در حالی که آتشسوزیهای جنگلی در حال حاضر منطقه لس آنجلس بزرگ را ویران کرده، بیش از ۴۵ مایل مربع را سوزانده، بیش از ۱۳۰۰ سازه را نابود کرده و حدود ۱۸۰ هزار نفر را تا روز پنجشنبه تحت دستور تخلیه قرار داده است، تیکتاک به کارمندان خود در لسآنجلس اعلام کرده که یا به کار خود از خانه ادامه دهند یا در صورت عدم امکان، از مرخصیهای شخصی/استعلاجی خود استفاده کنند. این در حالی است که دفتر این شرکت در لسآنجلس به دلیل قطعی برق ناشی از وزش بادهای شدید بسته است.
آتشسوزی پالیسیدز (Palisades) به حدی به دفتر تیکتاک نزدیک شده که دود از پنجرهها قابل مشاهده است. اگرچه دفتر واقع در کالور سیتی در حال حاضر تحت دستور تخلیه اجباری نیست، اما هم این دفتر و هم منازل بسیاری از کارمندان تحت تأثیر آتشسوزیها، طوفانهای باد و مشکلات مرتبط قرار گرفتهاند.
بر اساس اطلاعاتی که از منابع کارمندی در تیکتاک به دست آمده، کارکنان تیکتاک در منطقه از سراسر منطقه لسآنجلس بزرگ هستند و برخی حتی ساعتها برای رسیدن به محل کار رفتوآمد میکنند. بسیاری از خانههای آنها در حال حاضر بدون برق، وایفای یا هر دو هستند. همچنین ممکن است برخی از آنها تحت دستور تخلیه قرار گرفته باشند.
متاسفانه برای کارمندانی که با این فاجعه طبیعی گسترده دست و پنجه نرم میکنند، تیکتاک به آنها میگوید از مرخصیهای شخصی یا استعلاجی خود برای روزهایی که به دلیل این شرایط مجبور به مرخصی میشوند، استفاده کنند.
در پیامهایی که از سوی مدیران تیکتاک به کارمندان لسآنجلسی ارسال شده، شرکت به کارمندان اطلاع داده است که دفتر لسآنجلس در تاریخ ۸ ژانویه بسته خواهد بود و تا یکشنبه ۱۲ ژانویه به دلیل ادامه آتشسوزی در منطقه و قطع برق در دفتر، بسته خواهد ماند. روزهایی که دفتر تعطیل است، به عنوان روزهای دورکاری در نظر گرفته شدهاند و نه روزهای تعطیل، مگر اینکه یک سرپرست تیم تصمیم دیگری بگیرد.
در یکی از پیامها، نماینده منابع انسانی لینکهایی به منابع دیگر شرکت برای افراد آسیب دیده از آتشسوزیها، از جمله پورتال سلامت روان، راهی برای ثبت نام در جلسات رایگان سلامت روان با Lyra و لینکی به سیاست “PSSL” تیکتاک به اشتراک گذاشته است. دومی به برنامه مرخصی استعلاجی و ایمن با حقوق تیکتاک اشاره دارد که در اصل همان مرخصی استعلاجی و روزهای شخصی است.
کارمندان تیکتاک در لسآنجلس در صورت استخدام قبل از ژوئن، علاوه بر ۱۵ روز مرخصی با حقوق (تعطیلات)، ۱۰ روز مرخصی استعلاجی/شخصی (PSSL) در سال دارند. این روزهای استعلاجی/شخصی بسیار ارزشمند هستند، زیرا سیاست سختگیرانه بازگشت به دفتر تیکتاک، کارمندان را ملزم میکند حداقل سه روز در هفته در دفتر کار کنند. (روزهای هفته توسط تیم انتخاب میشوند و در صورت نیاز نمیتوان آنها را با روزهای دیگر عوض کرد.)
این بدان معناست که اگر کارمندی احساس ناخوشی کند، مثلاً سرماخوردگی یا آنفولانزای ساده داشته باشد، و نخواهد بیماری خود را به همکارانش منتقل کند، این امکان را دارد که در خانه بماند. اما از آنجایی که آنها موظفند سه روز در هفته در دفتر حضور داشته باشند، همچنان باید از ساعات PSSL خود استفاده کنند و در روزهایی که در خانه کار میکنند و بیمار هستند، مرخصی بگیرند (به جای اینکه اجازه داشته باشند بدون جریمه از خانه کار کنند.)
در این هفته، از کارکنان تیکتاک در لسآنجلس خواسته شده است اگر به دلیل قطعی برق یا وایفای نمیتوانند از خانه کار کنند، یا اگر تحت دستور تخلیه هستند، از روزهای شخصی/استعلاجی خود استفاده کنند (مگر اینکه کل تیم آنها مرخصی داشته باشد که برای بسیاری از افراد آسیب دیده از آتشسوزیها اینطور نیست.) این امر باعث میشود آنها روزهای کمتری در ادامه سال برای استفاده در صورت بیماری واقعی یا سایر موارد اضطراری شخصی، مانند مراقبت از فرزند بیمار در خانه، داشته باشند.
با توجه به فشاری که تیکتاک به دلیل ممنوعیت قریب الوقوع در ایالات متحده تحت آن است، که احتمالاً بر سلامت روان و سطح استرس کارمندان آمریکایی تأثیر میگذارد، درخواست برای ادامه کار در طول یک فاجعه در این مقیاس کمی بیتوجهی به نظر میرسد. در واقع، برخی از پیامهای داخلی بررسی شده حال و هوای “کسب و کار طبق معمول” را با وجود مقیاس فاجعه در دست دارند. برای مثال، یکی از سرپرستان با کارمندی که برق نداشت، تماس گرفت و در مورد وضعیت برخی از کارهایشان جویا شد.
تیکتاک ادعا میکند هرگونه مکاتبه با کارمندان لسآنجلسی مبنی بر اینکه در صورت عدم امکان کار از خانه به دلیل آتشسوزیها، قطعی برق یا مشکلات اینترنتی باید از زمان شخصی خود استفاده کنند، ناشی از سوء تفاهم است.) لازم به ذکر است که اسکرین شاتهایی از مکاتبات منابع انسانی تیکتاک با کارکنان به بیرون درز کرده که این ادعاها را نقض میکند. علاوه بر این، پس از انتشار این خبر، تیکتاک ویژگیای را فعال کرد که اکنون هنگام گرفته شدن اسکرین شات، همه افراد را در یک کانال Lark در کل شرکت باخبر میکند. (لارک رقیب Slack از ByteDance، شرکت مادر تیکتاک است.)
سخنگوی تیکتاک گفت: “ایمنی و رفاه کارکنان ما بالاترین اولویت ما است. با توجه به شرایط فعلی، دفاتر ما از روز سهشنبه بسته شده است و تا زمانی که لازم باشد بسته خواهد ماند. در حالی که از کارمندانی که میتوانند با خیال راحت از خانه کار کنند، تشویق میشود که این کار را انجام دهند، ما همچنین چالشهای منحصربهفردی را که این شرایط ممکن است ایجاد کند، تشخیص میدهیم و متعهد به حمایت از تیم خود با انعطافپذیری در صورت عدم امکان کار از راه دور در این زمان هستیم.”