«تکنوگروپ»، مالک پلتفرم تجارت الکترونیک «تکنولایف»، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود را منتشر کرد. این گزارش در حالی تصویری از رشد پایدار این گروه ارایه میدهد که به گفته «حسین حیدر»، مدیر عامل هلدینگ، سال گذشته با چالشهایی نظیر تورم ساختاری، کاهش قدرت خرید و تغییر الگوی مصرف مشتریان به سمت کالاهای اساسی همراه بوده است.
حیدر در پیام خود تاکید کرد که تکنولایف، به عنوان یک شرکت «کاملا خصوصی و خانوادگی»، مسیری متمایز را دنبال میکند و رویکرد آن، رقابت با سایر فعالان نیست، بلکه تمرکز بر مسیر توسعهای خود و افزایش سهم بازار است.
سهم ۵ درصدی تکنولایف از ایکامرس ایران و ۱۵ درصد از بازار دیجیتال
بر اساس آمارهای شفاف این گزارش، تکنولایف اکنون دستاورد قابل توجهی در بازار تجارت الکترونیک ایران کسب کرده است. این پلتفرم حدود ۵ درصد از سهم کل بازار ایکامرس (تجارت الکترونیک) ایران را در اختیار دارد.
این سهم در بازار تخصصی فروش آنلاین کالاهای دیجیتال به مراتب بیشتر است و به ۱۵ درصد میرسد. به عبارت دیگر، گزارش ادعا میکند که از هر هفت ایرانی که کالای دیجیتال را آنلاین میخرند، یک نفر مشتری تکنولایف است.

این سهم بازار با اتکا به پایگاه کاربری گستردهای به دست آمده است. تکنولایف در پایان سال ۱۴۰۳، بیش از ۵ میلیون کاربر فعال داشته که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد کرده است. این پلتفرم همچنین رشد ۴۱ درصدی فروش در سال ۱۴۰۳ (نسبت به ۱۴۰۲) و رشد ۱۶۵ درصدی فروش در دو سال اخیر را ثبت کرده است. تعداد کل سفارشها نیز با رشد ۷۲ درصدی از ۳۲۴ هزار به ۵۵۸ هزار سفارش رسیده است.
انفجار فروش اقساطی و رشد ۲۰ برابری لوازم خانگی
یکی از چشمگیرترین بخشهای گزارش ۱۴۰۳، تمرکز بر روشهای نوین فروش و دستهبندیهای جدید است. در شرایطی که قدرت خرید مشتریان با چالش روبرو بوده، فروش اقساطی تکنولایف در سال گذشته رشد ۵ برابری داشته است.
این شرکت با همکاری پلتفرمهای لندتک مانند «اسنپپی»، «دیجیپی» و «تارا»، موفق به ثبت ۲۰,۰۰۰ میلیارد ریال (دو هزار میلیارد تومان) فروش اقساطی شده است. محبوبترین گوشی در خرید اقساطی نیز «آیفون ۱۳» با ۳,۴۸۶ دستگاه فروش بوده است.
در کنار بازار سنتی موبایل (که پرفروشترین کالا در آن «ردمی نوت ۱۳ شیائومی» با فروش ۲۱,۴۵۸ دستگاه بود)، تکنولایف شاهد رشد انفجاری در دستهبندی «لوازم خانگی» بوده است. فروش این دسته محصولات رشد ۲۰ برابری نسبت به سال گذشته داشته و اکنون ۲۰ درصد از بازار تکنولایف را به خود اختصاص داده است. دستهبندی طلا نیز رشد سالانه ۶ برابری را تجربه کرده است.
در حوزه مارکتپلیس نیز تعداد فروشندگان فعال ۳ برابر شده و یک فروشنده به تنهایی موفق به ثبت گردش مالی ۳۵۰ میلیارد تومانی شده است.
تکمیل اکوسیستم با بازوهای لندتک و لجستیک
گزارش نشان میدهد که تکنوگروپ از یک فروشگاه آنلاین صرف، به یک اکوسیستم یکپارچه تبدیل شده است. «تکنوپی» (TechnoPay)، بازوی لندتک این گروه که در پاییز ۱۴۰۳ راهاندازی شد، ۴,۵۰۰ میلیارد ریال (۴۵۰ میلیارد تومان) وام به ۱۵ هزار کاربر پرداخت کرده است.
همزمان، «تکنو اکسپرس» به عنوان بازوی لجستیکی گروه در تابستان ۱۴۰۳ ایجاد شد و در طول سال بیش از ۱ میلیون محموله (شامل سفارشهای تکنولایف و مشتریان خارجی) ارسال کرده است. این بخش، سریعترین زمان تحویل (۴ ساعت در تهران) و میانگین زمان تحویل ۲ روزه در سراسر کشور را ثبت کرده و به ۱۳۱۷ شهر ایران ارسال داشته است.
در بخش پشتیبانی نیز، تکنولایف با مدیریت یک میلیون تماس ورودی، میانگین زمان انتظار ۵۷ ثانیه را ثبت کرده و به شاخص رضایت مشتری (NPS) ۵۴ دست یافته است.
در نهایت، تکنوگروپ اهداف کلیدی خود برای سال آینده را افزایش ۲ برابری فروش کل، توسعه فروش در شهرهای کوچک و متوسط، و افزایش ۶ برابری اعتباردهی «تکنوپی» اعلام کرده است. این گروه همچنین قصد دارد به دستهبندیهای جدیدی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، ابزارآلات و پلتفرم فروش کالای دست دوم ورود کند.
فایل کامل گزارش تکنولایف را از اینجا دریافت کنید.