براساس جستجوهای دیوار در سال ۱۴۰۳ که مرتبط با اوقات فراغت بودند، ورزش و تحرک در صدر علاقهمندیهای کاربران دیوار قرار گرفته است.
شرکت دیوار با تحلیل بیش از ۲۰۰ میلیون جستجوی مرتبط با اوقات فراغت کاربران خود در سال ۱۴۰۳، گزارشی منتشر کرده که چشماندازی جالب از گرایشهای مردم کشور در گذران زمان آزاد و فراغت ارایه میدهد. این دادهها، اگرچه همه سلایق را شامل نمیشوند، اما اولویتها و علاقهمندیهای اصلی کاربران را در حوزه سرگرمی و فراغت نشان میدهند.
براساس این گزارش، «ورزش و تحرک» در صدر علاقهمندیهای کاربران دیوار قرار دارد. جستجوهای مرتبط با وسایل ورزشی در مجموع بیش از ۱۱۵ میلیون بار انجام شده است که تنوع بالایی از تجهیزات مختلف را شامل میشود. در این میان، دوچرخه با جستجوی خیرهکننده نزدیک به ۸۰ میلیون بار، پرجستجوترین وسیله ورزشی و تفریحی بوده است. پس از آن، اسکوتر و اسکیت هر کدام با حدود ۵ میلیون جستجو در ردههای بعدی قرار دارند. تردمیل (۲.۷ میلیون)، دمبل (۲.۳ میلیون) و لوازم بوکس (۲.۱ میلیون) نیز از دیگر وسایل پرطرفدار ورزشی بودهاند.
در بخش آلات موسیقی، بیش از ۱۹ میلیون جستجو ثبت شده است. نکته قابل توجه، برتری چشمگیر سازهای غربی است که نزدیک به ۵ برابر بیشتر از سازهای ایرانی جستجو شدهاند. گیتار با ۳.۶ میلیون و ارگ با ۲.۷ میلیون پرطرفدارترین سازهای غربی هستند. در میان سازهای سنتی ایرانی، دف با حدود ۵۶۰ هزار و تنبک با حدود ۵۰۰ هزار جستجو، صدرنشین بودهاند.
کتابها نیز یکی از موضوعات پرجستجو در حوزه سرگرمی و فراغت بودهاند؛ با بیش از ۲.۷ میلیون جستجو برای کلمه «کتاب». رمان و داستان با مجموع نزدیک به ۶۶۰ هزار جستجو، محبوبترین ژانر بودهاند و پس از آن کتابهای تاریخی (حدود ۲۰۰ هزار) و روانشناسی (بیشتر از ۱۰۵ هزار) قرار دارند. کتابهای فلسفه، جامعهشناسی و آشپزی نیز با تعداد جستجوهای بالای ۱۱ هزار، نشاندهنده تنوع سلیقهها در این بخش هستند.
در بخش جستجو برای بلیط، عبارت «کنسرت» حدود ۱.۷ میلیون بار جستجو شده و حامیم با ۱۶۷ هزار جستجو محبوبترین خواننده برای بلیط کنسرت بوده است. پس از آن عرفان طهماسبی و علیرضا قربانی قرار دارند. بلیط استخر و مجموعههای آبی با بیش از ۲.۴ میلیون جستجو و بلیط مسابقات فوتبال (۳.۶ میلیون جستجو در مجموع، با پیشتازی استقلال و پرسپولیس) نیز از دیگر جستجوهای پرطرفدار مرتبط با تفریح و ورزش بودهاند.
در حوزه کنسولهای بازی، رقابت میان پلیاستیشن و ایکسباکس مشهود است. پلیاستیشن با بیش از ۳۴ میلیون جستجو، فاصله زیادی با ایکسباکس (نزدیک به ۱۰ میلیون جستجو) دارد و در صدر قرار گرفته است. جستجو برای اکانت بازیهای آنلاین نیز با بیش از ۷۲۰ هزار بار، نشاندهنده افزایش تمایل به بازیهای تعاملی و رقابتی آنلاین است.
در مجموع، این گزارش دیوار تصویری روشن از اولویتها و تنوع علاقهمندیهای کاربران ایرانی در گذران اوقات فراغت ارایه میدهد؛ از تمایل قوی به ورزش و تحرک تا علاقهمندی به موسیقی، کتاب و بازیهای دیجیتال.
مطالب مرتبط
نقشه املاک دیوار با امکان جستجوی آسان ملک در مکان دلخواه به روز شد
دیوار یک میلیون آگهی املاک را برای استفاده عموم منتشر کرد
دیوار قابلیت هوش مصنوعی «دستیار خرید» را معرفی کرد
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
گزارش جدید سرآوا؛ اقتصاد پلتفرم، مسیر آینده اقتصاد جهان
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
پادکست زوم