شرکت دیوار از ابتدای مرداد امسال، آزمایش یکماهه هفته کاری 4 روزه را با تعطیلی شنبهها با هدف افزایش بهرهوری و تعادل بین کار و زندگی کارکنان برای همه کارکنان خود اجرا کرد.
هفته کاری ۴ روزه بهعنوان یک مدل کاری نوین توجه بسیاری از کارفرمایان، کارکنان و دولتها را به خود جلب کرده است. در این مدل، کارکنان بهجای ۵ روز معمول که از اوایل قرن بیستم رایج شد، فقط ۴ روز در هفته با همان میزان حقوق کار میکنند. این ایده در سالهای اخیر بهشدت محبوب شده و بسیاری از شرکتهای بزرگ جهان و کشورهای توسعهیافته بهصورت آزمایشی یا دائمی آن را اجرا کردهاند.
هفته کاری ۴ روزه با تعطیلی شنبهها
اگرچه در ایران، سابقهای از تجربیات مشابه در دسترس نیست اما شرکت دیوار در یک ماه اخیر برای حدود ۳۸۰ کارمند خود طرح آزمایش هفته کاری ۴ روزه را یک ماه اجرا کرده و انتظار میرود نتایج و دستاوردهای این طرح آزمایشی در هفتههای آینده منتشر شود.
حسین انصاری، معاون مهندسی دیوار، درمورد این طرح آزمایشی میگوید: «ما از ابتدای مردادماه آزمایش هفته کاری ۴ روزه را با تعطیل کردن روزهای شنبه آغاز کردیم. هدف اصلی این آزمایش سنجش تأثیر این مدل کاری بر هماهنگی بهتر بین کار و زندگی کارکنانمان و در نهایت افزایش بهرهوری بود.»
انصاری در گفتگو با دیجیاتو تأکید میکند که نتایج این آزمایش بعد از جمعآوری دادهها مشخص میشود اما تا همین جای کار نیز به نظر میرسد در زمینه افزایش بهرهوری موفقیتآمیز بوده است. او با بیان اینکه برای ارزیابی دقیقتر این طرح به تجربیات بینالمللی و معیارهای عملکردی سایر شرکتها نیز مراجعه شده، میافزاید: «بسیاری از شرکتها آزمایشهای مشابهی را انجام دادهاند که ما نیز طی گفتگوهایی از نظرات و تجربه برخی شرکتها، مانند آمازون و ادوبی، استفاده کردیم.»
اصل مهم: پایداری خدمات و رضایت کاربران
انصاری میافزاید: «در دیوار نیز، باتوجهبه ماهیت کار و نیازهای مشتریان، تصمیم گرفتیم تمام بخشها را در این آزمایش مشارکت دهیم. البته بخشهایی مانند حقوقی و… که تعاملات گستردهای با ذینفعان خارجی دارند، لازم است که در کل طول هفته فعال باشند و برنامهریزیهای ویژهای صورت گرفت تا اطمینان حاصل شود که کیفیت خدمات ارائهشده به مشتریان کاهش پیدا نکند.»
او با اشاره به اینکه دیوار بر حفظ کیفیت خدمات به تمامی مشتریان و ذینفعان تأکید دارد، میگوید: «یکی از مزایای دیوار استفاده از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی است که کمک میکند کیفیت و تداوم خدمات حفظ شود. بهطور مثال، حدود ۵۰ درصد از خدمات پشتیبانی ما بهصورت خودکار توسط هوش مصنوعی ارائه میشود.»
انصاری خاطرنشان میکند که دیوار از گذشته بهجای ساعتزنی، به بهرهوری و کار تیمی توجه داشته و کارکنان میتوانند ساعات کاری خود را بهصورت انعطافپذیر تنظیم کنند. او میافزاید: «با اجرای طرح هفته کاری ۴ روزه، روزهای شنبه در کنار پنجشنبه و جمعه تعطیل اعلام شد اما شرکت باز است و کارکنان میتوانند درصورت نیاز به شرکت مراجعه کنند. در گام بعدی نیز ممکن است شنبهها را بهعنوان روزهای بدون جلسه اعلام کنیم.»
معاون مهندسی دیوار تأکید میکند: «ما معتقدیم که موفقیت طرح هفته کاری ۴ روزه بهشدت به فرهنگ سازمانی بستگی دارد. اگر کارکنان و مدیران به موفقیت این طرح باور داشته باشند، قطعاً نتایج مثبتی حاصل خواهد شد. بهعبارت دیگر، این طرح یک پیشگویی خودمحققشونده است.»
انصاری همچنین میگوید نتایج این طرح آزمایشی بهزودی منتشر خواهد شد.
مطالب مرتبط
مکالمههای «پنهان شده»؛ سد دفاعی هوشمند دیوار در مقابل مزاحمت
افزونهٔ «ونیفای» در دیوار؛ از احراز هویت ویدیویی تا تایید ملک و خودرو
پشتیبان هوشمند دیوار: راهکار ۲۴ ساعته برای حل مشکلات کاربران
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
بلو؛ تنها نماینده نئوبانکهای ایرانی در برلین
پادکست زوم