مقایسه آمار آگهیهای مرتبط با روز پدر و روز مادر در دیوار نشان میدهد که خریدن هدیه برای مادرها در ایران پررونقتر است.
به گزارش روابط عمومی دیوار، «کیک» و «گل» به ترتیب بیشترین کلماتی بودهاند که کاربران دیوار برای روز پدر جستجویشان کردهاند. قمیها نسبت به جمعیتشان بیشترین آگهی را برای روز پدر منتشر کردهاند و کرمانیها بیشترین میانگین اقدام به تماس را با هر یک از این آگهیها داشتهاند.
فکر میکنید هنوز هم ایرانیها در روز پدر به باباها لباس هدیه میدهند؟ یا فکر میکنید چرا دسته «خدمات» در دیوار یکی از پرآگهیترین و پربازدیدترین دستههای مرتبط با روز پدر است؟ کاربران در دیوار چقدر هدایای روز پدر را جستجو میکنند و چقدر دنبال گل و شیرینی برای این روز هستند؟ فعالیت این کاربران برای روز پدر بیشتر است یا روز مادر؟
آمارهای دیوار نشان میدهد، از یک ماه مانده به روزهای پدر و مادر، بازار خریدوفروشهای مربوط به آنها گرم میشود و هر چه به این روزها نزدیکتر میشویم، پرجنبوجوشتر میشود، طوری که در روزهایی انتهایی تعداد آگهیهای منتشر شده به حدود ۱۰ برابر روزهای ابتدایی میرسد.
با این حال انگار روز مادر پررونقتر است. تعداد آگهیها برای این روز ۲ برابر آگهیهای روز پدر، تعداد بازدیدها نزدیک به ۳ برابر و تعداد اقدام به تماس بیش از ۲٫۵ برابر آن است.
استانهای پیشتاز
کاربران استانهای قم، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین آگهی روز پدر را نسبت به جمعیتشان در این مدت منتشر کردند. برای روز مادر هم همین سه استان در صدر جدول قرار دارند، فقط با این تفاوت که خراسان جنوبی اول است و قم در رتبه دوم قرار داد.
مشتریان اصلی این آگهیها اما متنوعترند، هر چند عمدهشان در جنوب کشور قرار دارند. بیشترین میانگین اقدام به تماس با هر آگهی روز پدر متعلق به استان کرمان (با میانگین ۱۱ اقدام به تماس) است. بعد از آن هم استانهای یزد و خوزستان قرار دارند. برای روز مادر، باز هم کرمانیها (با میانگین ۱۳ بار اقدام به تماس با هر آگهی) مشتریان جدیتری برای این آگهیها بوده و هرمزگانیها و بوشهریها به ترتیب دوم و سوم بودند.
روز پدر، بابا رو نونوار کنیم!
اگر خاطرات دوروبرمان را مرور کنیم، یادمان میآید که بیشتر از همه برای باباها در روز پدر لباس میخریدند. آماری نداریم که نشان دهد واقعا همه خانوادهها برای پدرشان همین کار را میکردهاند یا نه. با این حال، دادههای دیوار میگوید که این داستان خیلی هم دور از واقعیت نیست.
در مجموع، برای روز پدر در ۵ دسته اصلی دیوار آگهی منتشر شده و دسته «وسایل شخصی» (با ۵۸ درصد)، بیشترین آگهی روز پدر را به خودش اختصاص داده و همین دسته بیشترین توجه مشتریان را هم به خودش جلب کرده است.
حدس میزنید کدام وسایل شخصی بیشتر برای روز پدر آگهی شده یا بیشتر به آن سرزدهاند؟ لباس و کفش؟ کاملا درست است. ۵۷ درصد وسایل شخصی که برای روز پدر آگهی شده، مربوط به پوشاک بودهاند. بعد از پوشاک هم بیشتر از همه «جواهرات و ساعت» آگهی شده. این دو زیردسته روی هم ۸۵ درصد آگهیهای «وسایل شخصی» مرتبط با روز پدر را به خودشان اختصاص دادهاند. این نسبتها در مورد مشتریانی که از این آگهیها بازدید کرده یا اقدام به تماس با آنها کردهاند نیز برقرار است.
