گزارش سال ۱۴۰۳ «خانومی»: جهش ۸۰ درصدی درآمد و شکل‌دهی به بازار زنان ایران

«خانومی» گزارش سالانه ۱۴۰۳ خود را با عنوان «سال رشد و مراقبت» منتشر کرد؛ گزارشی که بر پایه داده‌ها نشان می‌دهد این برند فراتر از یک فروشگاه آنلاین عمل کرده و در حال شکل‌دهی به بازار حوزه زنان در اقتصاد دیجیتال ایران است.

بازدید ماهانه «خانومی» ۱۰.۵ میلیون نفر را رد کرد

خانومی تعداد کاربران خود در سال ۱۴۰۳ را ۲/۷ میلیون کاربر اعلام کرده که ۹۱ درصدشان از زنان بودند.

براساس این گزارش، سال گذشته ۱۰.۵ میلیون نفر ماهانه از سایت خانومی بازدید کرده و تعداد کاربران یکتای آن ۴۱ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

خانومی سهم سفارش‌ها از غیرتهران را به ۶۰ درصد رساند

سهم استان‌های غیرتهران در سفارش‌ها نیز با رشد ۴.۳ واحد درصدی به ۶۰ درصد رسید؛ تغییری که نشان می‌دهد خانومی زیرساخت‌های خود را برای ایفای بازیگری در مقیاس سراسری تقویت کرده است.

سهم ۷۵ درصدی محصولات مراقبتی از فروش

در گزارش سال ۱۴۰۲ خانومی سهم فروش ریالی بخش مراقبت وزن سنگینی داشت و همین روند در سال ۱۴۰۳ هم ادامه پیدا کرده و ۷۵/۷ درصد سهم فروش در این پلتفرم به کالاهای مراقبتی اختصاص دارد.

همچنین در بخش مالی، خانومی از جهش ۸۰ درصدی درآمد در سال ۱۴۰۳ خبر داده است. این اعداد نشان می‌دهند این پلتفرم دیگر به یکی از مقاصد اصلی بازار مراقبتی زنان در ایران تبدیل شده است.

تنوع ۴۷ هزار کالایی در خانومی

در حوزه محصولات، با اضافه شدن ۱۲ هزار کالای جدید، تنوع ویترین خانومی در ۱۴۰۳ به بیش از ۴۷ هزار محصول رسید. تنوع دسته بهداشتی و سلامت نیز ۱۷۰ درصد رشد داشته و مجموع برندهای همکار به ۱۱۵۰ برند رسید که ۱۵۵ برند آن تازه‌وارد هستند.

راه‌اندازی واحد کنترل کیفیت محصولات

در زیرساخت عملیاتی نیز خانومی در 1403 مرکز پردازش جدید با ظرفیت 2 میلیون کالا خود را افتتاح کرد و در این مرکز واحد کنترل کیفیت و ارزیابی بر اصالت و کیفیت کالا راه‌اندازی شد.

سهم 52 درصدی زنان در مدیریت؛ نقطه عطفی در اقتصاد دیجیتال ایران

در بخش سرمایه انسانی، سال ۱۴۰۳ خانومی نقطه عطفی در فعالیت پلتفرم‌های آنلاین به حساب می‌آید: زنان ۵۲ درصد مدیریت ارشد و میانی خانومی را برعهده داشتند؛ سهمی بالاتر از میانگین جهانی (۳۰ درصد طبق گزارش بانک جهانی).

تعداد مدیران خانم این پلتفرم، نسبت به سال قبل ۲۴۴ درصد افزایش یافت و کل سرمایه انسانی شرکت ۳۶ درصد رشد داشت.

در بخش مسئولیت اجتماعی سال گذشته خانومی نیز کمپین‌هایی مانند «زنان در آینه» و «تفاوت تو، رنگ زیبایی تو» اجرا شد که به جای بازتولید کلیشه‌ها، بر اهمیت «مراقبت از خود» و «حق انتخاب» زنان تأکید داشتند.

آغاز شکل گیری بازار حوزه زنان در اقتصاد دیجیتال ایران

در بخش پایانی گزارش ۱۴۰۳ این پلتفرم تأکید شده که «بازار حوزه زنان» صرفاً به مصرف محدود نیست؛ این بازار یکی از موتورهای اصلی رشد جهانی است و خانومی نیز در اقتصاد دیجیتال ایران در مسیر شکل‌دهی به آن قرار دارد.

خانومی با مرور روندهای جهانی یادآور شده که بازار یک تریلیون دلاری محصولات سلامت زنان، گسترش فین‌تک‌هایی که تجربه مالی زنان را بازتعریف می‌کنند و سرمایه‌گذاری فزاینده در سلامت دیجیتال، همگی نشان می‌دهند این بازار بستری است برای مرئی شدن دغدغه‌های زنان، پاسخ به نیازهای خاص و مشارکت فعالانه زنان در اقتصاد آینده.

 

نسخه کامل گزارش 1403 «خانومی» را از اینجا دریافت کنید.

مطالب بیشتر

دیدگاه‌تان را بنویسید