در سالهای اخیر نئوبانکها با تکیه بر فناوری، سادگی و حذف فرایندهای حضوری، چهره تازهای از بانکداری در ایران ترسیم کردهاند. اکنون این نئوبانکهای فعال کشور، هر یک با تکیه بر بانک مادر خود، در تلاشاند سهمی از آینده خدمات مالی دیجیتال را در اختیار بگیرند.
به گزارش سایت دنیایپرداخت، در میان این مجموعه، ویپاد، دیجیتالبانک پاسارگاد توانسته به عنوان چهره شاخص این اکوسیستم مطرح شود. این نئوبانک با تمرکز بر تجربه کاربری مدرن، ارائه خدمات تمامدیجیتال و فرایندهای سریع بانکی، به الگویی از بانکداری نوین در ایران تبدیل شده است. به طوری که در ارزیابی دو پلتفرم مایکت و کافهبازار امتیاز ۴٫۸ از ۵ را کسب کرده، آماری که رضایت کاربران از این نئوبانک دیجیتال را نشان میدهد. این پلتفرم با ارائه مسیرهای متنوع تسهیلات، امکان دریافت آسان و سریع وام را برای گروههای مختلف جامعه فراهم کرده و راهکارهایی برای توانمندسازی مالی کاربران ارائه میدهد.
در کنار ویپاد، دیگر نئوبانکها مثل بلوبانک (وابسته به بانک سامان) با طراحی گرافیکی کاربرپسند و توبانک (بانک گردشگری) بیشتر در حوزه سفر و سبک زندگی دیجیتال فعال هستند.
فرازبانک (بانک ایرانزمین) و فرارفاه (بانک رفاه کارگران) در حال توسعه خدمات دیجیتال خود هستند و بهتدریج وارد رقابت جدیتر با بازیگران بزرگتر میشوند. از سوی دیگر، امیدبانک (وابسته به بانک سپه) و سپینو (بانک صادرات) با هدف دیجیتالیسازی خدمات بانکی دولتی، مسیر محتاطانهتری را پیش گرفتهاند. مگابانک (بانک ملت) نیز تازهواردترین عضو این رقابت است.
با جمعبندی عملکرد نئوبانکها، ویپاد با پشتوانه قوی، طرحهای تسهیلاتی متنوع و سرعت بالای ارائه آنها، در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان پیشروترین نئوبانک کشور است؛ جایگاهی که به نظر میرسد در کوتاهمدت تهدیدی جدی برای آن وجود ندارد.
به منظور تسهیل درک تفاوتها و قابلیتهای هر یک از این هشت نئوبانک، خلاصهای از مهمترین خدمات مالی آنها در قالب جدول زیر ارائه شده است:
