استقبال تاریخی سرمایه‌گذاران از عرضه اولیه میشو؛ ثبت سفارش ۲۸ میلیارد دلاری

پلتفرم تجارت الکترونیک هندی «میشو» در جریان عرضه اولیه سهام خود با استقبالی بی‌نظیر مواجه شد و سفارش‌هایی به ارزش حدود ۲۸ میلیارد دلار دریافت کرد. این رقم نشان‌دهنده اشتیاق بالای سرمایه‌گذاران نهادی برای ورود به بازار شرکت‌های فناوری‌محور است.

به گزارش رویترز، پلتفرم تجارت الکترونیک «میشو» (Meesho) در یکی از پرتقاضاترین عرضه‌های عمومی در کشور هند، موفق شد برای عرضه اولیه ۶۰۴ میلیون دلاری خود، پیشنهادهایی به ارزش حدود ۲.۵ تریلیون روپیه (معادل ۲۷.۷۹ میلیارد دلار) دریافت کند.

داده‌های بازار بورس نشان می‌دهد که خریداران نهادی واجد شرایط، برای خرید سهام این شرکت پیشنهادهایی به ارزش حدود ۲ تریلیون روپیه ثبت کرده‌اند که ۱۲۰.۲ برابر بیشتر از سهام در نظر گرفته شده برای آن‌هاست. فرآیند این عرضه اولیه روز جمعه به پایان رسید.

طبق گزارش پرایم دیتابیس، مجموع پیشنهادهای دریافتی توسط «میشو» که شامل ۲۷۰ میلیون دلار جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران اولیه (Anchor Investors) می‌شود، تنها پس از عرضه‌های بزرگ دیگری همچون «ریلاینس پاور» (Reliance Power)، «ال‌جی الکترونیکس هند» (LG Electronics India) و «باجاج هاوسینگ فایننس» (Bajaj Housing Finance) قرار می‌گیرد.

رکوردشکنی در بازار فناوری هند

عرضه اولیه «میشو» که توسط غول‌هایی همچون «سافت‌بانک» (SoftBank) و «پیک ایکس‌وی پارتنرز» (Peak XV Partners) حمایت می‌شود، در دورانی شلوغ برای بازار اولیه هند انجام شده است. در همین راستا، شرکت‌های فناوری‌محور دیگری نظیر «گرو» (Groww)، «لنزکارت» (Lenskart) و «فیزیکس‌والا» (PhysicsWallah) نیز وارد بازار شده‌اند.

هند در سال جاری در مسیر ثبت رکوردی تازه در جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه (IPO) قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود از درآمد ۲۰.۵ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۴ فراتر رود. تحلیلگران بر این باورند که علاقه شدید سرمایه‌گذاران به عرضه اولیه «میشو»، نشان‌دهنده اشتهای بازار برای شرکت‌های «عصر جدید» و مصرف‌کننده‌محوری است که رشد سریعی دارند.

نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاران

پیش از این در سال جاری، «ال‌جی الکترونیکس هند» پیشنهادهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار جذب کرد تا به پرمخاطب‌ترین عرضه اولیه هند در نزدیک به دو دهه اخیر تبدیل شود.

«آمار دئو سینگ» (Aamar Deo Singh)، معاون ارشد در شرکت «آنجل وان» (Angel One) در این باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاران روی چشم‌انداز مقیاس‌پذیری شرکت‌های عصر جدید و مصرف‌کننده‌محور در میان‌مدت تا بلندمدت ارزش‌گذاری می‌کنند و این موضوع بر نگرانی‌های مربوط به سودآوری کوتاه‌مدت سایه انداخته است.»

بر اساس امیدنامه عرضه اولیه، درآمد «میشو» در نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۶ با رشدی ۲۹.۴ درصدی به ۵۵.۷۸ میلیارد روپیه (حدود ۶۲۰ میلیون دلار) رسیده و زیان آن با کاهشی ۷۲.۱ درصدی به ۷ میلیارد روپیه (حدود ۷۷.۸ میلیون دلار) محدود شده است. سهام این بازیگر حوزه تجارت الکترونیک از هفته آینده در بورس معامله خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید