تسلا بالاخره وارد هند شد؛ پایانی بر ۹ سال انتظار

بالاخره پس از ۹ سال انتظار و تاخیرهای مکرر، شرکت تسلا نخستین نمایشگاه خود را در هند افتتاح کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اولین بار در آوریل ۲۰۱۶ از ورود این شرکت به یکی از بزرگترین بازارهای خودروی جهان خبر داده بود.

این نمایشگاه که تسلا آن را «مرکز تجربه» می‌نامد، در مجتمع تجاری میکر مکسیتی در منطقه مرکزی باندرا کورلا بمبئی قرار دارد. در این مرکز، مدل Y تسلا در دو نسخه دیفرانسیل عقب (RWD) و دیفرانسیل عقب با برد بلند، که از شانگهای وارد شده‌اند، به نمایش گذاشته شده است.

مدل Y دیفرانسیل عقب با قیمت ۵,۹۸۹,۰۰۰ روپیه (حدود ۶۸,۰۰۰ دلار) و نسخه برد بلند آن با قیمت ۶,۷۸۹,۰۰۰ روپیه (حدود ۷۹,۰۰۰ دلار) عرضه می‌شوند. تسلا همچنین پکیج رانندگی کاملا خودکار را با هزینه ۶۰۰,۰۰۰ روپیه (حدود ۷,۰۰۰ دلار) به عنوان افزودنی ارایه می‌دهد.

مشتریان هندی از امروز می‌توانند با پرداخت ودیعه غیرقابل استرداد ۲۲,۲۲۰ روپیه (حدود ۲۶۰ دلار) برای ثبت سفارش مدل Y در دهلی، گورگائون و بمبئی اقدام کنند. انتظار می‌رود تحویل نسخه دیفرانسیل عقب در سه‌ماهه سوم و نسخه برد بلند دیفرانسیل عقب در سه‌ماهه چهارم سال جاری آغاز شود.

تسلا پیش از آغاز تحویل خودروها، متعهد شده است که چهار ایستگاه شارژ شامل ایستگاه‌های سوپرشارژر و شارژرهای مقصد را در بمبئی و دهلی نصب کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود دومین فروشگاه این شرکت در دهلی نیز تا پایان ماه جاری میلادی افتتاح شود. این خودروساز همچنین قصد دارد پس از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد هند و اتحادیه اروپا، خودروها را از کارخانه خود در برلین نیز وارد کند.

هند، پس از چین، آمریکا و ژاپن، چهارمین بازار بزرگ خودروی جهان است و سالانه نزدیک به ۶ میلیون خودرو در این کشور تولید می‌شود. با این حال، سهم خودروهای برقی در این بازار نسبتا کوچک است. هند برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰، ۳۰ درصد از کل فروش خودروهای خود را به خودروهای برقی اختصاص دهد.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ برنامه‌های خود را برای عرضه مدل ۳ تسلا در هند و شبکه سوپرشارژر محلی اعلام کرده بود. حتی این شرکت ۱۰۰۰ دلار ودیعه از مشتریان احتمالی هندی دریافت کرد که اخیرا به دلیل عدم قطعیت در زمان عرضه، بازگردانده شد. ماسک چندین بار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و مقامات ارشد او درباره برنامه‌های تسلا گفت‌وگو کرده بود.

در سال ۲۰۲۴، دهلی نو تعرفه‌های واردات خودروهای برقی را کاهش داد. تسلا مدت‌ها بود که نگرانی خود را از تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی واردات خودرو در هند مطرح کرده بود. این در حالی است که تانجا، مدیر ارشد مالی تسلا، بازار هند را با وجود عوارض سنگین همچنان “بسیار جذاب” توصیف کرده بود. ماه گذشته، وزیر صنایع سنگین هند، اچ.دی. کوماراسوامی، تایید کرد که تسلا “علاقه‌ای به آغاز تولید در هند ندارد.”

ورود تسلا به هند در حالی است که این شرکت با چالش‌های سختی در بازارهای اصلی خود از جمله چین، اروپا و آمریکا روبرو است. رقبای محلی، از جمله BYD، در حال کاهش سهم بازار تسلا در چین هستند. در سه‌ماهه دوم، تحویل جهانی تسلا با ۱۳ درصد کاهش به ۴۴۳,۹۵۶ دستگاه رسید که سومین کاهش متوالی فصلی است.

 

منبع خبر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید