گزارشها حاکی از آن است که شرکت «مرکادو لیبره» (Mercado Libre) در حال انجام بزرگترین سرمایهگذاری تاریخ خود در بخش کوپنهای تخفیف برای حراجیهای بلک فرایدی امسال است. این اقدام در شرایطی صورت میگیرد که رقابت در بازار آمریکای لاتین با حضور سایر خردهفروشان آنلاین نظیر «آمازون»، «شین» (Shein)، «شاپی» (Shopee) و «تمو» (Temu) به اوج خود رسیده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، میزان سرمایهگذاری این شرکت آمریکای لاتین در بخش کوپنها به حدود ۱۹ میلیون دلار میرسد. علاوه بر این، مرکادو لیبره اوایل سال جاری سقف خرید لازم برای دریافت ارسال رایگان را نیز کاهش داده بود.
استراتژی مقابله با آمازون و رقبای آسیایی
این تحرکات در زمانی انجام میشود که آمازون با اجرای ابتکارات جدید، سخت در تلاش است تا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند. از جمله اقدامات آمازون میتوان به حذف کارمزد برای فروشندگانی که از خدمات انبارداری و ارسال این شرکت استفاده میکنند و همچنین همکاری با هلدینگ «نو» (Nu Holdings) برای ارایه گزینههای اعتباری و پرداخت بیشتر به خریداران برزیلی اشاره کرد. در سوی دیگر میدان، پلتفرمهای آسیایی مانند شین، شاپی و تمو نیز با عرضه محصولات ارزانقیمت، این بازار را هدف قرار دادهاند.
مرکادو لیبره در پاسخ به سوال بلومبرگ درباره این حجم از رقابت اعلام کرد که این چالش موضوع جدیدی نیست. این شرکت تصریح کرد: «ما سالهاست که نه تنها با پلتفرمهای آسیایی، بلکه با دیگر رهبران جهانی این صنعت رقابت میکنیم. این محیط رقابتی همواره ما را به سمت ارتقای استانداردها و هدفگذاری برای تعالی سوق داده است؛ امری که به ما اجازه داده در هر جغرافیایی که فعالیت داریم، رهبر بازار باشیم.»
تاثیر ارسال رایگان بر رشد فروش
مرکادو لیبره در ماه آگوست اعلام کرد که کاهش سقف مبلغ خرید برای ارسال رایگان، منجر به رشد ۳۴ درصدی تعداد کالاهای فروخته شده در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است. به گفته این شرکت، گسترش برنامه ارسال رایگان در برزیل با هدف کاهش موانع در گذار این کشور به تجارت آنلاین و افزایش فرکانس خرید مشتریان در پلتفرم انجام شده است.
این شرکت در گزارش درآمدی ۴ آگوست خود نیز اعلام کرده بود: «تجارت بازرگانی مرکادو لیبره همچنان عملکردی بهتر از کلیت بازار دارد، چرا که سرمایهگذاریهای مداوم در ارسال رایگان، تجربه کاربری و تنوع محصولات، منجر به رشد چشمگیر در برزیل، آرژانتین و مکزیک شده است.»
در ادامه توسعه فعالیتها، روز ۲۴ اکتبر گزارش شد که مرکادو لیبره یک همکاری تجاری الکترونیک را با «کاساس باهیا» (Casas Bahia) در برزیل آغاز کرده است. در این همکاری بلندمدت، سبد محصولات اصلی کاساس باهیا شامل لوازم خانگی، الکترونیک و مبلمان روی پلتفرم مرکادو لیبره در دسترس قرار میگیرد. همچنین این شرکت فراتر از بازار مصرفکننده رفته و واحد B2B خود را راهاندازی کرده است؛ به طوری که در گزارش ۲۲ سپتامبر اعلام شد بیش از ۴ میلیون کاربر برای خریدهای عمدهفروشی در این پلتفرم فعال شدهاند.