بی مهری استان اصفهان به استارتاپ‌ها؛ زنگ خطر برای قطب اقتصادی کشور

مهدیه مجیدی، مدیر کارخانه کسب‌وکار‌ «اونیکس» با اشاره به وضعیت اکوسیستم استارتاپی در استان اصفهان اظهار کرد: «در کشورهای توسعه یافته، پلتفرم‌ها نقش تعیین کننده‌ای در شکست یا موفقیت ایده‌های خلاقانه ایفا می‌کنند. اما متاسفانه به این دلیل که در کشور ما فعالیت تیمی و گروهی، یک پدیده بسیار کمیاب به حساب می‌آید، شکل‌گیری پلتفرم‌ها تا حد زیادی از دسترس اکوسیستم استارتاپی خارج شده و به تبع آن هزینه‌های سربار زیادی را به نهاد تازه شکل گرفته شرکت‌های خلاق وارد کرده است.»

این فعال حوزه فناوری افزود: «با توجه به آخرین آمارهای رسمی، پس از موج مهاجرت نخبگان، شاهد شکل‌گیری موج مهاجرت کسب‌وکارها از کشور هستیم. استارتاپ‌ها به دلیل سیالیت و آسودگی جابه‌جایی‌های مکانی در مرز مهاجرت‌ها هستند و در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از این کسب‌و‌کارهای اصفهانی ترجیح دادند که ادامه فعالیت خود را خارج از مرزها انجام دهند و این مساله زنگ خطر بزرگی برای سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی کشور است.»

وی ادامه داد: البته تلاش‌های زیادی انجام شد تا بخشی از کاستی‌های گذشته جبران شود. راه‌اندازی کارخانه‌های فناوری مانند «اونیکس» از این قبیل اقدامات بود. زیرا کارخانه‌های فناوری این امکان را فراهم می‌کنند که فعالان استارتاپی در یک نقطه مشترک با سایر شرکت‌ها تبادل نظر داشته باشند و در یک محیط مثبت ایده‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

مجیدی ضمن بازخوانی ضعف‌ها و کاستی‌های استان اصفهان در خصوص رسیدگی به کسب‌وکارهای فناور تاکید کرد: «در استان اصفهان کسب‌وکارهای نوآور جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند و از این جهت که اصفهان از قدیم یک شهر اقتصادی از جنس کسب‌وکارهای سنتی بوده است، نگاه‌ها به اکوسیستم خلاق و نوآور بسیار محدود شکل گرفته است. به همین جهت عمده حمایت‌ها معطوف به سایر بخش‌های اقتصادی بوده است.»

این فعال اقتصادی یادآور شد: «با بررسی آمارهای اقتصادی استان اصفهان به این نتیجه می‌رسیم که با وجود ارتقا جایگاه استان در حوزه سازمان‌های بزرگ مقیاس، در زمینه شرکت‌های فناور سال به سال در حال افت و خیز هستیم. بنابراین ظرفیت این استان با وجود زمینه‌های شکل‌گیری استارتاپ‌ها در کنار شرکت‌های بزرگ مقیاس به منظور رفع نیاز آن‌ها، با انتظارات و محاسبات منطقی همخوان نیست و شاهد یک بی مهری زیاد نسبت به نسل پیشتاز و جوان استان هستیم.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

فلای‌تودی

استقبال گسترده از سفرکارت فلای‌تودی؛ فروش ۲۰۰ میلیارد تومانی در نیمه اول سال

فلای‌تودی اعلام کرد که به عنوان اولین ارائه‌دهنده سفرکارت در ایران، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ توانسته ۱۰۰ هزار سفرکارت به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان به فروش برساند. این…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه. Leave new

  • اصفهان فاجعه بار ترین محیط استارت آپی کشور را داره. فرهنگ حاجی بازاری و سرمایه گذاری روی ملک و طلا و ارز و آهن و غیره کاملا جا افتاده و اساسا چیزی به نام استارت اپ را به رسمیت نمی شناسن. استارت اپ های اصفهانی نه تنها به خارج از کشور مهاجرت می کنن بلکه از سالها پیش به تهران مهاجرت می کردن تا از شر این فرهنگ عقب افتاده سنتی حاکم بر اصفهان خلاص بشن. شما حتی یک استارت آپ نمی تونید پیدا کنید که در اصفهان رشد کرده باشه و تونسته باشه در سطح کشور رقابت کنه. حتی یزد و همدان و آمل و رشت که شهرهای خیلی کوچکتری نسبت به اصفهان هستن استارت آپ موفق کشوری داشتن ولی اصفهانی ها مگر به تهران مهاجرت کرده باشن در غیر اینصورت هیچ فرصت رشدی در اصفهان پیدا نمی شه. فقط بوروکراسی و سازمان های عریض و طویل بی خاصیت تا دلتون بخواد در اصفهان هست.

    پاسخ
  • اصلا دیدگاه ها ثبت می شن یا این فرم دکوریه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم