افراد دارای معلولیت
آنت میناسیان، مدیرعامل موسسه خیریه رعد، در این مراسم از افراد دارای معلولیت خواست که نابرابریهای موجود را «برچسب» نکنند و آن را بهعنوان یک هویت یا سرنوشت نپذیرند. او به دو تصور رایج و نادرست درباره افراد دارای معلولیت اشاره کرد: نگاه ابرقهرمانانه و اغراقآمیز به توانمندیهای آنان، و در نقطه مقابل، تصور ناتوانی مطلق. میناسیان تأکید کرد تفاوت افراد دارای معلولیت با دیگران چیزی در حد تفاوت در رنگ چشم یا توان جسمی است.
عدالت جبرانی، رسالت دانشگاه و اولویت اشتغال
یکی از محورهای سخنان مدیرعامل موسسه رعد تاکید بر عدالت جبرانی و ایجاد فرصتهای برابر بود؛ موضوعی که رئیس دانشگاه شهید بهشتی، سید محمودرضا آقامیری، نیز بر آن تاکید کرد. او با اشاره به رسالت علوم انسانی در حل مسائل اجتماعی گفت تکیه صرف بر نگاه مهندسی، مانند آنچه در بحران آب دیده میشود، به راهحلهای یکبعدی و ناکارآمد منجر میشود. آقامیری افزود: «اگر دانشگاه در بخشی نیاز به استخدام داشته باشد، اشتغال افراد دارای معلولیت را در اولویت قرار میدهیم.»
مطالبات دانشجویان و روایت تجربهها
اختتامیه تنها به سخنرانی مسئولان محدود نماند. دانشجویان شرکتکننده در بوتکمپ نیز تجربههای خود را از مسیر آموزشها و چالشها بیان کردند. علی صادقی، یکی از این دانشجویان، مطالبههای اصلی دانشجویان دارای معلولیت را در دو بخش آموزشی و رفاهی-اجتماعی مطرح کرد.
در بخش آموزشی، او سه مطالبه را برجسته دانست، افزایش یکسال سنوات تحصیلات تکمیلی بهدلیل دشواریهای پژوهش و نگارش پایاننامه، اختصاص دستیار آموزشی برای رفتوآمد به کتابخانهها و دسترسی به منابع و افزایش سهمیه کار دانشجویی، تا دانشجویان نابینا بتوانند بهجای استفاده از کارمندان یا نیروهای خدماتی دانشگاه، از همکلاسیها و دانشجویان دیگر بهعنوان «منشی امتحان» بهرهمند شوند؛ موضوعی که در حال حاضر به دلیل محدودیت سهمیه، عملاً ممکن نیست.
در پایان مراسم نیز از مدرسان و دانشپذیران بوتکمپ تقدیر شد.