در بین این دستههای اصلی، شاید «خدمات»، که در رتبه دوم قرار دارد، کمی عجیب به نظر برسد؛ اما نه خیلی هم عجیب نیست. این دسته که دومین دسته پرآگهی و پرمشتری در روز پدر بوده، بیشتر به خاطر آگهیهای «آرایش و زیبایی» و «پذیرایی و مراسم» است. هر دو اینها نشان میدهد برای خیلی از خانوادهها این روز هم بهانهای است برای ترتیب دادن جشن و دورهمی. البته بخشی از آگهیهای روز پدر در دسته خدمات مربوط به هنرهای دستی است. مثلا طراحی و نقاشی چهره یا چاپ عکس روی لیوان یا بشقابهای دیوارکوب و مواردی از این دست. آگهیهایی هم هست که ظاهرا ربطی به روز پدر ندارد اما صاحبان مشاغل خدماتی در آنها به مناسبت روز پدر تخفیف گذاشتهاند. همه این موارد باعث میشود تعداد آگهیهای خدمات برای روز پدر در رتبه دوم قرار داشته باشند.
روز مادر، خونه رو هم نونوار کنیم!
کاربران دیوار، در روز مادر، علاوه بر خریدن وسایل شخصی برای «مامان»ها در فکر تغییر دکوراسیون و نو کردن «خانه» هم هستند. آگهیگذاران دیوار برای روز مادر هم درست در همان ۵ دسته اصلی آگهی منتشر کردهاند، اما سهم این دستهها و ترتیبشان کمی متفاوت است. در اینجا، باز هم دسته «وسایل شخصی» اول است؛ اما سهمش ۳۷ درصد است که نسبت به آگهیهای روز پدر در این دسته به میزان قابل توجهی کمتر است. دلیلش این است که بخش مهمی از آگهیها در دسته «خانه و آشپزخانه» و در زمینه «لوازم دکوری و تزیینی» منتشر شده و مشتریهایش هم پروپاقرصترند. برای همین، دسته «خانه و آشپزخانه» برای روز مادر در رتبه دوم قرار دارد. انگار روز مادر بهانهای است برای نونوار شدن! هم برای «مامان» و هم برای خانه!
هر چند دسته «خدمات» در رتبه سوم آگهیهای روز مادر قرار دارد، اما آگهیهای «آرایش و زیبایی» در آن سهم بسیار بالاتری نسبت به روز پدر دارد و با ۶۷ درصد از سایر زیردستههای خدمات بالاتر است. سهم مشتریان این زیردسته هم تقریبا همین مقدار است.
بدون «گل و شیرینی» مگه میشه؟
نگاهی به عبارتهای پرجستجوی روز پدر و همچنین روز مادر در دیوار نشان میدهد، بیشتر کاربران علاوه بر هدیه مناسب، در تدارک جشن و دورهمی خانوادگی هم هستند. «کیک»، «گل» و «لباس» پرتکرارترین کلماتی هستند که در کنار عبارت «روز پدر» در یک ماه منتهی به این روز در دیوار جستجو شدهاند. ۳۸ درصد این جستجوها برای کیک بوده و سهم گل و انواع لباس هم هر کدام ۱۰ درصد. یعنی این سه کلمه مجموعا ۵۸ درصد جستجوها را در اختیار دارند.
جالب است که برای روز مادر هم همین سه کلمه پرجستجوتر از بقیه بودهاند. برای مادرها البته گل (با سهم ۲۴ درصد) بیشتر از هم جستجو شده و بعد از آن کیک (با ۲۰ درصد) و لباس (با ۱۷ درصد) قرار دارد.
قهرمانهای همیشگی
در عالم کودکی، پدر قهرمان شکستناپذیر خیلی از ما بوده. کمکم که بزرگ شدیم، همچنان قهرمان بود، هر چند نه شکستناپذیر. قهرمانی بود به اندازه یک انسان که تمام توانش را گذاشته که آب توی دل ما تکان نخورد. پدر شدن و پدر بودن خودش به تنهایی کوهی است که «بابا»ها به دوش میکشند؛ سنگینی روزگار نامساعد هم که اضافه شود، بیاغراق دل شیر میخواهد. قدرشان را بدانیم.