به تازگی بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا (پلتفرم اجاره آنلاین اقامتگاه در ایران) در رشته توییتی آمار و اطلاعاتی در مورد حجم بازار اقامتگاه در ایران را منتشر کرده است.
او حجم کل بازار اقامتگاه در ایران را طی سال جاری ۱۹ هزار میلیارد تومان تخمین زده و سهم پلتفرمهای آنلاین از این بازار را ۳.۴ همت اعلام کرده است.
مدیرعامل جاجیگا سهم بازار آنلاین اجاره اقامتگاه را ۱۸ درصد محاسبه کرده، در صورتی که پیشتر دیگر فعالان این حوزه آمارهای متفاوتی ارایه دادهاند. برای مثال، مدیران شب در مصاحبهای اعلام کردند که حجم کل بازار اقامتگاه در دست بازار آفلاین بوده و تنها حدود ۱۰ درصد آن آنلاین است. جاباما نیز در گزارش سال ۱۴۰۱ خود اندازه بازار اقامتگاههای ایران را ۱۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که تنها ۷ درصد آن آنلاین شده است.
براساس توییت مدیرعامل جاجیگا، بازیگران اول تا چهارم این بازار به ترتیب جاباما، جاجیگا، اتاقک و شب هستند. این آمار نشان میدهد جاباما و جاجیگا در رقابت تنگاتنگی هستند و فاصله زیادی با رقبای دیگر خود دارند. پیشتر جاجیگا با انتشار پستی نسبت به رویه ضدرقابتی جاباما اعتراض کرده بود.
سهرابی در توییت خود نوشت: «در سالهای اخیر آمارهایی از سهم بازار شرکتهای فعال در بازار اقامتگاههای غیر هتلی ویلا، سوییت، کلبه و بومگردی منتشر شده ولی اغلب ناقص و مبهم بوده یا همچون آمار یکی از بازیگران مدعی عمدا غلط بوده. من اینجا قصد دارم تخمین جامعی از سهم بازار در سال ۱۴۰۲ رو ارایه کنم.»
او در خصوص علت انتشار این آمار نوشته است: «شفاف شدن فضای بازار به همه ذینفعان دید بهتری میده و جلوی تصمیمات اشتباه و هدر رفتن سرمایههای مادی و انسانی رو میگیره. همچنین به رقابت سالم و رشد متوازن بازار کمک میکنه. انتشار بعضی خالیبندیهای ناشیانه به غیر از خالی شدن جیب چند سرمایهگذار بیخبر، موجب بدبینی فرسایندهای میشه که اثر اون تا مدتها بر ذینفعان مستقیم یا غیر مستقیم بازار از جمله بر سایر پلتفرمهای فعال در این حوزه باقی میمونه.»
این تفاوت در آمارها نشاندهنده رقابت شدید و پویایی بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران است. این حوزه، به ویژه در شهرهای شمالی کشور که جاذبههای گردشگری زیادی دارند، با رشد چشمگیری مواجه بوده است. به نظر میرسد که با افزایش گرایش مردم به استفاده از پلتفرمهای آنلاین برای رزرو اقامتگاه، بازار هنوز ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه دارد.