یک مدیر اجرایی شرکت «Lyft» میگوید رانندگان امروزی تاکسیهای اینترنتی ممکن است مالکان ربوتاکسیهای فردا باشند.
در حالی که خودروهای بدون راننده در حال ورود به خیابانهای شهرهای بیشتری در ایالات متحده هستند، هنوز مشخص نیست که چه کسی مالکیت و مدیریت این وسایل نقلیه را بر عهده خواهد داشت. در حال حاضر، رانندگان اپلیکیشنهایی مانند لیفت معمولاً خودشان این کار را انجام میدهند.
«جرمی برد» (Jeremy Bird)، معاون اجرایی تجربه راننده در لیفت، گفت: با ارزانتر شدن و رایجتر شدن خودروهای خودران، میتواند فرصت جدیدی برای رانندگان در دنیای ربوتاکسیها ایجاد شود.
برد به «بیزینس اینسایدر» گفت: «دنیای هیبریدی آینده ممکن است به این شکل باشد که راننده، مالک وسیله نقلیهای باشد که میتواند آن را در پلتفرم قرار دهد.»
همکاری لیفت برای گسترش ربوتاکسیها
لیفت قراردادهایی با برخی شرکتها برای آوردن وسایل نقلیه خودران به اپلیکیشن خود منعقد کرده است.
در آخرین همکاری لیفت که اوایل این ماه اعلام شد، این شرکت با استارتاپ «تنسور» (Tensor) همکاری میکند تا وسایل نقلیه خودران متعلق به مصرفکنندگان عادی را برای سفر در اپلیکیشن لیفت در دسترس قرار دهد. تنسور اعلام کرد که این رویکرد به وسایل نقلیه اجازه میدهد تا «به صورت شبانهروزی برای مالکان درآمد ایجاد کنند.»
نگرانی رانندگان از جایگزینی با خودروهای خودران
برخی از رانندگان نگران هستند که خودروهای خودران به درآمد آنها از تاکسیهای اینترنتی آسیب بزنند و در نهایت جایگزین آنها شوند.
«دارا خسروشاهی»، مدیرعامل اپلیکیشن رقیب یعنی «اوبر»، گفته است که بیکار شدن رانندگان «یک مساله واقعی» در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده خواهد بود. اوبر همچنین در حال اجرای آزمایشی ربوتاکسیها، از جمله از طریق همکاری با «ویمو» (Waymo)، است.
برد از ارایه جدول زمانی در مورد اینکه ربوتاکسیها چه زمانی میتوانند جایگزین رانندگان انسانی شوند، خودداری کرد. او گفت که احتمالاً همیشه تقاضا برای رانندگان انسانی که بتوانند کارهای خاصی را انجام دهند، مانند کمک به مسافر برای بارگیری چندین چمدان سنگین در سفر به فرودگاه، وجود خواهد داشت.
برد گفت که لیفت در حال نظرسنجی و برگزاری جلسات شنیداری با رانندگان همزمان با گسترش ربوتاکسیها و تغییرات اپلیکیشن خود است.
روز دوشنبه، لیفت از بهروزرسانیهایی در اپلیکیشن راننده خود رونمایی کرد که شامل پرداخت پول به رانندگان برای زمانی است که در محل سوار کردن مسافر منتظر میمانند و به آنها اجازه میدهد تا دریافت انواع خاصی از سفرها، مانند «لیفت بلک» (Lyft Black)، را انتخاب یا لغو کنند.
مشاغل جدید در کنار ربوتاکسیها
برد افزود که ربوتاکسیها میتوانند مشاغل دیگری را نیز ایجاد کنند، مانند کار در انبارهایی که این وسایل نقلیه را نگهداری میکنند. این خودروها نیاز به شارژ و سرویسدهی شبانهروزی دارند.
او گفت: «فرصتهای بیشتری وجود خواهد داشت، زیرا آن سایتها خودروهای بیشتر با ساعات کار بیشتر و کار بیشتر خواهند داشت.»
لیفت در حال حاضر رانندگان سابق تاکسیهای اینترنتی را در ظرفیت مشابهی در مکانهای برنامه «فلکسدرایو» (Flexdrive) خود، که به رانندگان اجازه میدهد خودروهایی را از لیفت اجاره کنند، استخدام کرده است. او گفت که مدیریت این ناوگان از خودروهای با راننده انسانی به انواع مختلفی از کارگران، از نمایندگان خدمات مشتری گرفته تا مکانیکها، نیاز دارد.
«والتر استروبل» (Walter Strobel)، که در منطقه خلیج سانفرانسیسکو برای لیفت رانندگی میکند و قبلاً کسبوکار تحویل کالای خود را اداره میکرد، گفت که در نظر خواهد گرفت که وامی برای خرید وسایل نقلیهای بگیرد که بتواند آنها را برای سفر در اختیار لیفت قرار دهد.
استروبل گفت که هزاران ربوتاکسی که لیفت در درازمدت به آنها نیاز دارد، میتواند فرصتهایی برای بازیگران مالی بزرگتر ایجاد کند. با این حال، او گفت که دوست دارد فرصتهایی برای مالکان کوچکتر نیز فراهم شود.