مدیرعامل گوگل، «سوندار پیچای»، در نشست گزارش درآمدهای سهماهه این شرکت در روز سهشنبه اعلام کرد گوگل سرچ در میانهی یک «سفر» دربارهی هوش مصنوعی است. آغاز این سفر، معرفی بخشهای خلاصهشدهی مبتنی بر هوش مصنوعی بود؛ تغییری جنجالی و بسیار بزرگ در نحوهی ارائهی اطلاعات به میلیاردها کاربر گوگل سرچ.
اما این تازه شروع کار است.
پیچای در سخنان آغازین خود گفت: «با گسترش قابلیتهای هوش مصنوعی و امکان طرح پرسشهای گستردهتر توسط مردم، سال ۲۰۲۵ یکی از بزرگترین سالها برای نوآوری در جستجو خواهد بود.»
در طول این نشست، پیچای از مرحلهی بعدی برنامهی گوگل برای ادغام قابلیتهای هوش مصنوعی آزمایشگاه تحقیقاتی دیپمایند (DeepMind) در محصول سرچ صحبت کرد. محصول گوگل سرچ بهتدریج در حال تبدیل شدن به چیزی شبیه یک دستیار هوش مصنوعی است که خودش در اینترنت جستجو میکند، صفحات وب را بررسی میکند و پاسخ میدهد.
این رویکرد کاملاً با سیستم جستجوی سنتی که فقط «ده لینک آبی» ارائه میداد، فاصله دارد.
گوگل از چند سال پیش، زمانی که با ظهور ناگهانی ChatGPT در سال ۲۰۲۲ از شرکت OpenAI غافلگیر شد، به این مسیر قدم گذاشت. این چرخش، پیامدهای عظیمی برای وبسایتهایی دارد که از ترافیک گوگل تغذیه میشوند و همچنین برای کسبوکارهایی که در گوگل تبلیغات میخرند.
همهی افراد از این روند راضی نیستند، اما گوگل مصمم است راه خود را ادامه دهد.
در پاسخ به پرسشی دربارهی آیندهی هوش مصنوعی و سرچ، پیچای گفت: «میتوانید آینده را با پروژهی Astra تصور کنید.» این اشارهای است به سیستم هوش مصنوعی چندوجهی (مولتیمودال) دیپمایند که میتواند ویدئوهای زندهی گرفتهشده توسط دوربین یا صفحهی کامپیوتر را پردازش کرده و به سؤالات کاربر دربارهی آنچه میبیند، در لحظه پاسخ دهد.
گوگل برای پروژهی Astra در سایر بخشهای کسبوکارش هم برنامههای بزرگی دارد. این شرکت اعلام کرده که قصد دارد روزی از سیستم هوش مصنوعی چندوجهی خود برای ایجاد عینکهای هوشمند واقعیت افزوده استفاده کند و سیستمعامل این عینکها را نیز خودش توسعه دهد.
پیچای همچنین به «Gemini Deep Research» اشاره کرد – یک عامل هوش مصنوعی که طی چند دقیقه، گزارشهای طولانی پژوهشی تولید میکند – و گفت این قابلیت ممکن است بهطور بنیادین طرز استفادهی مردم از گوگل سرچ را تغییر دهد. «Deep Research» وظایفی را خودکار میکند که تا پیش از این، مردم معمولاً از طریق گوگل سرچ انجام میدادند. اما حالا بهنظر میرسد گوگل میخواهد این فرایند تحقیق را بهجای کاربران انجام دهد.
پیچای گفت: «شما دامنهی موارد استفاده از سرچ را بهطرز چشمگیری گسترش میدهید – مواردی که همیشه فوری پاسخ داده نمیشوند، بلکه نیازمند زمان بیشتری برای پاسخگویی هستند. اینها حوزههایی هستند که ما در حال بررسی هستیم و در طول سال ۲۰۲۵ تجربیات جدیدی را پیش روی کاربران خواهیم گذاشت.»
پیچای در ادامه گفت گوگل «چشمانداز روشنی» از تجربههای جستجویی دارد که میتواند با عامل هوش مصنوعی دیگری بهنام «Project Mariner» خلق کند؛ سیستمی که قادر است به نمای ظاهری (Front-end) وبسایتها دسترسی پیدا کند و بهجای کاربر در آنها فعالیت کند، بهطوری که دیگر نیازی نباشد افراد شخصاً وارد وبسایتها شوند.
مدیرعامل گوگل همچنین به «فرصتی» اشاره کرد که در زمینهی تعامل بیشتر کاربران با گوگل سرچ و طرح پرسشهای پیدرپی وجود دارد. هرچند او جزئیات زیادی ارائه نداد، اما بهنظر میرسد گوگل در حال بررسی روشهایی است تا رابط سرچ خود را شبیه یک چتبات کند.
پیچای گفت: «فکر میکنم محصول [سرچ] حتی بیش از این هم تکامل پیدا خواهد کرد. با آسانتر کردن تعامل و امکان طرح پرسشهای بیشتر، به نظر میرسد فرصتی برای رشد بیشتر در اختیار داریم.»
امروز، چتبات ChatGPT به یکی از پرکاربردترین محصولات اینترنتی بدل شده و صدها میلیون کاربر هفتگی دارد. ChatGPT تهدیدی وجودی برای کسبوکار بلندمدت گوگل سرچ به شمار میرود. برای مقابله با این تهدید، گوگل نهتنها رقیبی برای چتبات ChatGPT با «Gemini» میسازد، بلکه میخواهد قابلیتهای هوش مصنوعی را مستقیماً وارد سرچ کند.
البته، نخستین گام گوگل در مسیر هوش مصنوعی سرچ، چندان موفق نبود. زمانی که گوگل «خلاصههای هوش مصنوعی» را به همهی کاربران سرچ ارائه کرد، سیستم اشتباهات و توهمات عجیبی تولید کرد؛ از جمله توصیه به خوردن سنگ یا پیشنهاد چسب زدن روی پیتزا. گوگل در آن زمان نیز تأیید کرد که خلاصههای هوش مصنوعی هنوز نیازمند اصلاح و بهبود هستند.
با وجود این شروع نامطلوب، بهنظر میرسد گوگل تازه در حال آغاز راه ادغام هوش مصنوعی با سرچ است.