نگاهی به آگهی‌های دوچرخه، اسکیت و اسکوتر در دیوار در نیمه نخست امسال

بین استان‌های کشور اهالی کرمانشاه، البرز و همدان و بین شهرها اهالی هشتگرد (در استان البرز)،‌ گلبهار (در استان خراسان رضوی) و رباط‌کریم (در استان تهران) به نسبت جمعیت‌شان بیشتر از هر جای دیگری در دیوار آگهی دوچرخه منتشر کرده‌اند و می‌توان آن‌ها را دوچرخه‌بازترین مردم ایران دانست.

تابستان فصل رونق استفاده از دوچرخه است. داده‌های دیوار هم می‌گوید در سال گذشته (۱۴۰۱)،‌ بیشترین آگهی دوچرخه در تابستان منتشر شده است. تابستان فصل فراغت دانش‌آموزان است و آب و هوا هم جان می‌دهد برای دوچرخه‌سواری. طبیعتا به همین دلیل است که در دیوار و در نیمه نخست امسال (۱۴۰۲)، بیشتر، دوچرخه‌های متناسب با همین گروه سنی آگهی و همچنین جستجو شده است.

به همین مناسبت و با اتمام فصل تابستان، نگاهی انداخته‌ایم به آمارهای بازار دوچرخه در دیوار تا ببینیم،‌ کدام استان‌ها در انتشار یا بازدید از آگهی فعال‌تر بوده‌اند، کدام برندهای دوچرخه محبوب‌ترند و چه سایزهایی از دوچرخه رونق بیشتری دارند. پاسخ به این سوال‌ها و بیشتر از اینها را می‌توانید در ادامه ببینید.

دوچرخه‌بازترین‌ها!

در میان استان‌های کشور، بیشترین تعداد آگهی منتشر شده متعلق به تهران است که ساکنانش ۲۰ درصد کل آگهی‌ها را در این زیردسته منتشر کرده‌اند. تهران معمولا به دلیل اختلاف جمعیت قابل توجه نسبت به سایر استان‌ها،‌ در بسیاری از دسته‌های دیگر دیوار هم سهم بالاتری از انتشار و بازدید آگهی دارد.

با این حال،‌ اگر انتشار آگهی را نسبت به جمعیت هر استان بسنجیم، به ترتیب، استان‌های کرمانشاه، البرز و همدان بیش از سایر استان‌ها در این زیردسته آگهی منتشر کرده‌اند. از همین منظر، در میان شهرهای ایران، به ترتیب هشتگرد (در استان البرز)،‌ گلبهار (در استان خراسان رضوی) و رباط‌کریم (در استان تهران) در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

اما آگهی‌های پربازدید این زیردسته متعلق به مناطق دیگری بوده است. اهالی استان‌های سیستان و بلوچستان (با میانگین ۳۶۲ بازدید)، خوزستان (با میانگین ۳۳۳ بازدید) و کرمان (با میانگین ۲۹۴ بازدید) بیش از سایر مناطق کشور از هر آگهی استان‌شان بازدید کرده‌اند.

در میان شهرها هم،‌ کاربران ایرانشهر، اهواز و زاهدان بیش از همه نگاهی به هر آگهی منتشر شده در شهرشان انداخته‌اند.

خرداد و تیر، ماه‌های رونق دوچرخه

داده‌های دیوار می‌گوید اواخر بهار و اوایل تابستان بیشترین تعداد آگهی دوچرخه منتشر شده است. در این شش ماه، هر چه به تابستان نزدیک شده‌ایم،‌ میزان انتشار آگهی افزایش یافته و در خرداد و تیر به اوج رسیده و سپس روند نزولی به خودش گرفته. بیش از ۴۰ درصد آگاهی‌ها در همین دو ماه، یعنی میانه این دوره، منتشر شده است.

انتشار آگهی‌ها و بازدید از آن‌ها

آگهی‌های «دوچرخه، اسکیت و اسکوتر» در دیوار در زیردسته‌ای به همین نام در دسته اصلی «سرگرمی و فراغت» منتشر می‌شود. در نیمه نخست امسال،‌ نزدیک به ۶۲۰ هزار آگهی‌گذار تقریبا در همه شهرهای تحت پوشش دیوار، برای این اقلام آگهی منتشر کرده‌اند. براساس کلمات مندرج در عنوان  و متن آگهی‌های این زیردسته، ۹۰ درصد آگهی‌ها متعلق به دوچرخه، و بقیه متعلق به اسکیت و اسکوتر بوده است. کاربران دیوار از هر یک از این آگهی‌ها به طور میانگین ۲۲۲ بار بازدید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد بیشتر بوده است.

در جستجوی دوچرخه

۱۰۰ کلمه پرتکراری که کاربران دیوار در این زیردسته جستجو کرده‌اند، بیش از ۴۴ میلیون بار تکرار شده است. این جستجوها، علاوه بر کلمات کلی مانند عناوین اصلی دوچرخه، اسکیت و اسکوتر، انواع برندها و سایزهای دوچرخه، و همچنین انواع لوازم جانبی و یدکی دوچرخه (چراغ، باربند، تلمبه، قفل و لاستیک) را نیز شامل می‌شود.

