این هفته از ۲۶ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاقهای گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیدهای از مهمترین اخبار هفتهای که گذشت آمده است. این اخبار را میتوانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 دیجیکالا: دیجیکالا اعلام کرد امکان خرید آنی گیفتکارتهای دیجیتالی پلتفرمهای بینالمللی از جمله نتفلیکس، هولو، مایکروسافت و غیره را در ریجنهای گوناگون برای مشتریان خود فراهم کرده است. پیشتر امکان خرید کارتهای فیزیکی این سرویسها در دیجیکالا میسر بود.
🔹 پیندو: جمعه هفته گذشته جمعی از مدیران مارکتینگ و بازاریابی اکوسیستم استارتاپی ایران مهمان پیندو بودند. نیما اشرف زاده، مدیرعامل پیندو در این رویداد ضمن برشمردن اهمیت شبکهسازی و ارتباط مناسب میان فعالان اکوسیستم، برگزاری این سلسله رویدادها را یکی از فعالیتهای مسوولیت اجتماعی پیندو برشمرد و از همراهی اکوسیستم در این مسیر تجلیل کرد.
🔹 دیوار: دیوار با انتشار بیانیهای بابت خطای نرمافزاری در برخی استعلامهای قضایی عذرخواهی و اعلام کرد خسارتها را جبران میکند. اشتباه دیوار باعث شده تا یک شهروند بیگناه ۴ شبانهروز توسط پلیس فتا بازداشت شود. دیوار اعلام کرد به ازای هر روز مشکل مشابه، مبلغ ۱۰ میلیون تومان به افراد آسیبدیده غرامت پرداخت خواهد کرد.
🔹 علیبابا: علیبابا اعلام کرد که در سال جاری شعب حضوری بیشتری را در تهران افتتاح خواهد کرد و فعالیت خود را در کانالهای فروش تلفنی و حضوری، در کنار فعالیت آنلاین، گسترش خواهد داد. به گفته روابط عمومی این شرکت، طی ۴ ماه فعالیت شعبه حضوری علیبابا در تهران، بیشترین تقاضای مشتریان این شعبه مربوط به پرواز خارجی و پر مراجعهترین بازه زمانی آن اسفند ۱۴۰۲ و اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بوده است.
🔹 تپسی: چهارشنبه مجمع عمومی عادی سالانه تپسی برگزار شد. به گفته مصطفی حسینی، مدیرعامل تپسی، ارزش کل سفرهای ناوگان این شرکت در سال ۱۴۰۲ با حضور در ۳۳ شهر و بهرهمندی از حدود ۲۷ میلیون مسافر و ۲/۷ میلیون سفیر، ۶۶۸۵ میلیارد تومان بوده است. مدیرعامل تپسی گفت این شرکت در سال ۱۴۰۳ به دنبال ایجاد فضای همکاری با شرکتهای آفلاین و آنلاین گروه صنعتی گلرنگ، توسعه و رشد ۱۰۰ درصدی سرویس پیک و تمرکز بر رشد تپسی گاراژ است. در پایان این مجمع، میزان سود سهام تقسیمی برای سال ۱۴۰۲، با رایگیری حاضرین ۲۰۰ ریال (با رشد ۶/۴ درصدی نسبت به سال گذشته) به ازای هر سهم تصویب شد.
🔹 دارتیل: براساس شنیدهها قرار است پلتفرم «دارتیل» به «تپسیشاپ» تغییر نام دهد و به عنوان یکی از سرویسهای تپسی به سوپراپلیکیشن جدید این تاکسی اینترنتی اضافه شود. ظاهرا تپسی قصد دارد سرویسهای دیگری از جمله خدمات پرداخت و سفارش غذا را نیز به سوپراپ خود اضافه کند. دارتیل که متعلق به گروه گلرنگ است، پلتفرم خرید آنلاین از فروشگاههای نزدیکِ کاربر با ارسال سریع ۲ ساعته است.
🔹 اسنپ: اسنپ اعلام کرد امکان اشتراکگذاری سفر و تماس فوری با پلیس و اورژانس را برای بالا بردن امنیت رانندگان خود، به پلتفرمش افزوده است. سهشنبه محمد خلج، مدیرعامل اسنپ اعلام کرد سهم تاکسیهای اینترنتی از کل سفرهای درونشهری ۵/۵ الی ۶ درصد است. او سهم اسنپ از بازار تاکسیهای اینترنتی در کل کشور را ۹۲ درصد عنوان کرد. پیشتر اسنپ در ماه پایانی ۱۴۰۲ اعلام کرده بود رکورد بیش از ۵ میلیون سفر روزانه در سرویس خودرو و باکس را به ثبت رسانده است.
