حسن فهمیده، رییس اتحادیه صنف رستوران و چلوکباب تهران به انحصار شکلگرفته در بازار آنلاین فروش غذا انتقاد کرد و گفت: «تعداد اندک برنامههای فروش آنلاین در حوزه خوراک عملا شرایط بازار رقابتی را غیر ممکن کرده؛ به نوعی که این شرکای اجباری با رستورانها از طریق درج شروط پیچیده در قراردادها و دریافت کمیسیونهای غیرمنصفانه میتوانند تا حذف یک رستوران نیز پیشروی کنند.»
اخیرا تعدای از روسای اتحادیههای صنوف در جلسهای مشترک با حمیدرضا رستگار، رییس اتاق اصناف تهران به بحث و بررسی مشکلاتی که استارتاپهای فعال در حوزه خدمات اصناف برای واحدهای صنفی به وجود آورده و اقتصاد آن ها را تحت تاثیر قرار داده، پرداختند. یکی از مهمترین حوزههایی که به شدت از فروش آنلاین متاثر شده، صنف رستوران و چلوکباب تهران است. حسن فهمیده، رییس اتحادیه این صنف در جلسه مذکور اتحادیه خود را بیش از هر صنف دیگری در معرض تهدید جدی دانسته است.
اتحادیه رستوران و چلوکباب شهر تهران بیش از هر صنف دیگری در معرض تهدید جدی بازار تجارت الکترونیک، قرار گرفته است. این را حسن فهمیده، رییس اتحادیه صنف رستوران و چلوکباب تهران، گفته با این توضیح که «خوراک بعد از حمل و نقل عمومی در برنامههای آنلاین، دارای بیشترین تقاضا است و متاسفانه عدم نظارتهای لازم بر عملکرد و استراتژیهای فروش مدیران برنامههای آنلاین، مشکلات فراوانی را در این صنعت به وجود آورده که در صورت عدم نظارت لازم و کافی، بحرانی عمومی در صنعت رستوران ها رقم خواهد خورد.»
او افزوده است: در وضعیت اقتصاد انقباضی و تحریمهای ظالمانه در افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش مشتری صاحب کسبوکار برای حفظ کسبوکار و آبروی صنفی خود به انعقاد قراردادهای غیرمنطقی و ناعادلانه مجبور میگردد که این خود در بلند مدت، پایان تلخ یک برند موفق را رقم میزند.
رییس اتحادیه رستوران و چلوکباب شهر تهران به دوران پاندمی کرونا اشاره کرده و گفته است: استارتاپها و شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک با استفاده از نوآوری و فرصتهای شکلگرفته توانستند رشد چشمگیری را تجربه کنند.
فهمیده توضیح داده که «در زمان شیوع ویروس کرونا، کلیه رستوران ها از پذیرش مشتری داخل سالن منع شدند و در این راستا برنامههای فروش آنلاین که فرآیند جذب رستورانها تا قبل از آن با کندی صورت میگرفت با جذب حداکثری توانستند بالاترین سهم بازار در عرضه غذا را به خود اختصاص دهند که در نوع خود بی سابقه بود.»
اما فروش خوراک در بستر آنلاین در دوران پسا کرونا، یکی از نیازهای اصلی رستورانها در کسبوکار شمرده میشود و به دلیل تعداد اندک برنامههای فروش آنلاین در حوزه خوراک عملا شرایط بازار رقابتی را غیر ممکن کرده؛ به نوعی که این شرکای اجباری با رستورانها از طریق درج شروط پیچیده در قراردادها و دریافت کمیسیونهای غیرمنصفانه میتوانند تا حذف یک رستوران نیز پیشروی کنند.
فهمیده با اشاره به مشکلات پیش رو، تصریح کرده که «بسیاری از کسبوکارهای حوزه خوراک، بدون اخذ مشاورههای لازم، تمامی سرمایه خود را با هدف فروش به صورت آنلاین از دست دادهاند و یقینا ما در این اتحادیه باور داریم فروپاشی اقتصادی در حوزه کسبوکار با این روش بدون همکاری و تعامل میان اتحادیهها و برنامههای فروش آنلاین در آینده نزدیک محتمل است.»
رییس اتحادیه رستوران و چلوکباب شهر تهران مهمترین مشکلات برنامههای فروش آنلاین در حوزه خوراک را در بخشهای زیر توضیح داده: «پذیرش رستورانهای فاقد پروانه کسب، عدم استعلام اعتبار پروانه کسب از اتحادیه، دریافت سود غیر منطقی از فروش کالا، ایجاد بازار انحصاری، عقد قراردادهای ناعادلانه، عدم هدایت شهروندان معترض به اتحادیه جهت رسیدگی به شکایات، ایجاد بسترهای فروش ویژه برای مشتریان خاص، عدم توجه به قیمت گذاری تخصصی اتحادیه جهت پیشگیری از افزایش تورم خوراک در جامعه، ایجاد رستوران با بهره برداری از اطلاعات فروش رستورانها، عدم تسویه آنی با رستوران دار و ترغیب رستوران دار به دریافت مواد اولیه بجای مبلغ خوراک.»
به گفته فهمیده با وجود اینکه ایران در سالهای اخیر در حوزه تجارت الکترونیک رشد قابل توجهی داشته است، متاسفانه عدم توجه صاحبان کسبوکار به رشد و توسعه تجارت الکترونیک و استقبال عمومی از ارایه خدمات آنلاین در صنوف موجب گردیده برنامههای فروش آنلاین به صورت آهسته و پیوسته طی ۵ سال گذشته به یکی از شرکای اصلی صاحبان کسبوکار در تمام اصناف مبدل شوند.
هماکنون اسنپفود یکهتاز بازار آنلاین غذا در کشور است و رقبایی همچون تپسیفود (افود سابق) و فیدیلیو با همکاری آپ در تلاش برای اخذ سهمی از این بازار هستند.
مطالب مرتبط
پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه
علیبابا فصل سوم پادکست «رادیو دور دنیا» را منتشر میکند
نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویهای به چالشهای کاری نگاه میکنند؟
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
بلو؛ تنها نماینده نئوبانکهای ایرانی در برلین
پادکست زوم