پس از یک مسیر بیست ساله، سرانجام شرکت فینتک کلارنا روز چهارشنبه دهم سپتامبر، عرضه اولیه سهام (IPO) خود را با موفقیت در بورس نیویورک (NYSE) به سرانجام رساند. این شرکت موفق شد ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کند، هرچند بخش عمده این مبلغ به جای ورود به شرکت، به جیب سرمایهگذاران فعلی آن رفت.
این غول فینتک سوئدی هر سهم خود را به قیمت ۴۰ دلار فروخت که بالاتر از محدوده ۳۵ تا ۳۷ دلاری اعلام شده بود و در همان ابتدا به ارزشگذاری ۱۵ میلیارد دلاری دست یافت. با شروع معاملات، قیمت هر سهم به ۵۲ دلار جهش کرد و در میانه روز روی ۴۶ دلار تثبیت شد. از مجموع ۳۴.۳ میلیون سهم فروخته شده، تنها ۵ میلیون سهم توسط خود شرکت کلارنا عرضه شد و مابقی آن توسط سرمایهگذاران قدیمی مانند سکویا کپیتال، که بزرگترین سهامدار شرکت است، به فروش رسید. سرمایهگذاران دیگری نظیر میلیاردر هلندی «اندرس هولش پولسن» (Anders Holch Povlsen)، «سیلور لیک» (Silver Lake) و «بلکراک» (BlackRock) نیز بخشی از سهام خود را نقد کردند اما همچنان سهامداران عمده شرکت باقی ماندند.
انقلاب «حالا بخر، بعدا پرداخت کن» در وال استریت
این استراتژی که در آن سرمایهگذاران اولیه بخشی از سهام خود را در IPO میفروشند، به جذب سرمایهگذاران نهادی بزرگتر کمک میکند و میتواند به ارزشگذاری دقیقتر و بالاتر شرکت منجر شود. در این میان، «سباستین شیمیاتکوفسکی» (Sebastian Siemiatkowski)، همبنیانگذار و مدیرعامل کلارنا، هیچ سهمی از دارایی ۱.۰۲ میلیارد دلاری خود را نفروخت. در مقابل، «ویکتور یاکوبسون» (Victor Jacobsson)، دیگر همبنیانگذار که در سال ۲۰۱۲ شرکت را ترک کرده بود، ۱.۱ میلیون سهم فروخت اما همچنان با بیش از ۸ درصد، یکی از سهامداران اصلی باقی ماند. سکویا کپیتال با در اختیار داشتن حدود ۲۳ درصد از سهام، بزرگترین سرمایهگذار کلارنا به شمار میرود.
شیمیاتکوفسکی در اظهاراتی این لحظه را «سورئال» توصیف کرد و گفت: «وقتی در سال ۲۰۰۵ کلارنا را شروع کردیم، فقط یک ایده دیوانهوار بود… بارها به ما خندیدند، اما ما ادامه دادیم. عرضه عمومی در نیویورک یک بیانیه است؛ اثباتی که نشان میدهد چند رویاپرداز سرسخت از استکهلم میتوانند جهان را به دست بگیرند و پیروز شوند.»
کلارنا، رقیب جدی صنعت کارتهای اعتباری
کلارنا که رسما یک شبه بانک محسوب میشود، بیشتر به خاطر سرویس محبوب «الان بخر، بعدا پرداخت کن» (BNPL) شناخته میشود که به خریداران اجازه میدهد هزینه کالاها را در چهار قسط بدون بهره پرداخت کنند. این شرکت با ۱۱۱ میلیون مشتری فعال و همکاری با ۷۹۰ هزار فروشنده، سالانه ۱۱۲ میلیارد دلار فروش خردهفروشی را تسهیل میکند. «دیوید سندستروم» (David Sandström)، مدیر ارشد بازاریابی کلارنا، میگوید این شرکت در حال ایجاد یک تغییر بزرگ از کارتهای اعتباری به سمت روشهای پرداخت جایگزین است، بهویژه در میان نسل جوان که از کارمزدهای گزاف کارتهای اعتباری خسته شدهاند.
برخلاف شرکتهای کارت اعتباری که از بدهی مشتریان سود میبرند، کلارنا برای خریداران رایگان است و با دریافت کارمزد از فروشندگان، به رشد کسبوکار آنها کمک میکند. این شرکت که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار آمریکا شد، به سرعت با غولهایی مانند «والمارت» (Walmart) و برندهای لوکسی نظیر «پرادا» (Prada) قرارداد همکاری امضا کرد. با این حال، عرضه اولیه ۱.۴ میلیارد دلاری کلارنا، بزرگترین IPO سال ۲۰۲۵ نبود و این رکورد همچنان در اختیار شرکت «کوروِیو» (CoreWeave) با ۱.۵ میلیارد دلار قرار دارد.
دیدگاهتان را بنویسید