صنعت خودرو در حال گذر از یک دگرگونی عظیم است. این تحول که بهواسطه انقلاب دیجیتال رقم خورده، موجب ظهور گرایشهای نوینی همچون خودروهای متصل، برقی، خودران و اشتراکی شده است و این فراگیریها در حال بازتعریف مفهوم خودرو و نحوه تعامل ما با آن هستند.
در میان این گرایشها، خودروهای متصل به عنوان پیشگام تحول دیجیتال در صنعت خودرو، نقشی محوری ایفا میکنند. این نوع خودروها با جمعآوری و پردازش دادهها از محیط اطراف و بهکمک اپراتورهای شبکه تلفن همراه، امکان ارائه خدمات و قابلیتهای نوینی را فراهم میکنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
تحول دیجیتال در صنعت خودرو با ارائه مزایای متعدد، نویدبخش آیندهای پایدار، ایمن و کارآمد در حملونقل است و در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی عمیقتر استراتژی و مدلهای تجاری و جایگاه شرکتهای مخابراتی و اپراتورها در صنعت خودرو متصل بپردازیم.
اکوسیستم خودرو و دادههای خودرو متصل
خودروهای متصل به فناوریای گفته میشود که بهواسطه تجهیز به سامانههای هوشمند، قادر به جمعآوری و پردازش حجم عظیمی از دادهها در لحظه هستند. این دادهها که از منابع مختلفی اعم از سنسورهای داخلی و خارجی خودرو، سامانههای ناوبری، دوربینها و شبکههای مخابراتی جمعآوری میشوند، نقشی حیاتی در ارائه خدمات و قابلیتهای نوین این نوع خودروها ایفا میکنند.
در گام اول مسیر تولید و استفاده از دادههای خودرو متصل، منابع دریافت اطلاعات قرار دارد که از بخشهای زیر تشکیل شده است:
- سیستمهای تلماتیک خودرو یا Vehicle Telematics که خود شامل ۳ بخش OBD یا عیبیابی خودرو، سیستم GPS و ناوبری و سنسورهای خودرو است.
- دادههای شبکه موبایل یا Mobile Network Data که شامل سوابق تماس و پیامرسانی و دیتا و قدرت سیگنال شبکه میشوند.
- تعاملات کاربر یا User Interaction که از سیستمهای سرگرمی و موبایل متصل به خودرو تشکیل میشود.
گام دوم چگونگی جمعآوری اطلاعات است که با کمک نصب تجهیزات، سیستمهای درونی خودرو و اتصال سلولی امکانپذیر است.
گام سوم و آخرین گام نیز استفاده از دادهها است که در دستهبندیهای زیر مورد استفاده قرار میگیرند:
- نگهداری یا تحلیل دادههای سنسور خودرو برای پیشبینی و جلوگیری از مشکلات
- ایمنی و امنیت یا فراهم کردن اطلاعات دقیق به خدمات اضطراری
- خدمات شخصیسازیشده یا سفارشیسازی تجارب کاربر براساس ترجیحات و رفتارها
- مدیریت ترافیک یا تحلیل الگوهای ترافیک برای برنامهریزی شهری
- بازاریابی و درک مشتری یا تحلیل تعاملات کاربر و درک ترجیحات
- فروش داده یا فروش به شرکتهای مختلف داخل و خارج اکوسیستم
انواع استراتژیهای شرکتهای مخابراتی و اپراتورها در صنعت خودرو متصل
همانطور که در ابتدا اشاره شد، خودروهای متصل بهعنوان پیشگام تحول دیجیتال، نقشی محوری در صنعت خودرو ایفا میکنند. این نوع خودروها با جمعآوری و پردازش دادهها از محیط اطراف بهکمک اپراتورهای مخابراتی، امکان ارائه خدمات و قابلیتهای نوینی را فراهم میکنند.
این خدمات به ۲ دسته درون خودرو و خارج از خودرو تقسیم میشوند که از خدمات درون خودرو میتوان موارد زیر را نام برد:
- سرگرمی
- ناوبری
- ایمنی
- کنترل از راه دور
خدمات خارج از خودرو هم شامل موارد زیر هستند:
- مدیریت ناوگان
- بیمه مبتنیبر استفاده (UBI) یا محاسبه حق بیمه بر اساس مسافت رانندگی شما
- ادغام با سیستم خودروهای الکتریکی
- تجزیه و تحلیل کلان دادهها
- ادغام با خدمات اضطراری
در این میان از نقش اپراتورها در صنعت خودرو متصل نباید غافل شد. شرکتهای مخابراتی با اتکا به تخصص و تجارب خود در زمینه فناوریهای مخابراتی، استراتژیهای مختلفی را برای حضور فعال در این عرصه دنبال میکنند. در این بخش به بررسی سه دسته از استراتژیهای کلیدی شرکتهای مخابراتی و اپراتورها در صنعت خودروهای متصل میپردازیم که عبارتاند از:
- استراتژی اصلی: شبکه
به دلیل داشتن زیرساختهای شبکه در شرکتهای مخابراتی، اولین و در دسترسترین نوع فعالیت در اکوسیستم خودرو متصل از طریق ارائه شبکه ممکن میشود که شامل موارد زیر است:
- ارتباطات مبتنیبر یک شبکه ارتباطی دوربرد مانند خدمات ابری
- ارتباطات مبتنیبر شبکه ارتباطی کوتاهبرد بین وسایل نقلیه نزدیک (V2V) مانند چراغ راهنمایی و عابران پیاده (V2P)
- استراتژی مجاور: خدمات ارزش افزوده (VAS)
اپراتورها در صنعت خودرو جایگاه خوبی برای مدیریت و یا ارائه خدمات ارزش افزوده (VAS) با همکاری بین مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اصلی تجهیزات (OEM یا Original Equipment Manufacturer) دارند. این شرکتها میتوانند در کنار ارائه خدمات شبکه، خدمات ارزش افزودهای نظیر خدمات بازیابی خودروی گمشده یا دزدیده شده، بیمه مبتنی بر استفاده، نظارت بر مکان خودرو، راهحلهای امنیتی خودرو و دستگاه، مدیریت داده در حسگرهای اینترنت اشیا و خدمات مدیریت ناوگان را نیز در اختیار کاربران بگذارند.
- استراتژی آینده: دادهها
پس از اتصال خودروها و ارائه سرویسهای مختلف، دادههای زیادی از کاربران و خودروها جمعآوری میشود که قابل استفاده هستند و اپراتورها در صنعت خودرو متصل میتوانند طبق جایگاه خود به دادههای مختلفی دسترسی داشته باشند. برای مثال بررسی دادههای سرگرمی اطلاعاتی داخل خودرو فرصت بسیار خوبی را در اختیار تولیدکنندگان محتوا یا تبلیغکنندگان میگذارد تا از طریق آن مشتریان بیشتری را جذب کنند.
۵ نکته موثر در موفقیت استراتژی اپراتورها در صنعت خودرو متصل
پس از آشنایی با استراتژیهای مختلف در پیشبرد و توسعه فناوری خودرو متصل توسط اپراتورها، لازم است که با نکاتی برای نتیجهبخشی و موفقیت استراتژیها آشنا شوید. برخی از نکات عبارتاند از:
- تدوین چشمانداز بلندمدت برای توسعه خدمات
- ایجاد مدلهای کسبوکار انعطافپذیر برای پاسخ سریع به تغییرات
- تقسیمبندی بازار و هدفگذاری براساس نیازها و ترجیحات
- همکاری با شرکای استراتژیک برای دسترسی به فناوریهای جدید
- پیادهسازی اقدامات قوی سایبری برای حفاظت از دادهها
کلام آخر
در کشورهای مختلف اپراتورهای تلفن همراه زیادی در این زمینه در حال فعالیت هستند. سرویس خودروی متصل ایرانسل، گامی نوین در جهت ارتقای تجربه رانندگی و ارائه خدمات نوین به رانندگان ایرانی است. این سرویس با استفاده از فناوریهای نوین مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، امکانات و مزایای متعددی را به رانندگان ارائه میدهد.
گفتنی است که سرویس خودروی متصل ایرانسل، دریچهای به سوی دنیای رانندگی هوشمند است. ایرانسل با همکاری با شرکتهای خودروسازی و دیگر ذینفعان و با استفاده از فناوریهای نوین و سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان، رانندگی را برای شما آسانتر، امنتر و لذتبخشتر میکند. پیشنهاد میکنیم که همین امروز به جمع کاربران سرویس خودروی متصل ایرانسل بپیوندید و از مزایای آن بهرهمند شوید.
برای اطلاعات بیشتر و خرید سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان، به فروشگاه سازمانی ایرانسل مراجعه کنید.