مدیرعامل کلارنا: با هوش مصنوعی کدنویسی می‌کنم تا در وقت مهندسانم صرفه‌جویی کنم

مدیرعامل شرکت فین‌تک «کلارنا» می‌گوید با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، خودش نمونه‌های اولیه را کدنویسی می‌کند. این روند که «کدنویسی حسی» نام گرفته، در حال فراگیر شدن در میان مدیران ارشد فناوری است.

در دنیای فناوری که سرعت حرف اول را می‌زند، مدیران ارشد نیز به دنبال راه‌هایی برای حذف موانع و تسریع فرآیندها هستند. «سباستین سیمیاتکوفسکی» (Sebastian Siemiatkowski)، مدیرعامل شرکت سوئدی و تازه عرضه شده در بورس «کلارنا» (Klarna)، یکی از همین مدیران است که با روی آوردن به ابزارهای هوش مصنوعی برای کدنویسی، روش مدیریتی خود را متحول کرده است.

سیمیاتکوفسکی در مصاحبه‌ای با پادکست Sourcery اعلام کرد که با استفاده از ابزارهای کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند «کرسر» (Cursor)، می‌تواند ایده‌های خود را به سرعت به نمونه‌های اولیه تبدیل کند و به این ترتیب، در زمان تیم‌های فنی و مهندسان خود صرفه‌جویی چشمگیری ایجاد کند. او که پیشینه فنی ندارد، می‌گوید: «من یک فرد کسب‌وکاری بودم و سپس شروع به کشف کرسر کردم.»

صرفه‌جویی در زمان با کدنویسی حسی

مدیرعامل کلارنا توضیح می‌دهد که این روش برای او جدید نیست و ۲۰ سال است که به نوعی «کدنویسی حسی» (Vibe Coding) انجام می‌دهد، اما هوش مصنوعی ماهیت و سرعت آن را کاملا تغییر داده است. او می‌گوید: «در گذشته، دستورالعمل‌ها را در یک جلسه به مهندسان می‌دادم و آنها چند هفته بعد با یک نمونه اولیه برمی‌گشتند. تنها تفاوت این است که اکنون من با یک کامپیوتر و هوش مصنوعی کار می‌کنم و نمونه اولیه را در ۲۰ دقیقه دریافت می‌کنم.»

این رویکرد به او اجازه می‌دهد ایده‌های خوب و بد خود را شخصا بیازماید. سیمیاتکوفسکی اضافه می‌کند: «به جای اینکه مهندسان و مدیران محصول بیچاره‌ام را با ایده‌های نصفه و نیمه درگیر کنم، حالا خودم آن را تست می‌کنم و می‌گویم: ببینید، من این را عملی کرده‌ام، اینطور کار می‌کند، نظر شما چیست؟»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که کلارنا هفته گذشته عرضه اولیه سهام (IPO) موفقی را در بورس نیویورک تجربه کرد و ارزش سهام آن در روز اول ۳۰ درصد جهش داشت.

کدنویسی حسی؛ دیگر یک مهارت جانبی نیست

اقدام سیمیاتکوفسکی تنها یک نمونه از یک روند رو به رشد در میان مدیران ارشد فناوری است. اصطلاح «کدنویسی حسی» که توسط «آندری کارپاتی» (Andrej Karpathy)، از بنیانگذاران «اوپن‌ای‌آی» (OpenAI)، ابداع شد، به استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن کد اشاره دارد و به سرعت در حال تغییر ارزش‌گذاری‌ها در شرکت‌های بزرگ فناوری است.

«سوندار پیچای» (Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل، در ماه ژوئن تجربه خود از کدنویسی حسی برای ساخت یک صفحه وب را «لذت‌بخش» توصیف کرد. همزمان، گزارش شد که شرکت آمازون نیز در حال بررسی استفاده رسمی از ابزار کرسر است. این روند دیگر یک مهارت جانبی و جذاب نیست؛ بلکه به یک ضرورت در حال تبدیل است. آگهی‌های شغلی شرکت‌های بزرگی مانند «ویزا» (Visa)، «ردیت» (Reddit) و «دوردش» (DoorDash) نشان می‌دهد که تجربه کدنویسی حسی یا آشنایی با تولیدکننده‌های کد مبتنی بر هوش مصنوعی به یک پیش‌نیاز صریح برای استخدام تبدیل شده است.

مطالب بیشتر

دیدگاه‌تان را بنویسید