پرونده رقابت در بازار سفارش آنلاین غذا با صدور رأی شورای رقابت علیه اسنپفود به نفع شرکتهای زودکس و تپسی وارد مرحله جدیدی شده است. این رأی که به دلیل رفتارهای ضدرقابتی اسنپفود صادر شده، با واکنش این شرکت و درخواست تجدیدنظر همراه بوده، در حالی که یک مرکز مطالعاتی بر لزوم اجرای فوری رأی شورا تأکید دارد.
ماجرا با اعلام خبر پیروزی شرکت زودکس در پروندهای علیه اسنپفود در شورای رقابت آغاز شد. بابک هوشمند، مدیرعامل و بنیانگذار زودکس، با انتشار پستی در لینکدین، این رأی را که به دلیل رفتارهای انحصارطلبانه اسنپفود صادر شده، نقطه عطفی برای رقابت سالم در اکوسیستم استارتاپی ایران خواند. زودکس که به عنوان پلتفرمی برای خدمات لجستیک و تحویل کالا، بهویژه برای کسبوکارهای آنلاین و رستورانها در شهرهایی مانند کرمان، مشهد، شیراز و بندرعباس فعالیت میکند، تأکید کرد که این پیروزی دستاوردی برای تمام فعالان معتقد به رقابت شفاف است. بر اساس رأی شورای رقابت، اسنپفود ملزم شده است که رویههای ضدرقابتی خود را متوقف کرده و شروط انحصاری در قرارداد با رستورانها را حذف کند.
در واکنش به این رأی، اسنپفود با انتشار بیانیهای اعلام کرد که ضمن احترام به فرآیند حقوقی، بخش قابل توجهی از اتهامات مطرح شده علیه این شرکت در جلسه شورای رقابت رد شده است. اسنپفود برای یکی از موارد مطرح شده در رأی اولیه، یعنی قراردادهای سرمایهگذاری، درخواست تجدیدنظر ثبت کرده است. این شرکت با اشاره به سرمایهگذاری بیش از شش هزار میلیارد تومانی در اکوسیستم غذا و رستورانها، این اقدام را نقطه قوت اکوسیستم و نه عامل اتهام دانست و تأکید کرد که بهرهبرداری از این سرمایهگذاریها بدون تخصیص ظرفیت سفارشگیری به پلتفرم سرمایهگذار منطقی نیست. اسنپفود همچنین مدعی شد که رأی اولیه تا طی شدن فرآیند تجدیدنظر لازمالاجرا نیست.
اما این ادعای اسنپفود با واکنش مرکز مطالعات توسعه و رقابت (بانا) روبرو شد. این مرکز با انتشار بیانیهای، ادعای اسنپفود مبنی بر عدم لازمالاجرا بودن رأی تا زمان تجدیدنظر را کاملاً مخالف قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ و مفاد رأی شورا دانست. بانا تصریح کرد که بر اساس ماده ۶۵ قانون، آرای صادره از شورای رقابت از زمان ابلاغ لازمالاجرا هستند و تجدیدنظرخواهی مانع اجرای رأی نیست. این مرکز تأکید کرد که اسنپفود از تاریخ صدور رأی ملزم به توقف رویههای ضدرقابتی و حذف شروط انحصاری است و در صورت عدم اجرا، مسئولیت حقوقی و قانونی خواهد داشت.
این تحولات نشان میدهد که پرونده رقابت در بازار آنلاین غذا همچنان ادامه دارد و چالش بر سر اجرای رأی شورای رقابت و تفسیر قوانین مربوط به آن، به بحثهای حقوقی و رقابتی در این اکوسیستم دامن زده است.