🔹 اسنپ مارکت: سرویس سوپرمارکت اسنپ با انتشار گزارشی اعلام کرد تاکنون بیش از ۵ هزار فروشگاه در ۳۱ استان کشور با این پلتفرم همکاری کردهاند که در نتیجه این همکاری بیش از ۷ میلیون کاربر جذب آن شدهاند. میانگین فروش آنلاین فروشگاههای برتر محلی سوپرمارکت اسنپ در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان بوده است. به گفته اسنپ در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ تعداد ۸۰ هزار کالای سوپرمارکتی فقط در یک ساعت توسط ۱۰ هزار پیک این سرویس ارسال شده است. پرفروشترین کالاهای این پلتفرم بهترتیب نوشابه کوکاکولا، اسنک چیتوز و شیر کمچرب ماهشام بوده است.
🔹 اسنپ شاپ: اسنپ شاپ اعلام کرده که بزرگترین فروشگاه آنلاین کشور است و در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان در کمتر از سه ساعت کالای خریداری شده را به دست مشتری میرساند.
🔹 آروانکلاد: آروانکلاد اعلام کرد «دیتابیس ابری» به عنوان تازهترین محصول آن، از ابتدای سال ۱۴۰۳ در دسترس کاربران قرار گرفته است. این سرویس دیتابیس روی پلتفرم ابری در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد و به دلیل مدیریت شده بودن آن، کاربر دغدغههای راهاندازی و نگهداری از دیتابیس را ندارد.
🔹 فلایتودی: فلایتودی اعلام کرد توانسته رتبه یک فروش پروازهای هواپیمایی امارات در ایران را به دست آورد و تندیس پلاتینیوم را از سوی این شرکت هواپیمایی دریافت کند. این جایزه هر ساله توسط هواپیمایی امارات به برترین فروشنده پروازهای این ایرلاین اهدا میشود.
🔹 گنجه: امکان نمایش تبلیغات فیزیکی و دیجیتال روی کمدهای دریافت مرسولات «گنجه» برای تمام کسبوکارها فراهم شد. بنابر اعلام گنجه، قیمتگذاری این نوع تبلیغات بستگی به نوع و نمای گنجه و ترافیک مرسولات در مناطق مختلف دارد.
🔹 گروه اسنپ: علیرضا صادقیان که در گروه اسنپ به عنوان معاون استراتژی آن فعالیت میکرد، اعلام کرد از اسنپ جدا شده و قصد دارد از اکوسیستم استارتاپی نیز خداحافظی کند و در صنعت دیگری مشغول به کار شود. صادقیان سابقه تاسیس استارتاپهایی نظیر نتبرگ، چیلیوری و تیکایت را در کارنامه فعالیت استارتاپی خود دارد. نتبرگ با تخفیفان ادغام شد، چیلیوری با ریحون و تیکایت سرانجامی نداشت.
🔹 اتاق بازرگانی تهران: یکشنبه این هفته فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال طی جلسهای در اتاق بازرگانی تهران، درخواستها و مطالبات خود از دولت آینده را مطرح کردند. این فعالان از دولت جدید خواستند تا حوزه فناوری و نوآوری را دست کم نگیرد و به نیروی انسانی به چشم سرمایهای بلندمدت نگاه کند. آنها فیلترینگ، واقعی نبودن آمار و ارقام صنعت فناوری اطلاعات، تنظیمگران متعدد و ناهماهنگ، نگاه امنیتی به استارتاپها و بسته بودن مسیر بورس را از چالشهای جدی فعالیت در این حوزه عنوان کردند.
🔹 بلیت هواپیما: دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد با رای دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، طی روزهای آینده شرکتهای هواپیمایی در این موضوع بازنگری خواهند کرد و قیمت بلیت هواپیما شناور میشود. او بیان کرد در برخی مواقع قیمتها از وضعیت کنونی هم پایینتر خواهد شد.
🔹 سازمان نصر: سازمان نظام صنفی رایانهای کشور با انتشار اطلاعیهای خواستار اعلام برنامه دقیق و شفاف نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، در عرصه اقتصاد دیجیتال شد.
🔹 پلتفرمهای دارو: براساس گزارشها، حدود دو هفته از نامه معاونت حقوقی ریاستجمهوری و بیش از سه هفته از مهلت یک هفتهای تعدادی از کسبوکارهای اینترنتیِ مرتبط با توزیع اینترنتی دارو به وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت برای انتشار عمومی آییننامه حمل و عرضه دارو از طریق پلتفرمها و کسبوکارهای اینترنتی گذشت؛ اما زور هیچکدام به این دو وزارتخانه نرسید. حالا پای دادگستری تهران هم به جمع شاکیان منتشر نشدن آییننامه باز شده است.