«اسپاتیفای» روز چهارشنبه در وبلاگ رسمی خود، همزمان با معرفی قابلیتهای جدید مربوط به تیتراژ و عوامل تولید آهنگ، خبر خرید دیتابیس مشهور موسیقی را نیز اعلام کرد. اگرچه جزییات مالی این معامله فاش نشده است، اما اسپاتیفای به سایت «تککرانچ» تایید کرد که این خرید شامل تمامی اعضای تیم و پایگاه داده این شرکت میشود. دادههای موجود در لینکدین نشان میدهد که این شرکت تیمی کوچک و حدود ۱۰ نفره دارد.
پلتفرم WhoSampled که در سال ۲۰۰۸ در لندن تاسیس شد، پایگاه دادهای جامع از آهنگها، سمپلها، بازخوانیها (کاورها) و ریمیکسها را ارائه میدهد. بر اساس آمار وبسایت این شرکت، آنها در حال حاضر اطلاعات بیش از ۱.۲ میلیون آهنگ و نزدیک به ۶۲۲ هزار سمپل را ردیابی میکنند.
تقویت قابلیتهای جدید اسپاتیفای با دادههای WhoSampled
این دادههای ارزشمند قرار است نیروی محرکه قابلیتهای جدید اسپاتیفای باشند. یکی از این قابلیتها ابزار کشف موسیقی جدیدی به نام «سانگدیانای» (SongDNA) است که همزمان با خبر این ادغام معرفی شد. البته همکاری میان این دو شرکت اتفاق تازهای نیست؛ پیش از این در سال ۲۰۱۶ نیز این دو مجموعه با یکدیگر همکاری داشتند تا کاربران بتوانند به پلیلیستهای اسپاتیفای خود در اپلیکیشن WhoSampled دسترسی داشته باشند.
حذف تبلیغات و رایگان شدن خدمات
در بیانیهای که WhoSampled درباره این ادغام منتشر کرد، آمده است که برند و پلتفرم مستقل آنها پس از نهایی شدن قرارداد همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. با این حال، پیوستن به کسبوکارهای بزرگ اسپاتیفای تغییرات مثبتی برای کاربران به همراه دارد. طبق اعلام این شرکت، سرعت بررسی و تایید محتوای ارسالی کاربران افزایش مییابد، تبلیغات نمایشی سایت در هفتههای آینده حذف خواهد شد و دانلود اپلیکیشن موبایل به همراه اشتراکهای آن کاملا رایگان میشود.
تیم WhoSampled در این باره نوشت: «در گفتگوهای اخیر با اسپاتیفای مشخص شد که ما باوری مشترک به قدرت بافت و زمینه موسیقی داریم و چشماندازی یکسان برای کمک به شنوندگان جهت درک عمیقتر آهنگهای مورد علاقهشان دنبال میکنیم.»