مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها

مهم ترین دلایل شکست استارتاپ ها

بررسی دقیق مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها نه تنها برای کارآفرینان تازه‌کار، بلکه برای سرمایه‌گذاران و حتی تیم‌های باتجربه نیز حیاتی است. شناخت این عوامل به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با دیدی واقع‌بینانه‌تر برنامه‌ریزی کنند، منابع خود را بهینه مصرف کنند و استراتژی‌هایی را اجرا کنند که ریسک‌های مسیر را به حداقل برساند.

در سال‌های اخیر داشتن یک کسب و کاری مستقل و یا راه اندازی استارتاپ به یکی از پرطرفدارترین مسیرهای کسب درآمد میان افراد تبدیل شده است. بسیاری از کشورهای متخلف دنیا به افراد دارای ایده های جدید ویزای استارتاپ ارائه می‌دهند و حتی در آنها سرمایه گذاری می‌کنند. اما در این میان، بسیاری از استارتاپ‌ها به دلایل مختلف مانند کمبود سرمایه و یا مسیر اشتباه، با شکست مواجه می‌شوند و به نتایج دلخواه خود نمی‌رسند.

بررسی دقیق مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها نه تنها برای کارآفرینان تازه‌کار، بلکه برای سرمایه‌گذاران و حتی تیم‌های باتجربه نیز حیاتی است. شناخت این عوامل به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با دیدی واقع‌بینانه‌تر برنامه‌ریزی کنند، منابع خود را بهینه مصرف کنند و استراتژی‌هایی را اجرا کنند که ریسک‌های مسیر را به حداقل برساند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها بپردازیم و نقشه‌ی راهی روشن برای کسانی بسازیم که می‌خواهند در مسیر پرچالش کارآفرینی، احتمال موفقیت خود را افزایش و احتمال شکست را کاهش دهند.

انتخاب کسب و کار نادرست و بی‌توجهی به بازار

پیش از راه‌اندازی هر نوع کسب و کار در هر کشور، چه کوچک چه بزرگ، چیزی که باید به آن توجه کنید نیاز بازار و جامعه هدف است. از اولین و مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ ها همین شناخت ناکافی از تقاضای بازار و مبهم بودن جامعه هدف آن استارتاپ است. بنابراین اقدامی که نیاز است در مراحل اولیه انجام دهید این است به چند سوال زیر پاسخ دهید:

  • جامعه هدف من چه کسانی هستند؟
  • این کسب و کار چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
  • آیا برای این مشکل راه حل‌های بهتر وجود دارد؟
  • آیا این مشکل آنقدر مهم است که راه حل بخواهد؟

جامعه هدف را با چندین فاکتور باید مشخص کرد. این فاکتورها شامل سن، جنسیت، فرهنگ و کشور، طبقه اجتماعی و وضع مالی می‌شوند.

مدیریت ضعیف و الگوهای نامرتب برای پیشرفت

یکی دیگر از دلایل مهم شکست در مسیر راه‌اندازی یک کسب و کار، مدیریت ضعیف برنامه‌های بیزنسی یا نداشتن برنامه و الگوهای مشخص و مرتب برای پیش‌برد اهداف است.

هنگامی که شما قصد دارید یک بیزنس را به صورت جدی راه‌اندازی کنید، پس از شناخت بازار هدف و ایده‌پردازی حالا نوبت برنامه‌ریزی برای انجام دادن کارها به ترتیب درست است. ساختن و به نتیجه رساندن یک کسب و کار نیاز به برنامه های بلندمدت دارد. شما نباید تحت تاثیر داستان‌های موفقیت یک شبه قرار بگیرید و برای نتیجه عجله کنید. مخصوصا هنگامی که بیزنس شما در کشوری دیگر تأسیس شود، بدست آوردن نتیجه دلخواه کمی بیشتر طول می‌کشد. با این حال برخی کشورها مانند امارات امکان تاسیس شرکت مجازی را فراهم کرده‌اند که این موضوع هم از هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کند و هم نسبت به شناخت کسب و کارهای حضوری، زمان کمتری می‌برد.

انتخاب افراد نادرست برای تشکیل تیم

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ ها، انتخاب افراد نادرست برای شراکت و تشکیل تیم است. موارد زیادی است که در آن دو نفر نمی‌توانند باهم به توافق برسند و به همین دلیل شراکت آن دو کاری اشتباه خواهد بود. این موضوع می‌تواند با توجه به موارد زیر اتفاق افتد:

  • افراد اهداف متفاوتی دارند
  • افراد ارزش‌های متفاوتی دارند
  • افراد متخصص حوزه نیستند
  • افراد قابل اعتماد نیستند

برندسازی و ساختن چهره اشتباه از بیزنس

هنگامی که قصد دارید کسب و کار خود را به جامعه‌ای جدید مخصوصا در کشورهای خارجی بشناسانید، برندسازی تبدیل به فرشته نجات و یا داس مرگ بیزنس شما خواهد شد. برندسازی یکی از مهم‌ترین مراحل نشان دادن کسب و کار شما به جامعه هدفتان است. این کار شامل موارد زیر می‌شود.

  • انتخاب هدف و لحن برند
  • انتخاب رنگ نشان دهنده بیزنس
  • انتخاب داستان برند یا برنداستوری
  • انتخاب شعار تبلیغاتی
  • انتخاب نام برند و کسب و کار

هنگام برندسازی، نه تنها باید به هدف و رسالت کسب و کار خود توجه کنید؛ بلکه باید به قوانین راه‌اندازی بیزنس در کشور مقصد نظیر قوانین انتخاب نام شرکت و طراحی لوگوی کسب و کار توجه کنید.

در نظر نگرفتن هزینه‌های غیرقابل پیش بینی

هر کسب و کاری برای زنده شدن نیاز به سرمایه اولیه دارد. حدود ۲۹٪ از کسب و کارهای نوپا به دلیل مدیریت نادرست هزینه‌ها و نداشتن سرمایه کافی، شکست می‌خورند. هر کشور و هر حوزه بیزنس، یک سرمایه پایه مشخص دارد که اگر کار خود را با کمتر از آن شروع کنید، احتمال شکست خوردنتان بالا خواهد بود.

برای جلوگیری از شکست استارتاپ به دلیل سرمایه می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید.

  • روی بازار هدف تحقیقات عمیق انجام دهید
  • حاشیه سودهای مختلفی را برای خود داشته باشید
  • با کمک ایده خود، یک سرمایه‌گذار پیدا کنید
  • برای تمام هزینه‌های ممکن برنامه‌ریزی کنید
  • در طول مسیر کسب و کار انعطاف‌پذیر باشید

با عمل به موارد بالا، شما می‌توانید احتمال شکست خورد کسب و کار خود را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورید. همچنین اگر به دنبال ثبت بیزنس خود در فضای جهانی هستید اما نمی‌توانید از پس سرمایه‌های چند ده میلیاردی برآیید، می‌توانید از برنامه‌های استارتاپی که ارزانترین کشورها برای ثبت شرکت ارائه داده‌اند بهره ببرید.

 

بازاریابی و مارکتینگ ضعیف و بی‌توجهی به تقاضا

وقتی یک استارتاپ، مخاطب هدف خود را به درستی نشناسد، بازاریابی عملاً بی‌فایده است. نشناختن جامعه هدف یک کسب و کار به این معنی است که پیام تبلیغاتی، لحن محتوا و پلتفرم‌های انتخاب شده برای معرفی محصول با نیاز و زبان واقعی مشتریان هم‌خوان نخواهند بود. در نتیجه انرژی و بودجه صرف جذب افرادی می‌شود که علاقه‌ای به اون محصول ندارند، در حالی که مخاطب واقعی شاید هیچ وقت پیامی که قصد گفتن آن را دارید دریافت نکند.

همچنین در خیلی از موارد می‌بینیم که یک بیزنس به صدای مشتریان خود اهمیت نمی‌دهد و روند قدیمی خود را ادامه می‌دهد. عدم وجود نوآوری در محصولات و بی‌توجهی به خواسته مشتریانی که همین حالا هم به محصول شما علاقه‌مند هستند، باعث از دست رفتن مخاطب شده و یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ ها است.

انتخاب مکان نادرست برای راه اندازی کسب و کار

برخی کسب و کارها در برخی کشورها بهتر جواب می‌دهند در حالی که در دیگر کشورها، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند. برای مثال اهداف و اولویت‌های ثبت شرکت در اروپا با اولویت‌های ثبت شرکت در کشورهای عربی مانند ثبت شرکت در امارات کاملا متفاوت است. شما باید با توجه به موارد زیر، مکان راه‌اندازی را مشخص کنید.

  • حوزه کسب و کار
  • میزان سرمایه اولیه
  • فرهنگ مخاطب هدف

انتخاب مکان و فرهنگ نادرست برای داشتن بیزنس و ادامه آن، به شناخت مخاطب هدف برمی‌گردد و تقریبا نتایجی مانند اشتباه در مشخص کردن جامعه هدف و مشتریان آینده دارد. اگر شما نتوانید مکان درستی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، احتمال پیش آمدن نتیجه منفی و یا طولانی‌تر بودن روند دریافت نتایج مثبت نسبت به حالت عادی، بسیار زیاد است.

سخن آخر

در دنیای امروز بسیاری از افراد به فکر ساختن برند خود و به وجود آوردن کسب و کار و استارتاپ خود هستند. چه این کسب و کار در ایران باشد و چه در کشورهای خارجی مانند امارات و یا حتی کشورهای اروپایی مانند فنلاند، رعایت برخی نکات باعث می‌شود تا یک کسب و کار به نتیجه دلخواه رسد. با این حال کسب و کارهای زیادی هستند که در سراسر جهان شکست می‌خورند. ما در این مقاله با بررسی مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها به شما کمک کرده‌ایم تا کسب و کارتان با موفقیت به نتیجه دلخواه برسد.

منبع:

GO2TR

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید