نقش کاربران دیوار بر قالی‌های خوی

به گزارش روابط عمومی دیوار، شانزده دقیقه مانده به ساعت ۱۰ شب هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱ یعنی درست یک سال پیش در چنین شبی، شهر خوی در استان آذربایجان غربی با زلزله‌ی به قدرت ۵/۹ ریشتر لرزید. زمین لرزه آن شب، خسارت‌های بسیاری بر جای گذاشت. اما خوی و اهالی‌اش، با وجود دیوارهای ترک خورده خانه‌های‌شان، هرگز تنها نماندند. چرا که از فردای همان روز، برخی از فعالان اجتماعی، تعدادی از کسب‌وکارها و بسیاری از مردم پا پیش گذاشتند تا دست هم‌وطنان‌شان را در خوی بگیرند.

دیوار طی چند مرحله و البته به همراه ۱۶ هزار نفر از کاربرانش نیز پس از آن زلزله تلخ، دست‌‌های یاری‌گر خود را به سمت اهالی خوی دراز کردند تا در حد توان خود باری از دوش آن‌ها بردارند.

شب بود زمستان بود

با توجه به وقوع زلزله در فصل سرد و زمستانی، اولین نیاز اهالی زلزله‌زده شهر، وسایل گرمایشی بود و به همین دلیل دیوار دو روز پس از زلزله، با ارسال ۱۰۰ بخاری برقی و ۱۰۰ تخته پتو در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ تلاش کرد بخشی از این نیاز را تامین کند.

طعم زندگی

در گام دوم نیاز به اتخاذ تصمیمی برای کمک به بازگشت جریان عادی زندگی به شهر بود. در همین راستا نیز دیوار با هدف کمک به کسب و کار کاربران اهل خوی تمام آگهی‌های منتشر شده آن‌ها را تمدید کرد و هزینهٔ نردبان و آگهی‌های غیر رایگان را برای ساکنان خوی از تاریخ ۱۰ بهمن تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ به میزان ۵۰ درصد کاهش داد.

نردبانی برای خوی

گام سوم ولی نیاز به اتخاذ تصمیمی با چشم‌اندازی بلندمدت‌تر و اثری ماندگارتر داشت. براساس آمارهای رسمی منتشر شده، تا پیش از زلزله، ۵۵۰۰ کارگاه خانگی قالی‌بافی در شهرستان خوی فعالیت می‌کرد. کارگاه‌هایی که سالانه بیش از ۶۰ هزار متر مربع فرش با نقش جذاب ریزماهی که طرح و نقشه‌ای محبوب در صنعت فرش است را تولید می‌کرده و دست‌بافته‌های چشم‌نوازشان دوستدارانی در سراسر ایران و جهان دارد.

تعدادی از این کارگاه‌های قالی‌بافی که در خود شهر خوی فعال بودند در زلزله آسیب دیدند و قابل پیش‌بینی بود که اثر مخرب این حادثه می‌تواند روی تداوم فعالیت‌شان اثری منفی بر جای بگذارد.

گام سوم همین‌جا رقم خورد. چرا که دیوار، بنا بر شکل کسب‌وکارش، همواره کمک به مهارت‌آموزی افراد را یکی از مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌داند. بر همین اساس دیوار پس از زلزلهٔ خوی تصمیم گرفت با فراهم‌کردن نخ و نقشه‌های قالی‌بافی، همچنین، آموزش روش‌های انتخاب نقشه و شیوه‌های خودکفایی و جذب خریدار در صنعت فرش، پشتیبان قالی‌بافان آسیب‌دیده باشد.

در این مرحله و بنا بر درخواست و تمایل به همراهی هم‌وطنان برای کمک به اهالی خوی، دیوار از ۲ تا ۴ اسفند، درآمدِ حاصل از نردبان‌ِ آگهی‌هایی که در آن‌ها عبارت «به یاد خوی هستیم» آمده بود، را به زلزله‌زدگان اختصاص داد. به این ترتیب، ۴۲۰ میلیون تومان با مشارکت بیش از ۱۶ هزار آگهی‌گذار جمع‌آوری شد.

دیوار با این مبلغ برای بیش از ۶۰ قالی‌باف اهل خوی که کسب و کارشان در زلزله آسیب دیده بود، هم مواد اولیه و مورد نیاز را تهیه کرد و هم برای بهبود کیفی کارشان دوره‌های آموزشی لازم توسط ۴ استادکار ماهر در طول بهار و تابستان ۱۴۰۲ را ترتیب داد. نتیجه آن‌که حالا این قالی‌بافان اهل خوی با کمک کاربران دیوار، هنر و کسب و کارشان را ارتقا داده و با انرژی و شوقی مضاعف مشغول کار هستند.

در این طرح، موسسه نیکوکاری آگاپه، شناسایی و آموزش قالی‌بافان آسیب‌دیده، و پخش لوازم بافندگی را بر عهده داشت.

اطلاعات بیشتر در این رابطه را می‌توانید در صفحه ویژه دیوار بخوانید. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

دیوار

مکالمه‌های «پنهان شده»؛ سد دفاعی هوشمند دیوار در مقابل مزاحمت

دیوار با معرفی پوشه مکالمه‌های «پنهان شده»، گامی جدید در مبارزه با مزاحمت‌های آنلاین برداشته است. این ابزار با استفاده از هوش مصنوعی و گزارش‌های کاربران، پیام‌های نامناسب را شناسایی…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم