انتقاد مدیرعامل تلگرام از سیستم آموزشی غرب در پی رشد دیپ سیک

پاول داروف، بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام، طی پیامی در کانال شخصی تلگرام خود، سال نو چینی را تبریک گفت و از نظام آموزشی غرب انتقاد و دیپ سیک را تحسین کرد.

او در ادامه پیام خود نوشت:

پس از موفقیت استارتاپ چینی DeepSeek، بسیاری از سرعت پیشرفت چین در هم‌سطح شدن با ایالات متحده در حوزه هوش مصنوعی شگفت‌زده شده‌اند. با این حال، پیشرفت چین در کارایی الگوریتمی از هیچ به دست نیامده است. دانش‌آموزان چینی سال‌هاست که در المپیادهای بین‌المللی ریاضی و برنامه‌نویسی، عملکرد بهتری نسبت به سایر کشورها دارند.

وقتی صحبت از پرورش استعدادهای برجسته در ریاضیات و علوم می‌شود، نظام آموزش متوسطه چین برتر از نظام‌های غربی است. این نظام رقابت شدیدی را در میان دانش‌آموزان ترویج می‌کند، اصلی که از الگوی بسیار کارآمد شوروی به عاریت گرفته شده است.

در مقابل، بیشتر مدارس غربی رقابت را دلسرد می‌کنند و اعلام عمومی نمرات و رتبه‌های دانش‌آموزان را ممنوع ساخته‌اند. منطق چنین رویکردی قابل درک است — حفاظت از دانش‌آموزان در برابر فشار یا تمسخر. اما این تدابیر، به‌طور قابل پیش‌بینی انگیزه بهترین دانش‌آموزان را نیز تضعیف می‌کند. پیروزی و شکست دو روی یک سکه‌اند؛ اگر بازندگان حذف شوند، برندگان هم حذف خواهند شد.

برای بسیاری از دانش‌آموزان، انگیزه پیشرفت در دبیرستان از تلقی آن به‌عنوان یک بازی رقابتی ناشی می‌شود و تلاش برای کسب رتبه نخست در برابر رقبای قدرتمند را برمی‌انگیزد. حذف شفافیت در عملکرد دانش‌آموزان می‌تواند دبیرستان را برای نوجوانان بلندپرواز بی‌معنا کند. جای تعجب نیست که بسیاری از نوجوانان بااستعداد، اکنون بازی‌های رقابتی را از درس و مدرسه جذاب‌تر می‌بینند — دست‌کم در بازی‌های ویدیویی، رتبه هر بازیکن به‌طور آشکار مشخص است.

اینکه به همه دانش‌آموزان بگوییم صرف‌نظر از عملکردشان قهرمان هستند، شاید در نگاه نخست مهربانانه به نظر برسد — اما کافی است در نظر بگیرید که واقعیت چگونه پس از فارغ‌التحصیلی، این توهم را به‌سرعت در هم می‌شکند. واقعیت، بر خلاف سیاست‌های ظاهراً خیرخواهانه مدارس، دارای نمرات و رتبه‌بندی‌های علنی است — چه در ورزش، چه در تجارت، چه در علم و چه در فناوری. شاخص‌های هوش مصنوعی که برتری DeepSeek را نشان می‌دهند، نمونه‌ای از همین رتبه‌بندی‌های عمومی‌اند. و رتبه‌بندی‌های بیشتری هم در راه است. اگر نظام آموزش متوسطه ایالات متحده اصلاحات بنیادین را تجربه نکند، به نظر می‌رسد سلطه فزاینده چین بر فناوری اجتناب‌ناپذیر باشد.

link

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم