سهام شرکت «JD.com»، یکی از بزرگترین بازیگران عرصه تجارت الکترونیک در چین، روز پنجشنبه در معاملات صبحگاهی بازار آمریکا حدود ۳ درصد کاهش یافت. این افت در حالی رخ داد که این شرکت گزارش مالی سهماهه دوم خود را با درآمدی فراتر از انتظارات تحلیلگران منتشر کرده بود، اما جزییات این گزارش، سوالات و نگرانیهای جدیدی را در مورد پایداری رشد و سودآوری آینده آن برانگیخت.
بر اساس گزارش منتشر شده، درآمد JD.com در سهماهه دوم سال با ۲۲.۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۳۵۶.۶۶ میلیارد یوان (معادل ۴۹.۷ میلیارد دلار) رسید که از پیشبینیهای اجماعی LSEG (گروه بورس اوراق بهادار لندن) فراتر بود.
اما این رشد چشمگیر عمدتا ناشی از افزایش تقاضا برای لوازم الکترونیکی و خانگی بود که آن هم با اتکا به یارانههای دولتی و ارایه تخفیفهای بسیار سنگین به مشتریان محقق شده بود. این استراتژی اگرچه به افزایش فروش کمک کرده، اما حاشیه سود شرکت را به شدت تحت فشار قرار داده است.
کاهش سود خالص و افزایش رقابت
مهمترین زنگ خطر برای سرمایهگذاران، کاهش شدید سود خالص شرکت بود. سود خالص JD.com در این دوره به ۶.۲ میلیارد یوان (معادل 863 میلیون دلار) کاهش یافت، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶ میلیارد یوان (معادل ۱.۷5 میلیارد دلار) بود. این افت شدید نشان میدهد که یارانهها و تخفیفهای تبلیغاتی اگرچه فروش را افزایش دادهاند، اما به طور مستقیم بر سودآوری شرکت تاثیر منفی گذاشتهاند.
«سندی شو»، مدیرعامل JD.com، در گفتگو با تحلیلگران به این چالشها اذعان کرد. او با اشاره به اینکه بازوی جدید تحویل غذای شرکت به افزایش ترافیک در بخش خردهفروشی اصلی کمک کرده، هشدار داد که «رقابت بیش از حد میتواند به قیمتگذاری و اقتصاد بازرگانان آسیب برساند.» این نگرانیها توسط تحلیلگران دیگر نیز تایید شده است. «وینچی ژانگ» از موسسه M Science اشاره کرد که بخش عمده رشد درآمد از دستهبندیهای یارانهای حاصل شده و این بدان معناست که JD.com در سهماهههای آینده با چالش مقایسه سال به سال دشوارتری روبرو خواهد بود.
تلاش برای یافتن موتورهای رشد جدید
مدیریت JD.com در تلاش است تا با خروج از کسبوکار اصلی خردهفروشی خود، اهرمهای رشد جدیدی پیدا کند. اقداماتی مانند تلاش برای ورود به بازار اروپا از طریق پیشنهاد خرید شرکت «Ceconomy» و سرمایهگذاری در بخشهای جدید، نشاندهنده این استراتژی است. [Ceconomy یک شرکت خردهفروشی بزرگ اروپایی است که در زمینه لوازم الکترونیک مصرفی فعالیت میکند. این شرکت مالک فروشگاههای زنجیرهای معروف MediaMarkt و Saturn است.]
با این حال، سرمایهگذاران به دقت عملکرد آینده شرکت را زیر نظر خواهند داشت. مسایلی مانند حاشیه سود، شدت تخفیفهای تبلیغاتی و میزان موفقیت شرکت در تبدیل طرحهای جدید به رشد سودآور و پایدار، عوامل کلیدی در تعیین سرنوشت سهام JD.com در ماههای آینده خواهند بود.