روایت هشت سالگی اُکالا؛ از ۱۰ فروشگاه در تهران تا حضور سراسری

«اُکالا» در گزارش هشت سالگی خود، از رشد مرکب سالانه ۱۵۸ درصدی سفارش‌ها و گسترش فعالیت از یک شهر به بیش از ۲۵۰ شهر ایران خبر داد.

پلتفرم خرید آنلاین سوپرمارکتی «اُکالا» به مناسبت هشتمین سالگرد شروع به کار خود، گزارشی را منتشر کرده که مسیر رشد این کسب‌وکار را در قالب ۸ شاخص کلیدی روایت می‌کند. این گزارش، بازتابی از تعهد اُکالا به تسهیل تجربه کاربران در خرید آنلاین محصولات سوپرمارکتی است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، اُکالا که ابتدا کار خود را در یک شهر (تهران) آغاز کرده بود، اکنون در تمام استان‌های ایران و بیش از ۲۵۰ شهر حضور دارد تا تجربه‌ای یکپارچه را برای همه ایرانیان فراهم کند.

گسترش سراسری اُکالا؛ از یک شهر تا ۳۷۰۰ فروشگاه

یکی از محورهای اصلی گزارش اُکالا، رشد جغرافیایی و افزایش تعداد فروشگاه‌های همکار است. این پلتفرم که در سال ۱۳۹۷ تنها در یک شهر فعال بود، در پایان سال 1399 در ۹۶ شهر و در سال ۱۴۰۱ در 118 شهر در دسترس بود. این تعداد در سال ۱۴۰۲ به 131 شهر و در سال 1404 به ۲۶۱ شهر رسید.

همگام با این گسترش، تعداد فروشگاه‌های فعال در اُکالا نیز افزایش چشمگیری داشته است. تعداد فروشگاه‌ها از ۱۰ تا در سال ۱۳۹۷ و ۱۸ فروشگاه در سال ۱۳۹۸، با جهشی قابل توجه در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۷۲ فروشگاه رسید. اُکالا اعلام کرده که امروز بیش از ۳۵۰۰ فروشگاه فعال در سراسر کشور در این پلتفرم حضور دارند و نمودارها، عدد ۳۷۳۴ فروشگاه را برای سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد.

رشد تنوع برند و موفقیت ۹۷ درصدی پردازش سفارش‌ها

در بخش دیگری از این گزارش به تنوع کالایی اشاره شده است. اُکالا می‌گوید با هدف افزایش حق انتخاب کاربران، تنوع برندها را افزایش داده و امروز بیش از ۱۵۰۰ برند در این پلتفرم حضور دارند.

شاخص کلیدی دیگر، نرخ موفقیت در پردازش سفارش‌ها بوده است. اُکالا که روزانه ده‌ها هزار سفارش را پردازش می‌کند، توانسته این نرخ را از ۸۷.۵ درصد در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۹۷.۳ درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش دهد. این رشد، نتیجه توسعه زیرساخت‌های عملیاتی و تمرکز بر بهبود عملکرد در این ۸ سال عنوان شده است. جالب آنکه این شاخص در سال ۱۳۹۸ افتی را تجربه کرده و به ۸۲.۷ درصد رسیده بود، اما پس از آن روندی صعودی داشته است.

رشد مرکب ۱۵۸ درصدی سفارش‌ها و یک انتخاب همیشگی

بر اساس گزارش هشت سالگی اُکالا، اعتماد کاربران موتور رشد پایدار سفارش‌ها بوده است. این پلتفرم در هشت سال گذشته به نرخ رشد مرکب سالانه ۱۵۸ درصدی در تعداد سفارش‌ها دست یافته است.

در حوزه پشتیبانی نیز، تمرکز بر حل دغدغه کاربران در اولین تماس بوده که این شاخص از ۸۲ درصد در سال ۱۴۰۲ به ۸۹ درصد در سال ۱۴۰۴ رسیده است.

در نهایت، اُکالا در بخشی جالب در انتهای گزارش خود اعلام کرد که با وجود توصیه‌ها مبنی بر مضر بودن مصرف روزانه نوشابه، «نوشابه کوکاکولای ۱.۵ لیتری» پرسفارش‌ترین کالا در میان کاربران آن طی این ۸ سال بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید