ارزش‌گذاری استارتاپ Snabbit هند در ۵ ماه دو برابر شد و به ۱۸۰ میلیون دلار رسید

استارتاپ هندی «Snabbit» با ارایه خدمات خانگی فوری، در دور جدید ۳۰ میلیون دلار جذب کرد و ارزش‌گذاری خود را تنها در ۵ ماه، از ۸۰ به ۱۸۰ میلیون دلار رساند.

اشتهای بازار هند برای راحتی فوری – که زمانی به تحویل غذا و خواربار محدود می‌شد – اکنون به حوزه خدمات خانگی در حال گسترش است. این تغییر به «Snabbit» (اسنپ‌بیت)، یک استارتاپ خدمات خانگی بر اساس تقاضا (آن‌دیمند)، کمک کرده است تا ۳۰ میلیون دلار بودجه جدید جذب کند و ارزش‌گذاری خود را از ۸۰ میلیون دلار در پنج ماه پیش، به ۱۸۰ میلیون دلار افزایش دهد.

این دور سرمایه‌گذاری سری C که تماماً به‌صورت سهام بوده و سومین جذب سرمایه Snabbit در ۹ ماه گذشته است، توسط «Bertelsmann India Investments» رهبری شد. سرمایه‌گذاران قبلی از جمله «Lightspeed»، «Elevation Capital» و «Nexus Venture Partners» نیز در این دور شرکت داشتند. با این تزریق مالی جدید، مجموع سرمایه جذب شده این استارتاپ به ۵۵ میلیون دلار می‌رسد.

جذب سرمایه جدید Snabbit در پی افزایش شدید فعالیت‌های این شرکت صورت می‌گیرد. این استارتاپ مستقر در شهر بنگالورو، از حدود ۱,۰۰۰ سرویس در روز در ماه می، به بیش از ۱۰,۰۰۰ رزرو روزانه رسیده است. «آیوش آگاروال» (Aayush Agarwal)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت، در مصاحبه‌ای گفت که این شرکت در ماه اکتبر از مرز ۳۰۰,۰۰۰ سفارش کل عبور کرده است.

Snabbit که در سال ۲۰۲۴ تأسیس شد، طیف وسیعی از خدمات خانگی بر اساس تقاضا را برای خانوارهای شهری، از جمله نظافت، شستشوی ظروف، خشکشویی و آماده‌سازی آشپزخانه، از طریق ناوگانی متشکل از ۵,۰۰۰ متخصص که همگی زن هستند، ارایه می‌دهد. این استارتاپ از طریق یک شبکه فوق‌محلی از کارگران آموزش‌دیده مستقر در اطراف خوشه‌های مسکونی متراکم فعالیت می‌کند و وعده ارایه خدمات در عرض ۱۰ دقیقه را می‌دهد.

رشد انفجاری Snabbit در بازارهای خرد

در حال حاضر، Snabbit در ۴۰ بازار خرد (Micro Market) در پنج شهر بزرگ، یعنی بمبئی، بنگالورو، گوروگرام، نویدا و پونا، خدمات ارایه می‌دهد. آگاروال گفت که این شرکت قصد دارد حضور خود را در این شهرها گسترش دهد و به زودی وارد حیدرآباد، چنای، دهلی و کلکته شود.

Snabbit به بیش از ۳۰۰,۰۰۰ مشتری خدمات ارایه کرده است که نسبت به ۲۵,۰۰۰ مشتری در ماه می، رشد چشمگیری داشته و انتظار می‌رود تا ماه آینده ۱۰۰,۰۰۰ مشتری جدید دیگر اضافه کند. اکثر کاربران آن بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند، از جمله افراد مجرد و متخصصان شاغل.

آگاروال اظهار داشت: «برخی از مشتریان Snabbit کسانی هستند که به دنبال نیروی کمکی تمام‌وقت در خانه نیستند، بلکه یک راه‌حل موقت و بر اساس نیاز را ترجیح می‌دهند. ما اساساً ناکارآمدی موجود در مدل سنتی را برطرف می‌کنیم، نه اینکه صرفاً بگوییم کاری که آفلاین انجام می‌شد، حالا آنلاین شده است.»

مدل اقتصادی و رقابت در بازار خدمات خانگی

این استارتاپ نرخ بازگشت مشتری (Retention) ۳۰ تا ۳۵ درصدی را گزارش می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند در این ماه به درآمد سالانه تکرارشونده (ARR) ۱۱ میلیون دلاری برسد. علاوه بر این، آگاروال گفت که هزینه جذب مشتری (CAC) این شرکت «بسیار کمتر» از ۵۰۰ روپیه (تقریباً ۶ دلار) است.

خدمات Snabbit ساعتی حدود ۱۵۰ روپیه (حدود ۲ دلار) قیمت‌گذاری شده و میانگین ارزش هر سفارش حدود ۲۴۰ روپیه (تقریباً ۳ دلار) است.

نیروهای فعال در این پلتفرم بسته به ساعات کاری خود، ماهانه بین ۲۵,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ روپیه (تقریباً ۲۸۴ تا ۳۴۰ دلار) درآمد دارند. این استارتاپ همچنین میانگین مسافت پیاده‌روی کارگران خود بین دو سرویس را از ۳۰۰ متر به ۲۵۰ متر کاهش داده است تا زمان بیشتری برای خدمت رسانی به مشتریان داشته باشند.

Snabbit در رقابت برای ارایه خدمات خانگی سریع و بر اساس تقاضا در هند تنها نیست. «Urban Company» پیشگام این روند بود و بعداً استارتاپ‌هایی مانند «Broomees» و «Pronto» از آن پیروی کردند. Urban Company اکنون قصد دارد برای پیشی گرفتن از رقبا، تمرکز خود را بر خدمات خانگی فوری دوچندان کند، اگرچه Snabbit می‌گوید این را یک چالش نمی‌بیند.

آگاروال گفت: «در یک تجارت فوق‌محلی، شما در کل هند برنده نمی‌شوید، در شهرها برنده نمی‌شوید، بلکه در بازارهای خرد پیروز می‌شوید. و امروز، از میان بازارهای خردی که هر دوی ما [Snabbit و Urban Company] در آن‌ها حضور داریم، Snabbit در بازارهای خرد بیشتری پیشتاز است، زیرا ما استراتژی بسیار مثبتی برای ایجاد عمق به جای ایجاد وسعت اتخاذ کرده‌ایم.»

بودجه جدید به Snabbit کمک خواهد کرد تا حضور خود را تقویت کرده و به دسته‌بندی‌های پرتکرار مانند آشپزی، مراقبت از کودک و مراقبت از سالمندان گسترش یابد.

 

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید