شرکت هندی زپتو که در زمینه تجارت فوری (کوییککامرس) فعالیت میکند، درخواست محرمانه خود را برای عرضه اولیه سهام ارایه کرد. این اقدام که روز شنبه 6 دی ۱۴۰۴ (۲۷ دسامبر ۲۰۲۵) در اسناد رگولاتوری این کشور مشاهده شد، این شرکت را در صف یکی از مورد انتظارترین عرضههای بورسی سال آینده هند قرار میدهد.
رقابت سنگین در بازار تحویل فوری هند
شرکتهای فعال در حوزه تجارت فوری در هند در حال حاضر درگیر نبردی شدید برای کسب سهم بیشتری از بازار هستند. این مجموعهها میلیاردها دلار برای افتتاح فروشگاههای بیشتر هزینه میکنند؛ چرا که پایگاه رو به رشد مصرفکنندگان شهری در هند به شکلی فزاینده به دنبال تحویل ۱۰ دقیقهای محصولات هستند. این تقاضا دیگر تنها به مواد غذایی محدود نمیشود و همهچیز از خواربار تا لوازم الکترونیکی را در بر میگیرد.
استارتاپ «زپتو» که در سال ۲۰۲۱ تاسیس شده است، در حال حاضر بیش از ۴۵ هزار محصول متنوع را به مشتریان خود عرضه میکند. این شرکت در این بازار پرشتاب با رقبای قدرتمندی همچون «بلینکیت» (Blinkit) متعلق به شرکت «اترنال» (Eternal) و همچنین «اینستامارت» (Instamart) متعلق به شرکت «سوییگی» (Swiggy) رقابت میکند.
ارزشگذاری ۷ میلیارد دلاری و زمان عرضه
برنامهریزی برای عرضه اولیه سهام زپتو در زمانی صورت میگیرد که بازارهای مالی هند خود را برای یک رکوردشکنی در تامین سرمایه در سال ۲۰۲۵ آماده میکنند. «زپتو» در آخرین دور تامین سرمایه خود در اکتبر گذشته موفق به جذب ۴۵۰ میلیون دلار شد که ارزش این شرکت را به ۷ میلیارد دلار رساند.
انتخاب مسیر «ثبت محرمانه» به شرکتها این اجازه را میدهد که جزییات پرونده عرضه اولیه خود را تا زمان نزدیکی به تاریخ عرضه رسمی، از دید عموم و رقبا پنهان نگه دارند. این رویکرد به «زپتو» فرصت میدهد تا در فضایی آرامتر، مقدمات ورود به تالار شیشهای بورس را فراهم کند.