«لازادا»، پلتفرم تجارت الکترونیک گروه علیبابا در جنوب شرق آسیا، روز دوشنبه از آغاز یک همکاری بزرگ با «جیمارکت»، یکی از بزرگترین بازارهای آنلاین کره جنوبی، خبر داد. بر اساس این توافق، یک فروشگاه اختصاصی برای Gmarket در «لازمال» (LazMall)، مرکز خرید مجازی و پرچمدار لازادا، ایجاد شده و از این پس، خریداران در کشورهای سنگاپور، مالزی، تایلند، فیلیپین و ویتنام به بیش از ۲۰ میلیون محصول از فروشندگان کرهای دسترسی خواهند داشت.
این همکاری طیف گستردهای از محصولات، بهویژه برندهای محبوب زیبایی و مراقبت شخصی مانند COSRX ،Mediheal ،d’Alba ،Sulwhasoo و Laneige را شامل میشود. طبق اعلام لازادا که دفتر مرکزی آن در سنگاپور قرار دارد، سفارشهای ثبتشده از طریق شبکه لجستیک پیشرفته این شرکت ارسال خواهند شد و خدمات پس از فروش با مدیریت مشترک هر دو شرکت ارائه میگردد.
استراتژی برندمحور لازادا برای رشد در بازار
این اتحاد جدید در راستای استراتژی «رشد برندمحور» لازادا برای به دست آوردن سهم بزرگتری از بازار به سرعت در حال رشد تجارت الکترونیک در جنوب شرق آسیا است. به گفته شرکت تحقیقاتی «Momentum Works»، ارزش ناخالص کالای (GMV) این منطقه در سال ۲۰۲۴ به ۱۲۸.۴ میلیارد دلار رسید که رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد. با این حال، فروش مبتنی بر برند کمتر از ۳۰ درصد از GMV پلتفرمها را تشکیل میدهد، در حالی که این رقم در چین بیش از ۵۰ درصد است. این آمار نشاندهنده «پتانسیل بکر» در این بازار است.
لازادا اعلام کرده است که در کمپین فروش بزرگ «۹.۹» در ماه سپتامبر، متوسط ارزش سفارشها در لازمال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است.
سخنگوی لازادا در بیانیهای گفت: «همکاری ما با Gmarket نقشی اساسی در گسترش تنوع و عمق مجموعه برندهای ما ایفا خواهد کرد و استراتژی بلندمدت ما برای رشد پایدار از طریق برندهای معتبر جهانی و محلی را تقویت میکند.»
نقش علیبابا در توسعه تجارت بینالمللی
این همکاری به دنبال ایجاد یک سرمایهگذاری مشترک ۵۰-۵۰ به نام «Grand Opus Holdings» بین بخش بینالمللی علیبابا و گروه خردهفروشی «شینسگائه» (Shinsegae Group)، مالک Gmarket، در اواخر سال گذشته صورت میگیرد. این نهاد جدید، مدیریت Gmarket و «علیاکسپرس» (AliExpress) کره را بر عهده خواهد داشت.
در ماههای اخیر، علیبابا ارتباط نزدیکتری بین لازادا و بازار داخلی پریمیوم خود، «Tmall»، برقرار کرده تا به تجار چینی امکان فروش مستقیم محصولاتشان به ۱۶۰ میلیون کاربر فعال لازادا را بدهد. این همافزایی به بازرگانان چینی کمک میکند تا به بازارهای خارجی دست یابند و همزمان طیف وسیعتری از کالاها را به مصرفکنندگان جنوب شرق آسیا ارائه میدهد. بخش تجارت دیجیتال بینالمللی علیبابا که شامل پلتفرمهایی مانند لازادا و علیاکسپرس است، در سهماهه منتهی به ژوئن، رشد ۱۹ درصدی درآمد را گزارش کرد و زیان تعدیلشده آن نیز ۹۸ درصد کاهش یافت.