آدام موسری در جدیدترین یادداشت سازمانی خود، تنها به موضوع بازگشت به دفتر کار نپرداخته، بلکه دست روی موضوعی گذاشته که بسیاری از کارمندان و مدیران از آن دل خوشی ندارند: جلسات تکراری و روتین.
در این یادداشت که با عنوان «ساختن فرهنگ برنده در سال ۲۰۲۶» منتشر شده، موسری اعلام کرده است که جلسات تکراری هر شش ماه یکبار به صورت خودکار لغو خواهند شد و تنها در صورتی مجددا به تقویم کاری بازمیگردند که وجودشان «کاملا ضروری» باشد. او همچنین پیشنهاد کرده که جلسات دو نفره (One-on-ones) به صورت پیشفرض «دو هفته یکبار» برگزار شوند و کارمندان باید جلساتی را که با «بلوکهای تمرکز» (زمانهای مختص کار عمیق) تداخل دارند، رد کنند.
موسری در این باره نوشت: «همه ما زمان زیادی را در جلساتی میگذرانیم که موثر نیستند و این موضوع سرعت ما را کم میکند.»
موج مخالفت مدیران با فرهنگ جلسهزدگی
تصمیم قاطع موسری همصدا با گروه بزرگی از مدیران اجرایی است که از کندی بوروکراتیک خسته شدهاند. با ورود ابزارهای هوش مصنوعی که عصر جدیدی از کارایی را رقم زدهاند و افزایش رقابت در دنیای فناوری، رهبران شرکتها در حال بازنگری فرهنگ سازمانی خود هستند؛ حذف لایههای اضافی، سادهسازی فرآیندها و تمرکز بر سرعت و کارایی.
بسیاری از مدیران ارشد سالهاست نظرات تندی درباره جلسات دارند. «جف بزوس» همیشه طرفدار جلسات چالشی بوده، در حالی که «برایان چسکی» از Airbnb و «جنسن هوانگ» مدیرعامل انویدیا ترجیح میدهند جلسات دو نفره را به کلی حذف کنند.
«ایلان ماسک» نیز معتقد است جلسات بزرگ باید حذف یا «بسیار کوتاه» شوند. «مارک کوبان» هم در سال ۲۰۲۳ گفته بود: «سعی میکنم فقط زمانی جلسه بگذارم که باید به نتیجهای برسم یا راه دیگری وجود نداشته باشد؛ جلسات زمان زیادی را میکُشند.»
کاهش جلسات برای افزایش بهرهوری
این بحثها با تمرکز شرکتهای آمریکایی بر کارایی، داغتر شده است. «جیمی دایمن» (Jamie Dimon)، مدیرعامل جیپیمورگان و «اندی جاسی»، مدیرعامل آمازون نیز اخیرا بر کاهش جلسات و بوروکراسی تاکید کردهاند. آمازون حتی اخیرا ۱۴ هزار نیروی خود را تعدیل کرد تا فرهنگ چابک و استارتاپی را احیا کند.
«بنجامین لیکر»، استاد رهبری در مدرسه کسبوکار هنلی، به بیزنس اینسایدر میگوید در دوران پساکرونا شاهد «شتاب عظیم» در تعداد جلسات بودیم که بخشی از آن ناشی از تنهایی و اضطراب کارکنان و نیاز به ارتباط بود. اما دادههای پلتفرم تحلیل جلسات «Flowtrace» نشان میدهد ۵۰ تا ۷۰ درصد ساعات جلسات در شرکتهای بزرگ مربوط به اسلاتهای تکراری است که اغلب هدف مشخصی ندارند.
راهکارهای شرکتها برای مدیریت زمان
برخی شرکتها رویکردهای رادیکالتری در پیش گرفتهاند. در سال ۲۰۲۳، مدیران «شاپیفای» (Shopify) افزونهای معرفی کردند که هزینه دلاری هر جلسه را محاسبه میکرد تا جلسات کاهش یابد و کارمندان بتوانند «کار واقعی» انجام دهند. شرکتهایی مثل «سیلزفورس» (Salesforce) و «سیتی» (Citi) نیز هفتهها یا روزهای بدون جلسه را امتحان کردهاند.
تحقیقات لیکر نشان میدهد وقتی جلسات ۴۰ درصد کاهش مییابد، بهرهوری تا ۷۱ درصد بالا میرود. با این حال، او معتقد است نیازی به حذف کامل جلسات نیست، بلکه باید «بهداشت جلسه» را رعایت کرد: تعیین سقف تعداد شرکتکنندگان، اطلاعرسانی ۲۴ ساعته قبل از جلسه، داشتن دستور جلسه و زمانبندی دقیق.