ابزار جدید متا برای مقابله با سرقت ریلز در فیس‌بوک و اینستاگرام

شرکت متا ابزار جدیدی به نام «محافظت از محتوای فیس‌بوک» را معرفی کرد که به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد کپی‌های غیرمجاز ریلزهای خود را شناسایی کنند. با این ابزار، سازندگان می‌توانند ویدیوهای دزدی را مسدود کرده یا به نفع خود از آن‌ها استفاده کنند.

تولیدکنندگان محتوا در فیس‌بوک از این پس به سلاح جدیدی برای محافظت از آثارشان در برابر کپی‌برداری غیرمجاز مجهز می‌شوند. شرکت «متا» روز دوشنبه ابزاری تحت عنوان «محافظت از محتوای فیس‌بوک» (Facebook Content Protection) را معرفی کرد؛ ابزاری موبایلی که طراحی شده تا تشخیص دهد چه زمانی ریلزهای اورجینال یک سازنده بدون اجازه او در فیس‌بوک منتشر شده است.

اگر این سیستم تشخیص دهد که شخص دیگری از ریلزهای یک سازنده استفاده کرده است، صاحب اثر هشداری دریافت می‌کند. پس از آن، سازنده اصلی این امکان را خواهد داشت که نمایش آن ویدیو را در هر دو پلتفرم فیس‌بوک و اینستاگرام مسدود کند. علاوه بر این، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد: سازنده می‌تواند عملکرد و آمار بازدید ویدیوی کپی‌شده را ردیابی کند و حتی لینک‌های ارجاع به منبع اصلی را به آن اضافه کند. البته گزینه چشم‌پوشی و اجازه انتشار نیز همچنان روی میز است.

مبارزه با کپی‌کارها و حساب‌های جعلی

متا اعلام کرده که افزودن این قابلیت حفاظتی، بخشی از تلاش‌های این شرکت برای کمک به موفقیت سازندگان محتوای اصیل (Original) در فیس‌بوک است تا صدای آن‌ها در میان انبوهی از محتوای کپی‌شده گم نشود. در همین راستا، متا در ماه جولای اعلام کرد که حدود ۱۰ میلیون پروفایل که خود را به جای تولیدکنندگان محتوای بزرگ جا زده بودند، حذف کرده و با ۵۰۰ هزار حساب کاربری که درگیر رفتارهای اسپم یا تعاملات جعلی بودند، برخورد کرده است.

اگرچه این سیستم جدید از محتوای اصلی منتشر شده در اینستاگرام نیز محافظت می‌کند، اما یک شرط مهم دارد: سازندگان باید ریلزهای خود را در فیس‌بوک منتشر کنند تا سیستم بتواند آن‌ها را ردیابی کند. این فرآیند برای کسانی که از گزینه «اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک» (Share to Facebook) هنگام پست کردن در اینستاگرام استفاده می‌کنند نیز فعال می‌شود. این اقدام می‌تواند سازندگان بیشتری را تشویق کند تا آثارشان را مستقیما در فیس‌بوک به اشتراک بگذارند.

نحوه دسترسی و جزییات فنی

این سیستم حفاظت از محتوا به صورت خودکار برای سازندگانی که در برنامه «درآمدزایی محتوای فیس‌بوک» (Facebook Content Monetization) حضور دارند و استانداردهای اصالت و سلامت محتوا را رعایت می‌کنند، فعال می‌شود. همچنین دسترسی به این برنامه برای کاربرانی که از «رایتز منیجر» (Rights Manager) استفاده می‌کنند نیز به تدریج باز خواهد شد.

این ابزار از همان فناوری تطبیق‌دهنده‌ای استفاده می‌کند که در حال حاضر در سیستم مدیریت حقوق متا برای دارندگان کپی‌رایت به کار می‌رود. این سیستم درصد شباهت ویدیوها را نشان می‌دهد و جزییاتی مانند تعداد بازدید، تعداد دنبال‌کنندگان کپی‌کننده و وضعیت درآمدزایی ویدیو را به نمایش می‌گذارد.

نکته جالب توجه این است که اگر سازنده اصلی تصمیم بگیرد ویدیوی کپی‌شده را مسدود کند، توزیع آن ویدیو متوقف می‌شود، اما حساب کاربری که ویدیو را دزدیده است، با اقدام انضباطی (مانند جریمه یا بستن اکانت) مواجه نمی‌شود. متا می‌گوید دلیل این کار جلوگیری از سواستفاده از سیستم برای هدف قرار دادن حساب‌های خاص است. در مقابل، اگر سازندگان اصلی با گزارش‌های دروغین از این سیستم سواستفاده کنند، ممکن است دسترسی خود را به ابزار از دست بدهند.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید