تازهترین رویداد تپسل برانچ، روز دوشنبه با موضوع صنعت بازی ایران و با حضور فعالان این صنعت برگزار شد. فعالان صنعت بازی ایران در این رویداد به مهمترین چالشهای این حوزه از جمله مهاجرت نیروی متخصص و کمبود نیروی انسانی، فیلترینگ و نبود سرمایهگذاری پرداختند.
رویداد تپسل برانچ روز گذشته، ۲۶ شهریور با حضور فعالان صنعت بازی ایران برگزار شد. در این رویداد حاضران با مروری بر وضعیت صنعت بازی در ایران و جهان، به بررسی چالشها و مشکلات این صنعت پرداختند.
در ابتدای این رویداد، احمد عطارزاده، مدیر ارشد بازاریابی تپسل گفت: «تپسل برانچ، رویدادی است که از ابتدای امسال شروع به کار کرده است و در صنایع مختلف رویدادهای خود را برگزار میکند. امروز هم به صنعت بازی میپردازد.»
او در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور گفت: «تلاش ما در مجموعه تپسل این است که به رشد اقتصاد دیجیتال کمک کنیم. آنچه که برخی از سهم چهار درصدی اقتصاد دیجیتال از GDP میگویند، اسمی است.»
۲ میلیارد گیمر در جهان
عطارزاده توضیح داد: «در سال ۲۰۲۰، بازار جهانی بازیها درآمدی معادل ۱۵۹.۳ میلیارد دلار تولید کرد. تعداد تخمینی گیمرها در سطح جهان حدود ۲.۷ میلیارد نفر است. در ایران هم طبق آخرین آمارهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۰ میلیون گیمر داریم. این آمارها نشان از بزرگی بازار صنعت بازی میدهد؛ بازاری که ظرفیت رشد بسیار زیادی دارد.»
او گفت: «یکی از بهترین مدلهای بیزینس برای بازیها، درآمد از طریق تبلیغات است. موضوعی که تپسل و این صنعت را به هم گره میزند. ما برای بازی «آمیرزا» گزارشی تهیه کردیم. این فرصت برای بازیگران و انجمنها در تپسل فراهم است. چنین گزارشهایی به آنها امکان چانهزنی با دولت را میدهد.»
افزایش مهاجرت و کمبود نیروی متخصص در صنعت بازی
در ادامه رویداد تپسل برانچ نیز ابوالفضل صادق، مدیرعامل استودیو تترو پازل گفت: «مسئله اصلی که بازیسازان با آن مواجه هستند، فیلترینگ گوگل پلی است. امیدوارم که در دولت جدید شاهد اتفاقات خوبی از جمله برداشتن گوگل پلی باشیم.»
او ادامه داد: «از جمله مسائل بسیار مهم دیگر این صنعت افزایش مهاجرت و کمبود نیروی انسانی است که بازیسازان با آن مواجه هستند و هر سال بدتر میشود. شرکتهای بازیسازی در حال از دست دادن نیروهای خود هستند. جذب نیروی متخصص بسیار دشوار شده است، دستکم برای ما اینگونه است.»
درآمد صنعت بازی از تبلیغات
محمد زهتابی، مدیر استودیوی بازیهایی پاییزان نیز در ادامه این رویداد درباره چالشهای این حوزه گفت: «یکی از مسائلی که فکر میکنم همه بازیسازان با آن مواجه هستند، سهم درآمد از تبلیغات است. در دنیا حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد درآمد یک شرکت بازیسازی از تبلیغات است، در ایران اما این سهم ۱۰ تا ۲۰ درصد است. این چالشی است که امیدوارم با همکاری تپسل بتوانیم برای آن راهحلی پیدا کنیم.»
محسن تسخیری، مدیرمحصول اپلیکیشن پنکو هم در ادامه بررسی چالشهای این صنعت گفت: «همانطور که دوستان دیگر هم اشاره کردند، تحریم و فیلترینگ از جمله چالشهای این صنعت است. اما مسئله دیگری که موجب شده صنعت بازی ایران آنطور که باید رشد نکند، بحث ارتباطات بینالمللی است. از جنبههای مختلف کانال توزیع، پرداخت، نیروی انسانی و… به دلیل شرایط تحریمی متاسفانه نمیتوانیم جهانی فکر کنیم. محدود شدن به داخل کشور موجب میشود که شرکتهای بازیسازی نتوانند رشد زیادی داشته باشند.»
نبود سرمایه، بلای بزرگ درست میکند
حسین ابرار، سرپرست تیم بازیسازی ارکا گیمز در ادامه صحبتهای فعالان این صنعت گفت: «مشکل اصلی صنعت ما سرمایه است. قطعا بازی از قدیم در ایران بوده، اما حدود یک دهه است که این صنعت در کشور ما به صورت جدی دنبال میشود. اما ما هنوز موفق نشدهایم سرمایه خوبی را وارد این صنعت کنیم، مادامی هم که این اتفاق نیفیتد، هر چالش کوچکی میتواند تبدیل به یک بلای بزرگ شود.»
امین شهیدی، مدیر استودیو بلک کیوب گیمز نیز توضیح داد: «یکی از اولین نکاتی که برای این صنعت باید مورد توجه قرار بگیرد، برگزاری نشستها و دورهمیهای اینچنینی و به اشتراکگذاری دستاوردها تیمها با یکدیگر است. این موضوع میتواند قدرت بازیساز را بیشتر کند. قدرت بازیساز هم چانهزنی با حکمران، جذب و گردش سرمایه و… بیشتر میکند.»
شهره اسماعیلی، پروداکتمنیجر استودیو بازیسازی کاریزما هم در ادامه این رویداد گفت: «مشکلات بسیار زیاد است، اما باید نوک پیکان را به سمت خودمان یعنی فعالان این صنعت بگیریم. کمبود دانش و نیروی انسانی را داریم، اما تا زمانی که دانش خود را با هم به اشتراک نگذاریم، چگونه میتوان از این موانع عبور کرد؟»
احسان سلیمانیان، مدیر مارکتینگ شرکت مدریک نیز گفت: «به چالشهای مارکتینگ اشاره میکنم. تسهیلات زیادی برای مارکتینگ بازی وجود ندارد. عملا به دلیل کوچکتر بودن این صنعت در ایران، امکان رقابت با کسبوکارهای دیگر را نداریم. این معضل بزرگی برای ماست که جذب مخاطب را برای ما بسیار دشوار میکند. بنابراین درآمد ما از کاربر هم زیاد نیست. پلتفرمهای تبلیغاتی اگر تسهیلات بیشتری برای صنعت گیم داشته باشند، کمکی به این صنعت است.»
چرا سرمایهگذاری در صنعت بازی کم است؟
یکی از مهمترین مسائلی که صنعت بازی در ایران با آن مواجه است، سرمایهگذاری است. امین فروغی، مدیرعامل فانتوری هم در پایان این رویداد و در این مورد گفت: «دوستان دیگر به چالشهای مهم این صنعت از جمله سرمایه اشاره کردند که با آن موافق هستم. سرمایه به این صنعت نمیآید. خیلی کم میشنویم که سرمایهگذاری خوب و چشمگیری به صنعت بازی در ایران آمده باشد. بازیسازان نمیتوانند با کسبوکارهای دیگر در حوزه تبلیغات رقابت کنند که باز هم به موضوع داشتن سرمایه برمیگردد.»
اما چرا سرمایهگذاری در این صنعت کم است؟ فروغی در این مورد میگوید: «در گزارش یکی از پلتفرمهای داخلی آمده است که در سال ۹۹ تسویه استورها با بازیسازها حدود ۸۰ میلیارد تومان بود. اگر فرض بر این باشد که سالانه ۵۰ درصد هم رشد کرده باشد، به عددی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان میرسیم. اگر هم فرض بگیریم که درآمد از طریق تبلیغات هم همین میزان باشد، این رقم به زحمت به ۱۰۰ میلیون دلار میرسد. به عبارتی بازار این صنعت به اندازهای کوچک است که سرمایه هم وارد شود، سود آن به کدام طرف برسد؟»
مدیرعامل فانتوری گفت: «دلیل کوچک ماندن این بازار لوکال بودن آن است. به نظرم دیگر اعتماد به نفس خود را برای آنکه در بازار جهانی کار کنیم، از دست دادهایم. به واسطه آنکه نشر بینالملل داریم، نگاه جهانی شدن دیگر نیست، انگار دیگر ناامید شدهایم. برای اینکه این صنعت در ایران بزرگ شود، راهی نداریم جز اینکه به بازار جهانی وصل شویم.»
مطالب مرتبط
مدرسه متفاوت دانشآموزان بلوچستانی
دیوان عدالت اداری: فعالیت پلتفرمهای عرضه دارو مغایر با قانون نیست
اسمایلینو گزارش «هوش مصنوعی زاینده برای مدیران عامل» را با حمایت فناپ منتشر کرد
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
بلو؛ تنها نماینده نئوبانکهای ایرانی در برلین
پادکست زوم