کدام برندهای دوچرخه محبوب‌ترند؟

در بین ۱۰۰ کلمه پرتکراری که در عنوان و توضیحات آگهی‌ها به چشم می‌خورد، به ترتیب سه برند «شیمانو»، «ویوا» و «المپیا» از برندهای مرتبط با دوچرخه دیده می‌شود. بیشترین سهم این آگهی‌ها متعلق به «شیمانو» است. البته «شیمانو» دوچرخه تولید نمی‌کند و فقط تولیدکننده لوازم تخصصی (مانند مکانیزم انتقال قدرت، ترمز و …) به خصوص برای دوچرخه‌های جاده و کوهستان است و سهم بسیار بزرگی از این بازار را در کل دنیا در اختیار دارد. اگر این برند را کنار بگذاریم، برندهای «ویوا» و «المپیا» با سهمی نزدیک به هم، تنها برندهای تولید کننده دوچرخه هستند که در میان این آگهی‌ها دیده می‌شوند.

اما فهرست برندهایی که کاربران دیوار در ۱۰۰ کلمه پرجستجو در این زیردسته به دنبال‌شان بوده‌اند مفصل‌تر است. در میان این برندها، باز هم «ویوا» رتبه اول را دارد و نیمی از این جستجوها را به خودش اختصاص داده و به همراه «المپیا» نزدیک به سه‌چهارم جستجوی برندها را در اختیار دارند. جالب است که نام برند «شیمانو» در این ۱۰۰ کلمه دیده نمی‌شود.

کدام سایزها محبوب‌ترند؟

اگر باز هم نگاهی به ۱۰۰ کلمه پرتکرار در عنوان و متن آگهی‌ها بیندازیم، سایز ۲۶ بیشترین سهم را در میان این سایزهای آگهی‌شده داشته و پس از آن سایز ۲۰ قرار دارد.

جالب است که دقیقا همین سایزها، ۹۵ درصد کل سایزهایی را تشکیل می‌دهند که کاربران دیوار در میان ۱۰۰ کلمه پرجستجو به دنبال‌شان بوده‌اند. در این‌جا نیز سایزهای ۲۶ (با ۴۴ درصد) و ۲۰ (با ۲۲ درصد) بیشترین سهم را از جستجوی کاربران به خودشان اختصاص داده‌اند.

نکته مهم در این سایزهای پرتکرار رده سنی متناسب با آن‌هاست. این سایزها (یعنی از ۱۲ تا ۲۶) متعلق به رده سنی کودکان و نوجوانان است. البته که سایز ۲۶ بین دوچرخه‌های این رده سنی و همچنین دوچرخه‌های بزرگسالان مشترک است (این سایز کوچک‌ترین سایز مناسب برای بزرگسالان به حساب می‌آید). شاید به همین دلیل است که سایز ۲۶ در صدر جدول قرار دارد. به این ترتیب، بازار دوچرخه در دیوار را بیش از همه باید متعلق به کودکان و نوجوانان دانست.

علاوه بر این، دوچرخه و اسکیت «دخترانه» هم در میان کاربران طرفداران پروپاقرصی دارد. این عبارات در نیمه نخست امسال نزدیک به ۱ میلیون بار جستجو شده‌اند که ۷۲ درصد این جستجوها مربوط به انواع دوچرخه و ۲۸ درصد مربوط به اسکیت بوده است.

جالب است که از میان نام کشورهای سازنده دوچرخه، تنها «دوچرخه ژاپنی» در فهرست ۱۰۰ کلمه پرجستجو قرار دارد که بیش از ۱۴۰ هزار بار جستجو شده است.

۲۸‌های خاطره‌انگیز

دوچرخه برای خیلی از ما ایرانی‌ها خاطره‌انگیز است، به خصوص برای خیلی از میان‌سال‌ها و پابه‌سن‌گذاشته‌ها. با آن‌که روزبه‌روز دوچرخه‌های مدرن‌تری وارد بازار می‌شود، اما انگار هنوز هم خیلی‌ها به دنبال دوچرخه‌های قدیمی هستند یا شاید هم با دیدن تصاویر این «قدیمی‌ها» خاطره‌بازی می‌کنند. در همین مدت ۶ ماهه، بیش از ۲۰۰ هزار جستجو مرتبط با این دوچرخه‌ها در دیوار انجام شده. بیش از نیمی از این جستجوها با  عنوان «دوچرخه ۲۸ قدیمی» بوده. مطمئنا قدیمی‌ترها خیلی خوب یادشان هست که روزگاری «دوچرخه ۲۸» نه وسیله ورزش و سرگرمی، که بخشی از زندگی روزمره بسیاری از خانواده‌های ایرانی و حتی می‌توان گفت وسیله نقلیه اصلی پدر خانواده بوده. در آن سال‌ها، حتی خیلی از کوچکترهای خانواده هم با همین «هیولاها» دوچرخه‌سواری یاد می‌گرفته‌اند، که برای خودش داستان جالبی دارد.

دوچرخه‌های مشکل‌گشا

دوچرخه‌سواری روزگاری بخشی از سبک زندگی ایرانی‌ها بوده. سبکی که اگر دوباره زنده و به‌روز شود، این بار با توجه به تقاضای بالای آن در میان زنان و مردان در سنین و اقشار مختلف در سراسر کشور می‌تواند هم کمک موثری برای بهبود سلامت عمومی باشد و هم بخشی از مشکلات ترافیک و آلودگی هوا را،‌ به خصوص در شهرهای بزرگ، برطرف کند. راه حلی که در بسیاری از کشورهای جهان امتحانش را پس داده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۶۹ این پادکست، از برخورد تامین اجتماعی…
خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم