مدیرعامل جدید تپسی اعلام کرد که تپسی به «گروه تپسی» تبدیل خواهد شد و سوپراپلیکشن تپسی از یکم مرداد ۱۴۰۳ آغاز به کار میکند. به گفتهی او کسبوکارهای دیگر گروه گلرنگ همچون دارتیل، افود، اکالا و باقی آنها زیر چتر سوپراپ تپسی فعالیت خود را ادامه خواهند داد.
به گزارش استارتاپ۳۶۰، مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل جدید تپسی در نشست خبری امروز این شرکت اعلام کرد که تپسی به «گروه تپسی» تبدیل میشود و از فردا یکم مرداد، سوپر اپلیکیشن تپسی در دسترس کاربران قرار میگیرد. به گفته حسینی «افود» به «تپسیفود» ریبرند میشود؛ «دارتیل» به «تپسیشاپ» و «اکالا» نیز سرویس سفارش سوپرمارکتی تپسی خواهد شد. در واقع اکالا هنوز ریبرند نشده و کماکان به صورت مجزا و هم از طریق سوپراپ تپسی فعالیت میکند.
در سوپر اپلیکیشن تپسی «تپسیفود» جای «افود» را میگیرد
مدیرعامل تپسی تصریح کرد: «تمام کارهایی را که در این مدت انجام دادهایم، ذیل یک چتر تجمیع میکنیم تا همافزایی ایجاد کنیم.» به گفته سیدحسینی، در مرحله نخست سرویسهای سفارش غذا و سوپرمارکت برای بخشی از کاربران در دسترس خواهد بود.
حسینی اعلام کرد که از این پس «اُفود» از دسترس خارج میشود و کاربران آن از طریق سوپر اپلیکیشن تپسی به «تپسیفود» دسترسی خواهند داشت و این سرویس از فردا در مشهد در دسترس قرار میگیرد. همچنین «دارتیل» به «تپسیشاپ» تغییر میکند.
به گفته مدیرعامل تپسی «افود» که به «تپسیفود» ریبرند شد، پیشتر کار خود را در تهران آغاز کرده و در مرحله جذب وندور (رستورانها و توزیعکنندههای غذا) است. حسینی اعلام کرد تپسیفود از شهریور ماه ۱۴۰۳ فعالیت خود را به طور رسمی در تهران آغاز میکند و سفارش کاربران را میپذیرد.
او در خصوص انحصاری که در بازار غذا شکل گرفته بیان کرد: «قراردادهای خاص رقیب با رستورانها، چالش جدی ماست. برای مقابله با این وضعیت از همه امکاناتمان استفاده میکنیم. اگر جایی فرصتی وجود داشته باشد که این موانع را برداریم، این کار را میکنیم. در این مسیر از امکانات قانونی هم استفاده میکنیم، اما به آن بسنده نمیکنیم.»
حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه چگونه قصد دارند توسط دارتیل که به تپسیشاپ ریبرند شده، سهم بازار بالای رقبایی مثل دیجیکالا را تصاحب کنند، توضیح داد: «قطعا مسیر سختی را پیش رو داریم. به جز بخش گروسری در بقیه بخشها سهم قابل توجهی نداریم. در ابتدا بیزینسمدل دارتیل شبیه دیجیکالا بود، اما حالا تمرکز تپسیشاپ را روی Neighborhood Delivery (تحویل سریع سفارشها از طریق وندورهای محلی) گذاشتهایم. خود دیجیکالا روی این بخش کار کرده، اما سهم قابل توجهی نگرفته است. ما با تمرکز بر وندورهای محلی با سرعت بالا و زیر ۲ ساعت سفارش را تحویل میدهیم که کار بسیار سخت و دشواری است.»
آیا «تپسیفود» میتواند به رقیب «اسنپفود» تبدیل شود؟
مدیرعامل تپسی درباره ورود جدی به بازار غذا گفت: «اسنپفود بیان کرد ما دوست نداریم رقیب جدید وارد این حوزه شود، اما به نظرم ورود و رقابت ما به آنها کمک میکند.»
حسینی در خصوص افزایش سرمایه اخیر تپسی که قرار است سرمایه آن از ۲۴۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد گفت طرح توجیهی آن به زودی منتشر میشود و منابع جدید برای توسعه سرویسهای جدید استفاده خواهد شد.
سهم ۹۲ درصدی اسنپ با کمک کشورهای همسایه؟!
مدیرعامل تپسی در مورد ادعای سهم ۹۲ درصدی اسنپ از بازار تاکسی آنلاین کشور که اخیرا در گزارش سال آن منتشر شد، بیان کرد: «سهم بازاری که اسنپ اعلام کرده با محاسبات ما همخوانی ندارد. شاید راید (سفرهای) کشورهای همسایه را هم در آن جمع زدهاند و به این رقم رسیدهاند!» او تصریح کرد: ما وقتی دادههای اسنپ را با دادههای خودمان مقایسه میکنیم متوجه میشویم که دادهها زیاد با دادههای ما هماهنگ نیست؛ ما میدانیم سهم خودمان در تاکسی اینترنتی طی این دوره ۲ برابر شده است، اما باز رقیب از افزایش سهم بازار صحبت میکند.
حسینی گفت قصد ندارند تعداد سفارشهای سرویس غذا را در گزارشهای مالی و کدالشان منتشر کنند. او گفت اگر رقبای ما شفاف بودند ما نیز شفاف اعلام میکنیم.
اسنپگروسری تقریبا به اندازه اکالا سفارش دارد
مدیرعامل تپسی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مزیت و چگونگی سهم گرفتن تپسی در بازار محصولات FMCG و سوپرمارکتی بیان کرد: «اسنپگروسری (سرویس سوپرمارکتی اسنپ) تقریبا به اندازه اکالا سفارش دارد. ما حتی در مقاطعی لیدر این مارکت (سوپرمارکتی) شدیم و سهم بازارمان برابر است. امروز بسیاری از سوپرمارکتهای محلی به اکالا اضافه شدهاند و به غیر از افق کوروش، فروشگاههای دیگری نیز با اکالا همکاری میکنند. گزارش سالانه اکالا به زودی منتشر میشود و بیانگر همین نکات است.» حسینی همچنین اعلام کرد تا جایی که به رشدشان کمک کند، امکان «حمل رایگان» را در سرویس اکالا ادامه خواهند داد.
سرویسهای سلامت و سفر و گردشگری در گامهای بعدی گروه تپسی
مدیرعامل تپسی درباره سرویسهای سلامت و سفر و گردشگری سوپر اپلیکیشن تپسی نیز توضیحاتی را ارایه داد. او بیان کرد که در زمان مناسب توضیح بیشتری در مورد سرویس سلامت گروه تپسی ارایه میشود، اما گام اول آن توزیع دارو است و سپس سرویسهای پزشکی به آن افزوده خواهد شد.
حسینی در خصوص سرویس گردشگری که قرار است توسط استارتاپ «شب» روی پلتفرم تپسی ارایه شود، گفت: «شب و توسعه گردشگری جز سرویسهای کلیدی برای شروع سوپراپ نیست. ما باید به فکر منابعمان باشیم و شب جز کسبوکارهایی نیست که در کنترل کامل گروه صنعتی گلرنگ باشد. ما قرار است کسبوکارهایی را وارد سوپراپ تپسی کنیم که در کنترل کاملمان باشد.»
او در خصوص سرویس تپسی مدرسه که سال گذشته تبلیغات زیادی برای آن صورت گرفت، گفت: با توجه به تمرکز روی راید کلاسیک، سرویس تپسی مدرسه را امسال ارایه نمیدهیم. چون سال گذشته به کاربران ما آسیب زد.
مدیرعامل تپسی همچنین از اضافه شدن سرویس حمل مسافر به پیک موتوری تپسی خبر داد، اما گفت که در برنامه کوتاه مدتمان نیست ولی این خلا را شناسایی کردیم.
نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی در این مراسم در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام گزینه «عجله دارم» بیان کرد که در حال پیگیری آن هستند اما نهادهای متولی هنوز به جمعبندی نهایی در این خصوص نرسیدهاند.
دلیل ورود گلرنگ به تپسی چه بود؟
مدیرعامل تپسی توضیحاتی هم درباره ورود گلرنگ به این مجموعه داد و گفت: «اگر به تاریخچه فعالیتهای گلرنگ نیز نگاهی بیندازیم، همیشه شواهدی از تلاش برای نزدیک شدن به مشتری و ورود به خردهفروشی و توزیع دیده میشود. پشتیبانی در تامین، پشتیبانی در عملیات و پشتیبانی در تقاضا بخشهایی بود که به جد آن را دنبال کردیم و سرمایهگذاری در زیرساختها و لجستیک و خرید تپسی و الوپیک نیز در همین راستا و تکمیل زنجیره ارزشمان بود. علاوه بر اینکه تپسی ویژگیهای خاصی مثل تیم متخصص و قوی، هوش مصنوعی مقیاس پذیر، زیرساخت فنی و مناسبی داشت که برای رسیدن به اهدافمان مناسب بود و ورود گلرنگ در تپسی به همین دلایل بود.»
حسینی در ادامه تپسی، اکالا، افود، دارتیل، الوپیک، زپاکسپرس و موتوپیک تپسی را چرخه پلتفرمی کسبوکارهای گلرنگ دانست و تشریح کرد: «هدف از رونمایی جدید از هویت گروه تپسی ایجاد همافزایی و رسیدن به مجموعه یکپارچهای از کسبوکارها بوده است. راهبری، نظارت کنترل و کمک به تسهیلگری، یکپارچه کردن کسبوکارهای پلتفرمی زیر چتر واحد، تسریع در رسیدن به اهداف گروه در بازار کسبوکارهای پلتفرمی، استفاده از همافزایی شرکتهای این حوزه برای توسعه نیز بخش دیگری از اهدافی است که ما در این باره دنبال میکنیم.»
مطالب مرتبط
رویداد رونمایی از «تکراسا اینسایت» و انتشار گزارش «تکنولوژیهای بازاریابی ایران ۱۴۰۳» برگزار شد
شکایت تپسی از اسنپ به دلیل ایجاد انحصار در سفارش آنلاین غذا
رشد ۱۱۵ درصدی تپسی نسبت به دوره مشابه سال گذشته
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
بلو؛ تنها نماینده نئوبانکهای ایرانی در برلین
پادکست زوم