رشد ۳۶۱ درصدی فروش برندها در کمپین پاییزی اُکالا؛ جزییات یک همکاری استراتژیک

رشد ۳۶۱ درصدی فروش برندها در کمپین پاییزی اُکالا؛ جزییات یک همکاری استراتژیک

کمپین سراسری «رایگان می‌رسونمش» که در پاییز ۱۴۰۴ توسط «اُکالا» اجرا شد، با مشارکت ۱۶۵ برند مطرح، نتایج درخشانی به همراه داشت. داده‌ها نشان می‌دهند برخی برندها رشد فروش ۳۶۱ درصدی و برخی کالاها افزایش فروش ۳۳ برابری را ثبت کرده‌اند.

مسیر هشت‌ساله اُکالا با همکاری نزدیک با برندهای مطرح سوپرمارکتی ایران گره خورده است. این همکاری که امروز به شراکتی تجاری، داده‌محور و استراتژیک تبدیل شده، بر افزایش آگاهی از برند و رشد فروش محصولات برندهای FMCG استوار است؛ رویکردی که در نهایت به  ارتقای تجربه مشتریان منجر شده است. این همکاری‌ها در قالب کمپین‌، برای برندهای مشارکت‌کننده فرصت رشدی واقعی، قابل اندازه‌گیری و پایدار فراهم می‌کند.

جدیدترین کمپین سراسری و ۳۶۰ درجه «رایگان می‌رسونمش» که در پاییز ۱۴۰۴ اجرا شد، نمونه‌ای توسعه‌یافته از این مدل همکاری است؛ کمپینی که در طراحی و ساختار ارتباطی آن با تمرکز ویژه بر کوبرندینگ، حضور معنادار برندها در مسیر خرید کاربران و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی پلتفرم طراحی و اجرا شد.

در بازه این کمپین از بین تمام برندهای محصولات سوپرمارکتی موجود در اُکالا، ۱۶۵ برند در بخش‌های «اُتایم»، «اد-سرویس» و «کوبرندینگ» مشارکت کردند. از این تعداد، ۱۷ برند مانند یونیلیور، کاله، چی‌توز، پاک‌وش، پارمیدا، نان‌آوران و سایر برندهای مطرح FMCG،  علاوه‌بر مدل‌های مختلف مشارکت، در بخش محیطی کمپین نیز حضور داشتند و به‌طور میانگین رشد فروش ۱۴۵ درصدی را تجربه کردند. برای نمونه می‌توان به برندهای «فایرپاور»، «قو» و «لوکس» اشاره کرد که به‌ترتیب نرخ رشد فروش ۳۶۱%، ۲۳۸% و ۱۹۹% را در مقایسه با بازه پیش از کمپین تجربه کردند.

در جدول زیر نرخ رشد فروش گروهی از برندهای مشارکت‌کننده در کمپین «رایگان می‌رسونمش» پاییز ۱۴۰۴ را مشاهده می‌کنید.

گفتنی است که در جریان کمپین پاییز ۱۴۰۴ اُکالا، گروهی از برندها در جایگاه فروش اُتایم تا ۶ برابر رشد فروش را نیز تجربه کرده‌اند.

رشد برند فراتر از رشد گروه محصولی

یکی از شاخص‌های کلیدی در ارزیابی اثربخشی همکاری‌های کوبرندینگ، مقایسه رشد برند با روند رشد گروه کالایی مرتبط است. بررسی داده‌ها نشان می‌دهد تمام برندهای مشارکت‌کننده در این کمپین رشدی فراتر از میانگین گروه‌های کالایی اصلی خود ثبت کرده‌اند. در نمودار زیر، رشد یک گروه محصولی خاص از برندهای مشارکت‌کننده، در مقایسه با میانگین رشد همان گروه محصولی در اُکالا مقایسه شده است؛ بنابراین این اعداد نشان‌دهنده نرخ رشد کلی برند نیست.

عملکرد کالاها؛ رشد هدفمند در سطح SKU

در کنار رشد برندها، تحلیل عملکرد کالاهای حاضر در کمپین نیز حاکی از اثربخشی تمرکز بر انتخاب SKUهای استراتژیک است. در این کمپین:

  • ۱۱۲ کالا، نرخ رشد فروش بیش از ۳۰۰% را تجربه کردند که در جدول زیر ۱۰ کالا با بیشترین نرخ رشد فروش در مقایسه با میانگین فروش تابستان آمده است:

برخی کالاها نیز در بازه‌ کمپین، بالاترین رشد فروش روزانه خود را ثبت کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که فروش روزانه محصول «نوار بهداشتی بالدار مای لیدی مدل کلاسیک» در یک روز ، ۳۳ برابر میانگین فروش روزانه پیش از کمپین بوده است.

مدل همکاری اُکالا با برندهای FMCG

دستاوردهای این کمپین، حاصل بهره‌گیری یکپارچه از مدل‌های همکاری متنوع اُکالا با برندهاست؛ از جمله:

  • جایگاه‌های تبلیغاتی درون پلتفرم (بنر، اسلایدر، کروسل)
  • پروموشن‌های فروش مشارکتی مانند اُتایم
  • مدیوم‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی
  • حضور برندها و کالاها در تبلیغات محیطی
  • استفاده از مدل رفتاری کاربران برای بهینه‌سازی نمایش و پیشنهاد کالا

اُکالا همواره تلاش می‌کند به‌عنوان شریک رشد برندها عمل کند؛ شریکی که هدف آن، افزایش سهم آگاهی از برند و توسعه پایدار سهم فروش آنلاین محصولات برندهای FMCG در بازار ایران است.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید